خشکشویی‌ها قربانی اول کم‌آبی

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۷۰

آب مایه حیات است جمله‌یی روتین که در زمان کم‌آبی از سوی متولیان سازمان آب به گوش می‌رسد امسال با توجه به کاهش حجم ذخایر آبی و عدم‌بارندگی بی‌سابقه‌ترین سال بی‌آبی است که این‌بار علاوه بر مشترکان پرمصرف گریبان‌گیر اتحادیه صنف خشکشویی شده و سازمان آب بدون هیچ تلنگر، اخطار و تعرفه‌یی به سمت و سوی این واحدهای خشکشویی رفته و در قبض آنها رقم‌های هنگفتی را اعمال کرده در این زمینه «تعادل» گفت‌وگویی دارد با ابوالفضل رجب‌زاده رییس اتحادیه خشکشویی که در ادامه می‌خوانید.


امسال با توجه به کمبود آب و خشکسالی اعضای صنف با مشکلی رو به‌رو نشده‌اند؟

بله متاسفانه اعضای صنف خشکشویی به عنوان نخستین قربانیان آب هستند شما در نظر بگیرید در زمان ترافیک و آلودگی هوا مسوولان گوشزدهایی زیادی به مردم در رابطه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌کنند اوضاع صنف ما نیز همین طور است مردم استقبال زیادی از خشکشویی می‌کنند در نتیجه آب کمتری نیز به هدر می‌رود و مصرف آب نیز کمتر می‌‌شود.

به‌طور میانگین میزان مصرف آب خشکشویی‌ها چقدر است؟

قاعدتا میزان مصرف یک خشکشویی از کافی شاپ یا کتابخانه بیشتر نیست چرا که اعضای صنف ما با دستگاه صنعتی لباسشویی و دیگ بخار استفاده می‌شود. به‌طور مثال یک لباسشویی خانگی می‌تواند تا کیلو لباس را شست‌وشو دهد اما آیا شهروندان به‌طور معمول این حجم لباس را به‌طور کامل داخل دیگ شست‌وشو می‌دهند؟عدم رعایت این نوع موارد سبب افزایش مصرف آب می‌شود در نتیجه با توجه به نوع و رنگ... چه از خشکشویی استقبال بیشتری می‌کنند سازمان آب وقتی تبلیغات گسترده‌یی را در زمینه کمتر مصرف کردن آب به شهروندان را پیشنهاد می‌کند و در نتیجه به صنف خشکشویی برگه درخواست افزایش تعرفه آب را می‌دهد این یعنی چه؟

این نوع تعرفه افزایش انشعاب آب چه زمانی در صنف خشکشویی باب شد؟

این تعرفه 40روزی است که به صورت خودسرانه در واحدهای صنفی ما اعمال شد حتی بدون هیچ اخطاری سازمان آب به‌طور خودسرانه در این زمینه عمل کرد بدون اینکه آمار یا اطلاعاتی در این زمینه از صنف ما خواسته باشند.

به نظر شما تعرفه خودسرانه از سوی سازمان آب برای صنف خشکشویی منطقی به‌نظر می‌رسد؟

متاسفانه بحران کم‌آبی وجود دارد اما باید در وهله اول اخطار به واحد صنفی دهند اگر واحد صنفی با نخستین اخطار یا دومین اخطار رویکردش را تغییر نمی‌داد و صرفه جویی نمی‌کرد در آن زمان جریمه‌های مالی، حق هر واحد متخلف بود.

آیا شما موافق این نوع دستور العمل از سوی سازمان آب هستید؟

خیر.

میزان مبلغی که برای هر واحد خشکشویی از سوی سازمان آب تخمین زده شده چه مقدار است؟

این رقم‌ها متفاوت است از 5 تا 15میلیون تومان برای ما گزارش شده است.

اتحادیه شما چه تعداد اعضای دارای پروانه و چه تعداد بدون پروانه کسب هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند؟

880عضو دارای پروانه کسب و 150 عضو بدون پروانه کسب در این حوزه فعالیت می‌کنند.

چند درصد از اعضای شما مخالف این تعرفه هستند؟

همه مخالف این تعرفه هستند در واقع آب برای صنف خشکشویی مثل هوایی برای تنفس کردن است خشکشویی برای حیاتش نیاز به آب دارد.

با وجود این تعرفه که از سوی سازمان آب تصویب شده چند درصد از هزینه‌های خشکشویی افزایش پیدا می‌کند؟

برای هر واحدی این مبلغ متغیر است در واقع بستگی به میزان استفاده آب هر واحد دارد به هر حال باوجود این تعرفه افزایش قیمت وجود دارد؛ شما در نظر بگیرید اگر تعرفه سازمان آب را برای هر واحد هر سال 6میلیون در نظر بگیریم در واقع ماهی 500هزار تومان می‌شود و با توجه به حجم کار و میزان تیراژ به هر حال هزینه به صورت چشم‌گیری برای مردم افزایش می‌یابد.

شما به عنوان رییس اتحادیه خشکشویی انتقادی در زمینه این نوع تعرفه‌ها به واحد‌های صنفی به سازمان آب داشته‌اید ؟

در زمینه متغیر کردن کد واحد صنفی‌مان سال گذشته به سازمان آب انتقاد کردیم متاسفانه واحد صنفی ما مانند سوپر مارکت‌ها به صورت تجاری محاسبه می‌شود در خواست ما به سازمان آب این بود که با توجه به افزایش مصرف آب در این حوزه کد محاسبات ما به صورت صنعتی باشد که هیچ جوابیه‌یی از سوی سازمان آب به دست ما نرسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر