افزایش200 درصدی حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌های ایران

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۴۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران افزایش 200 درصدی داشته است، گفت: استقبال خارجی‌ها از نمایشگاه‌های آتی ایران چشمگیر است.

حسین اسفهبدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، با بیان این مطلب افزود: سالانه بیش از 100 نمایشگاه داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و در برخی نمایشگاه‌ها تا 50 کشور هم حضور دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برخی نمایشگاه‌ها از همان ابتدای کار با استقبال بالای متقاضیان مواجه شده و به سرعت پر می‌شود، افزود: بخش خارجی نمایشگاه ایران‌پلاست که قرار است سال آینده برگزار شود، از هم‌اکنون پر شده و نمایشگاه نفت نیز آنقدر با استقبال مواجه شده بود که ناچار شدیم برخی از سالن‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها را برای جانمایی شرکت‌های خارجی متقاضی حضور در نمایشگاه نفت تخلیه کنیم. وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری یا مشارکت در سرمایه‌گذاری مهم‌ترین درخواست شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در مذاکره با شرکت‌های خارجی است.

اسفهبدی افزود: ما از شرکت‌های خارجی می‌خواهیم که ضمن حضور در نمایشگاه‌های ایران و افزایش معامله و تبادلات تجاری خود با ما، در صنایعی که ایران نیاز به تامین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی دارد، مشارکت کنند؛ این یعنی یک معامله برد ـ برد؛ یعنی نه‌تنها آنها از سرمایه‌گذاری در ایران منتفع می‌شوند، بلکه ما هم می‌توانیم از این طریق اهداف توسعه‌یی خودمان را دنبال کنیم. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، با بیان اینکه تاکید همیشگی و خط قرمز فعالیت‌های ما کیفیت برگزاری نمایشگاه است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کیفیت نمایشگاه‌ها به شاخص وضعیت سالن‌های نمایشگاهی برمی‌گردد؛ هرچند نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های دنیا مطرح است و جانمایی مناسب سالن‌ها و فضای سبز قابل توجه در این نمایشگاه از جمله ویژگی‌های منحصر به فردش محسوب می‌شود اما اغلب سالن‌های آن عمری بیش از 40 سال داشته و نیازمند بازسازی هستند.

وی افزود: ما همواره این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم اما برای بازسازی و ارتقای کیفیت سالن‌های نمایشگاهی به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیاز داریم و از هر نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استقبال و حمایت می‌کنیم.

اسفهبدی بر کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ در ایران تاکید کرد و یادآور شد: از نظر تعداد برگزاری نمایشگاه، کشور امارات در خاورمیانه رتبه اول را دارد اما از نظر میزان مساحت و استانداردهای برگزاری، ایران رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه سایت نمایشگاهی شهر آفتاب به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و برگزاری بخشی از نمایشگاه‌ها به آن سمت خواهد رفت، خاطرنشان کرد: این سایت از استانداردهای نمایشگاهی برخوردار است و تمامی امور مربوط به آن به اتمام رسیده و تنها مجوز برگزاری آن در حال نهایی‌شدن است. حدود 30 تا 40 هزار مترمربع از فضای نمایشگاهی سایت شهر آفتاب تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: ایران در یکی دو سال گذشته شاهد اتفاقات بزرگی بوده که ورق تعاملات ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را تغییر داده است؛ تعامل با دنیا موجب شده تا سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف در ایران حضور یابند. اسفهبدی اظهار داشت: گاهی از میزان بالای درخواست‌های شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران متعجب می‌شویم مثلا ملاقات‌های مکرر با سران کشورهای مختلف مانند آلمان جزئی از برنامه روزانه دفتر شرکت سهامی نمایشگاه‌ها است. وی گفت: همچنین شرکت‌های نمایشگاهی معتبر زیادی از سراسر دنیا، درخواست امضای توافق‌نامه و تفاهم‌نامه داشته و خواستار برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های کشور هستند که نشان می‌دهد زمینه جذب سرمایه‌گذاری و افزایش مبادلات تجاری کشور با سایر کشورهای مطرح دنیا به نحو مناسبی فراهم شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر