ورود نخستین هیات‌های تجاری تخصصی مشترک اروپایی به ایران

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۵۱

محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ورود نخستین هیات‌های تجاری تخصصی مشترک اروپایی به کشور خبر داد و بیان داشت: این هیات دربرگیرنده فعالان اقتصادی از پنج کشور اروپایی است. به گزارش ایسنا، محسن جلال‌پور در جمع اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اعلام این خبر گفت: اتاق بازرگانی ایران از ابتدا اصرار و تاکید بر دعوت از هیات‌های تجاری تخصصی داشت. همچنین نخستین هیات دانش‌بنیان نیز دیروز در اتاق بازرگانی ایران با فعالان بخش خصوصی نشستی برگزار کرد. جلال‌پور بااشاره به موفقیت دولت تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌یی گفت: ایران در این مذاکرات تنها به یک توافق هسته‌یی با کشورهای 1+5 نرسید بلکه به یک ثبات جدی در منطقه نیز دست پیدا کرد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بااشاره به امنیت بالای موجود در ایران، از آن به‌عنوان فرصتی مغتنم برای افزایش و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نام برد و خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که دامنه سلفی‌گری در منطقه در سال‌های آینده افزایش یافته و حتی ممکن است دامنه آن به کشورهایی نظیر اندونزی نیز برسد اما جمهوری اسلامی ایران در این منطقه پربحران از امنیت بسیار پایدار و بادوامی برخوردار است و همین می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر در کشورمان بینجامد.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور منطقه است که از این بحران مصون خواهد بود، تصریح کرد: علاوه بر این موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به‌عنوان یک شاهراه بین‌المللی و شاهراه بین اروپا و آسیا، تنها راه ممکن عبور زمینی لوله گاز طبیعی به کشورهای غربی همچنین، جمعیت 400میلیونی منطقه و وجود منابع غنی معدنی در کنار امنیت بالا می‌تواند ایران اسلامی را به یک بازار هدف مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه تاکنون سفر هیچ کدام از این هیات‌های تجاری خارجی به یک کار اجرایی و انعقاد قرارداد در ایران نینجامیده است، افزود: سفر هیات‌های تجاری خارجی به ایران سه دلیل عمده داشته است؛ نخستین دلیل آن اعلام حضور و آمادگی این کشورها برای فعالیت اقتصادی و مراودات تجاری و صنعتی با ایران است. دوم اینکه این هیات‌های تجاری خارجی می‌خواهند با این سفرها، ظرفیت‌های کشورمان را بسنجند، چراکه بسیاری از آنها سال‌هاست مراوده اقتصادی با ایران نداشته‌اند. یکی دیگر از اهداف سفر این هیات‌های تجاری خارجی زمینه‌سازی برای انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با طرف‌های ایرانی است، چراکه آنها مثل ما باور قطعی و اطمینان 100درصدی به اجرایی شدن برجام و بهبود شرایط، ظرف دو، سه ماه آینده ندارند لذا خیلی از هیات‌های تجاری خارجی، هیات‌هایی کاربردی و اجرایی نیستند و از همین رو تاکنون مذاکرات و نشست‌ها به انعقاد قراردادی نرسیده است.

جلال‌پور با بیان اینکه نگرانی‌هایی در این شرایط هم وجود دارد، ادامه داد: یکی از این نگرانی‌ها این است که ما باید چگونه با این هیات‌های خارجی وارد مذاکره شویم. البته اتاق ایران بر این عقیده است که این دوره باید یک دوره مشارکتی باشد و این مراودات محدود به صادرات و واردات کالا نشود و این مهم را به مسوولان دولتی نیز منتقل کردیم. وی بااشاره به دیگر نگرانی خود از شرایط پیش‌رو، اضافه کرد: نگرانی ما این است که ظرفیت کشور ما به‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی ما چندان برای این کار به‌ویژه برای مشارکت اقتصادی با این کشورها فراهم نشده لذا ممکن است که این روند به انعقاد تفاهمنامه‌ها و قراردادهای غیرمفیدی بینجامد. جلال‌پور با بیان اینکه بنگاه‌های ما در شرایط سخت اقتصادی پیش از توافق قرار دارند، تصریح کرد: نگرانی دیگر ما این است که این هیات‌های خارجی در شرایطی به کشور ما می‌آیند که فعالان اقتصادی ما با فشارها و گرفتاری‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و از این رو ممکن است در شرایط نابرابری در مقابل هیات‌های خارجی قرار گرفته و هر آنچه آنها بخواهند، بپذیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر