کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۴۵

واردات از ترکیه دو برابر صادرات به این کشور

باشگاه خبرنگاران براساس آمار گمرک 6 ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیارد دلار کالا از ترکیه به ایران وارد و نزدیک به 972میلیون دلار کالا به این کشور صادر شد. در 6 ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 588 هزار و 410 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 609 میلیون 673هزار و 15دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 4.11درصد افزایش و از نظر ارزشی 13.28درصد کاهش را نشان می‌دهد. طبق این گزارش در مدت یاد شده 857هزار و 601 تن کالا به ارزش 672میلیون و 841هزار و 604دلار از ایران به ترکیه صادر شد. این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 37.84درصد و از نظر ارزشی 36.04درصد کاهش را نشان می‌دهد.


نامطلوب بودن حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر

ایسنا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: باید برای افزایش حجم مبادلات تجاری مسائل و مشکلات را شناسایی و با همکاری یکدیگر رفع کنیم. رضا مسرور، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست تخصصی با سفرای کشورهای حاشیه خزر در ایران که با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه و رییس دبیرخانه خزر این وزارتخانه در منطقه آزاد انزلی تشکیل شد بر لزوم تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر برای توسعه همکاری‌ها و رونق اقتصادی منطقه تاکید و با تشریح مزیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری این منطقه اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر است و از ظرفیت و ویژگی‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر برخوردار است.


ایجاد تسهیلات گمرکی میان ایران و نخجوان

ایرنا در دیدار محسن خادم عرب‌باغی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس با آصف محمد اف رییس کمیته دولتی گمرک جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد تسهیلات گمرکی میان ایران و نخجوان بررسی شد. در این دیدار توجه به تسهیل تردد آسان اتباع و ترانزیت روان خودرو‌های حامل مسافر و کالاها به کشورهای یکدیگر مورد تاکید قرار گرفت. محسن خادم عرب‌باغی گفت: برای توسعه مناسبات بین ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه صادرات، ایجاد انبار کالاهای ایرانی در نخجوان در دستور کار است. آصف محمداف، رییس کمیته دولتی گمرک جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار توسعه مناسبات دوجانبه را در چند ماه اخیر بسیار ارزنده دانست و گفت: تردد مسافران آذری و ایرانی بدون هیچ گونه مشکلی درحال انجام است. وی گفت: محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی با بهای تمام شده کمتر در ایران باعث شده نخجوانی‌ها در سبد مصرفی خود بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده کنند.


دیپلماسی تجاری، محور اصلی سیاست خارجی

تسنیم عضو موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: اکنون چنان اقتصاد جهانی در هم تنیده شده و تولید مشترک بین‌المللی گسترش یافته که حتی گفته می‌شود عملا هر کالای صنعتی که در بازارها یافت می‌شود در بیش از یک کشور ساخته می‌شود و به ‌تعبیر دیگر محصولات امروز «ساخت جهان» هستند و نه ساخت یک کشور واحد. وی افزود: بر همین اساس اکنون باید با برداشتی وسیع‌تر از سیاست صنعتی و تجاری به تسهیل شرایط تولید و تجارت از جمله استفاده از عوامل تولید بین‌المللی پرداخت و بدین‌وسیله کوشید تا هر چه بیشتر از فرصت‌های ناشی از زنجیره‌های جهانی ارزش بهره‌برداری کرده و به مشارکت و ارتقای هرچه بیشتر در این زنجیره‌ها دست یابیم. سرانجام موفقیت در این مسیر مستلزم رفع تحریم‌های خارجی علیه ایران و تبدیل زنجیره‌های جهانی و منطقه‌یی تنش پیرامون ایران به زنجیره‌های ارزش است. این نیز مستلزم تبدیل دیپلماسی تجاری به پروژه اصلی سیاست خارجی ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر