هنجارشکنی نمایشگاه‌ها در قیمت برخی کالاها

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۶

امسال نمایشگاه نوشت‌افزار به‌دست شهرداری اداره شد و اصناف در این زمینه نقش کمتری داشتند. بازاری که تنها 10‌درصد آن تولید داخل است و 90‌درصد این حوزه به بخش واردات اختصاص می‌یابد. زمانی بازار نوشت‌افزار مملو از برندهای همانند سوسمار و شمشیرنشان بود و رکاب تولید در این عرصه می‌چرخید و یکه‌تازی می‌کرد اما حالا با وجود پس‌لرزه‌های نوسانات اقتصادی بخش اعظمی از این حوزه از کشورهای تایوان، هند، اندونزی و چین می‌چرخد سهم صادرات چین به ایران بیشتر است. اصناف بر این باورند که تغییر قیمتی در بازار احساس نخواهد شد اما به‌نظر می‌رسد با وجود فعالیت نمایشگاه‌ها هنجارشکنی صورت گرفته و در برخی اقلام شاهد افزایش قیمت چشمگیری هستیم. «تعادل» در رابطه با بازار نوشت‌افزار گفت‌وگویی دارد با عباس هدایتیان‌شیرازی رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران که در ادامه می‌خوانید.


امسال شاهد نمایشگاه باز باران از سوی شهرداری در زمینه نوشت‌افزار بودیم آیا شما از این نمایشگاه راضی بودید؟

متاسفانه امسال نتوانستیم در نمایشگاه نوشت‌افزار شرکت کنیم و شهرداری در قالب فروشگاه بزرگ این نمایشگاه را اداره کرد. غالبا شهرداری نباید در این حوزه ورود کند اما امسال شهرداری نقش پررنگ‌تری در این زمینه داشت که سبب گلایه‌هایی از سوی اعضای صنف ما شد.

امسال اصناف و اتحادیه نقشی برای برگزاری نمایشگاه داشته‌اند؟

امسال اتحادیه‌ها هیچ نمایشگاهی را برگزار نکردند و تنها فروش فوق‌العاده را ایجاد کردند. درواقع اتحادیه‌ها واحد صنفی را برای نخستین‌بار به این فروشگاه‌های فوق‌العاده تشویق و راهنمایی کرده‌اند.

آیا با برگزاری نمایشگاه تاثیری در بازار نوشت‌افزار دیده شده است؟

صحبت‌های زیادی در زمینه افزایش قیمت در نمایشگاه‌های ایجادشده به گوش رسید، با وجود نمایشگاه‌های ایجادشده تغییر قیمت احساس شد. اما به‌طور کلی سیاست اصناف در حوزه نوشت‌افزار این بود که هیچ افزایش قیمتی را در بازار نوشت‌افزار نداشته باشیم.

امسال قیمت‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته یا خیر؟

قیمت‌ها امسال نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است در زمینه مداد، پاک‌کن، خودکار نیز به دلیل عرضه زیاد حتی شاهد کاهش قیمت نیز بوده‌ایم.

چند‌درصد محصولات نوشت‌افزار داخلی بود؟

به‌طور کلی 10‌درصد تولید داخل است و 90‌درصد واردات کشورهای کره، هند، تایوان، اندونزی و چین است و در این میان سهم صادرات چین به ایران بیشتر است.

با وجود اینکه 90‌درصد بازار نوشت‌افزار وارداتی است چه مشکلاتی گریبانگیر این حوزه است؟

متاسفانه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از اقلام را جزو اولویت10 قرار داده یعنی تعرفه گمرکی را دوبرابر کرده است و این سبب شده اقلامی چون پرگار با افزایش قیمت رو‌به‌رو شود درواقع تعرفه در این صنف از 15‌درصد شروع می‌شود تا 176‌درصد، مسلما وقتی میزان تعرفه افزایش می‌یابد به همان میزان نیز باید در بازار داخلی شاهد افزایش نرخ برخی اقلام باشیم.

امسال در بازار نوشت‌افزار با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده‌اید؟

زمانی ایران در زمینه مداد، خودکار، پاک‌کن حرف اول را می‌زد چرا که در دهه‌های قبل اقتصاد کشورمان باسروسامان‌تر از امروز بود و هر روز شاهد نوسانات ارزی نبودیم درواقع تحریم‌ها در این زمینه سبب شد تا سخت‌تر بتوانیم مواد اولیه نوشت‌افزار را در داخل تولید کنیم. با وجود نوسانات ارزی باید بگویم که بسیاری از کارخانجات در حوزه نوشت‌افزار به تعطیلی کشانده شد.

آیا استفاده از طرح‌های ایرانی-اسلامی می‌تواند رونق را در این حوزه برگرداند؟

اتحادیه با ارتباطی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تولید‌کننده‌ها طرح‌های خوبی را در این زمینه ارایه داده‌اند و استقبال خوبی نیز از این طرح‌ها شده است امیدواریم که با حمایت بیشتر دولت شاهد رونق در این بازار باشیم تا با آینده‌یی روشن در حوزه نوشت‌افزار روبه‌رو شویم.

میزان استقبال مردم در بازار نوشت‌افزار را چطور دیده‌اید؟

امسال استقبال مردم نسبت به سال گذشته کمتر بوده درواقع این کاهش استقبال را به‌نوعی می‌توان به بحث اقتصادی خانوارها تعمیم داد و بخشی دیگر می‌توان به برنامه‌ریزی‌های خانواده‌ها نسبت داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر