اقتصاد چشم به‌راه بسته خروج از رکود

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۳


با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دولت بر آن شد تا تمهیدات خود را در قالب بسته‌یی به تدوین درآورد که با نگرانی‌هایی از جانب بخش خصوصی همراه بود. محسن جلال‌پور، رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در این خصوص تاکید کرد آنچه در این بسته برای تسریع بخشی به رشد اقتصادی در نظر گرفته شده تا حدود زیادی مفید است و می‌تواند از دغدغه‌های این بخش بکاهد. این درحالی است که نحوه اجرای این بسته از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

با همگام شدن اجرای بسته خروج از رکود و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک امید آن می‌رود تا قیمت‌ها همچنان معقول باقی بماند و با جذب سرمایه‌گذاران خارجی چرخ‌های اقتصادی کشور با قدرت بیشتری به گردش درآید و تحول خاصی در اقتصاد ایران رخ دهد.

در این راستا، نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مذاکرت فعالان اقتصادی با تیم اقتصادی دولت برگزار شد که جلال‌پور در این باره بیان کرد: نگرانی فعالان اقتصادی از بسته رونق به دلیل چگونگی تخصیص منابع و تسهیلات بود که با توضیحات تیم اقتصادی دولت، این نگرانی‌ها تا حدودی رفع شد. وی عنوان کرد: بخشی از آنچه به عنوان سیاست‌های تسریع در رشد اقتصادی در قالب بسته رونق از سوی دولت رونمایی شده است براساس پیشنهادات اتاق و بخش غیردولتی اقتصاد است و البته فکر می‌کنیم برای یک دوره ۵ ماهه، این بسته یک برنامه خوب باشد.

جلال‌پور تصریح کرد: امیدوارم در عمل اجرای بسته به نحوی پیش رود که اقتصاد ایران بتواند ارتقای شاخص‌های اقتصادی را در کنار حضور سرمایه‌گذاران خارجی و باز شدن راه برای بنگاه‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی تجربه کند و تحول خاصی در اقتصاد ایران رخ دهد.

در ادامه این نشست خبری طیب‌نیا از رشد واقعی بورس پس از اجرای بسته رونق اقتصادی در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این بسته و برجام، فنر ارز رها نخواهد شد و قیمت معقول باقی خواهد ماند.

وی درخصوص تاثیر اجرای بسته رونق اقتصادی روی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه، آیینه تمام نمایی از اقتصاد کشور است و آن چیزی را نشان می‌دهد که در بخش واقعی اقتصاد می‌گذرد. بر این اساس انتظار می‌رود که با رونق در بخش واقعی اقتصاد، بازار سرمایه نیز رونق پیدا کند.

طیب‌نیا در مورد وضعیت نرخ ارز پس از اجرای بسته تسریع در رونق خاطرنشان کرد: کشوری که درآمدهای ارزی آن کاملا وابسته به نفت است، زمانی که قیمت این کالا در بازارهای جهانی نصف می‌شود و درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت به بیش از یک دوم کاهش می‌یابد باید نوساناتی از نرخ ارز را داشته باشد اما خوشبختانه شاخص مقاومتی اقتصاد ایران به‌ شدت افزایش یافته است.

با توجه به اجرای برجام ممکن است نرخ ارز افزایش جهش‌وار در آینده داشته باشد. طیب‌نیا در این راستا تاکید کرد: افزایش جهش‌وار در ارز رخ نخواهد داد چراکه این افزایش زمانی در اقتصاد رخ می‌دهد که قیمت نفت کاهش می‌یابد بنابراین اگر در شرایط افت بهای نفت شاهد نوسان شدید نبودیم نباید انتظار داشت که در آینده هم این افزایش رخ دهد.

در همین رابطه ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد: برخی اوقات بازار ارز متاثر از خبرهای هیجانی و زودگذر، تکانه‌هایی را تجربه می‌کند اما طی دو سال گذشته به دلیل شفافیت و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات و آمار، کمتر شاهد هیجانات و نوسانات ناشی از نرخ ارز بودیم.

طیب‌نیا با تشریح سه پیش شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور اظهار کرد: برای اینکه سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی در اقتصاد یک کشور وارد شوند ثبات اقتصاد کلان، محیط کسب وکار متناسب و وجود قوانین و مقررات حامی منافع سرمایه‌گذاران نیاز است.

سیف در ادامه درباره نحوه ارائه وام ۲۵میلیون تومانی خودرو به مردم تصریح کرد: قطعا ارائه این وام منجر به تحریک تقاضا خواهد شد زیرا تا پیش از این وام خودرو ۱۵میلیون تومان با بهره ۲۲درصدی بود اما هم‌اکنون همین وام به میزان ۲۵میلیون تومان و با نرخ سود ۱۶درصدی به مردم ارائه می‌شود. وی گفت: یک فرد برای خرید خودرو می‌تواند پیش پرداخت اندکی داشته باشد و مبلغ وام را نیز طی ۷سال بپردازد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره ارائه وام برای خرید لوازم خانگی اظهار کرد: وامی که برای خرید لوازم خانگی به مردم ارائه می‌شود منجر به ایجاد یک فضای رقابتی و نیز دسترسی به کالای مناسب از سوی مردم خواهد شد بنابراین فروشندگان باید این وام را پس از اعمال تخفیف لحاظ کنند چراکه یک بازار رقابتی به وجود آمده و بر این اساس اگر فروشندگان تخفیف ندهند، رقبای آنها کالا را با قیمتی ارزان‌تر در اختیار مردم می‌گذارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر