روحانی مامور مخفی مذاکره اقتصادی با غرب تعیین کند

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: رییس‌جمهور باید گروهی از بخش خصوصی را که البته شناخت کافی از سیاست و دیپلماسی داشته باشد، تعیین کرده و به آنها ماموریت مخفیانه دهد تا برای گشایش اقتصادی در روابط ایران با غرب اقدام کنند.

اسدالله عسگراولادی گفت: هم‌اکنون مشکلات اقتصادی به دلیل عدم حمایت سیستم بانکی از تولید، همچنان پابرجاست و در روابط تجاری ایران با خارج از کشور نیز گشایش ویژه‌یی ایجاد نشده است؛ این درحالی است که دولت باید به سرعت در سرمایه بانک‌ها تجدیدنظر کرده و مسایل فروش نفت ایران به کشورهای مختلف دنیا از جمله اروپایی‌ها را حل کند. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: روابط اقتصادی ایران با غرب هنوز دچار ابهام است؛ بنابراین باید به سرعت روابط اقتصادی و مبادلات تجاری با همسایگان و نیز هند، چین و ژاپن که می‌توانیم جدای از غرب با آنها حرف بزنیم، بهبود یابد؛ بنابراین، تیم‌های قوی باید به این کشورها اعزام شده و با آنها مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه غرب هم‌اکنون خواستار روابط اقتصادی و توسعه آن با ایران است، تصریح کرد: هم‌اکنون اروپایی‌ها آماده توسعه روابط تجاری با ایران هستند، اما به دلیل احساس ترس از امریکا، وارد مذاکره با ایران نمی‌شوند و اگر هم مذاکره می‌کنند، حاضر به توافق عملیاتی نیستند؛ بنابراین باید تیم‌های قوی از سوی دولت تعیین شده و با اعزام به اروپا، مذاکرات اقتصادی را به سرعت آغاز کنند. عسگراولادی ادامه داد: اینکه سفیران ایران که از سوی وزارت امور خارجه مامور هستند، پای میز مذاکره اقتصادی بنشینند، اروپایی‌ها حاضر به مذاکره نیستند، اما باید تیم‌های قوی از بخش غیرسفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران به غرب بروند و مذاکره کنند، البته ممکن است بخش دولت تحت عنوان مشاوران غیردولتی بروند و راه‌ها را باز کنند اما این کار با بخش دولتی پیش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: آلمان، فرانسه و انگلیس به خاطر سپرده‌هایی که از ایران به مالزی رفته ، رنج می‌برند ولی با سفیران ایران حرف نمی‌زنند و منتظر تیم‌های غیرسیاسی و گروهی اقتصادی هستند که البته این بخش باید سیاست را بداند و از دولت و رییس‌جمهور ماموریت مخفیانه داشته باشد. به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق‌های بازرگانی یکی از اهرم‌های خوب به شمار می‌روند، ولی اختیار ندارند؛ بنابراین دولت باید این تصمیم را بگیرد و به آنها اختیار دهد.

وی با بیان اینکه رییس دفتر رییس‌جمهور از بخش خصوصی در دولت تعیین شده است، گفت: نهاوندیان باید حرکتی را در این راستا آغاز کند و او رییس التجار بود که از سوی بخش خصوصی به دفتر رییس‌جمهور فرستاده شده، اما متاسفانه اکنون دیوار فولادی دور خود کشیده است و هیچکس نمی‌تواند او را ببیند در حالی که بخش خصوصی از این موضوع گلایه دارد.

واردات بی‌رویه

به صنایع کوچک ضربه زده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های گذشته واردات بی‌رویه به صنایع کوچک ضربه زده و موجب شده این بخش از صنعت کشور به‌خوبی شکل نگیرد.

سیدمحمدعلی سیدابریشمی روز پنج‌شنبه در آیین گشایش نمایشگاه دایمی خوشه مبلمان آذربایجان‌شرقی در تبریز افزود: صنایع کوچک عرصه‌یی بسیار حساس بوده و مشکلات عدیده در سال‌های اخیر برای واحدهای صنعتی این بخش مشکل‌آفرین شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نبود فناوری‌های نوین، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه، کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی صنایع کوچک به‌شمار می‌روند. سیدابریشمی اظهار کرد: متاسفانه جریان نقدینگی کشور در سال‌های گذشته به‌نام صنعت ولی به‌سمت هلدینگ‌هایی سرازیر شد که گوشه‌های کوچکی از آن در پرونده‌های قضایی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه زیان این رویکرد متوجه صنعتگران کشور شد، افزود: متاسفانه صنعتگران واقعی در این مدت تسهیلات دریافت نکردند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین گفت: خوشه‌های صنعتی ادبیات قوی و تجربه‌های مفیدی در جهان دارد و باید از این مزیت‌ها برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور بهره برد. داود بهبودی اضافه کرد: فراهم‌سازی و شکل‌دهی خوشه‌های صنعتی بستری مناسب برای توسعه اقتصادی فراهم و زنجیره‌های تولید را تقویت می‌کند. وی فراهم‌شدن فرصت مناسب برای خرید در فضایی با تنوع زیاد و کمک به توسعه صادرات را از دیگر مزایای توسعه خوشه‌های صنعتی عنوان کرد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین تشکیل خوشه‌های صنعتی را از رویکردهای مهم این شرکت برای تقویت صنایع کوچک اعلام کرد.

محمدعلی عسگری گفت: در این عرصه 33‌خوشه صنعتی در استان شناسایی و تاکنون چهار‌خوشه قطعات خودرو، سنگ، لوازم‌خانگی و کفش به مرحله انتقال به انجمن‌های تخصصی رسیده و دو‌خوشه چرم و مبلمان نیز در مرحله اجرا قرار دارد. وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های مبادله، دستیابی به صرفه‌های اقتصادی به‌دلیل تولید انبوه و تخصصی‌شدن بازار عرضه از اهداف توسعه خوشه صنعتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر