کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۷۲

ضرورت بازنگری در اقلام عمده صادراتی

فارس محمدرضا رضوی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده صادرات و صنعتمان متکی به منابع طبیعی است ازجمله پتروشیمی، فولاد و مس قرار گرفته که باید تغییر رویکرد دهیم. ما در صادرات کالاهایی با فناوری بالا به‌ شدت ضعف داریم و کمتر از یک درصد از صادراتمان در این حیطه می‌گنجد درحالی که کشورهای درحال توسعه بخش مهمی از صادراتشان به ‌دلیل افزایش سهم صادرات با فناوری بالا بوده است. وی همچنین کنترل تورم افسارگسیخته را دستاورد بسیار مهم دولت یازدهم برشمرد و افزود: گام مهم‌تری که باید برای تکمیل این کار برداشته شود، تحرک‌بخشی به بخش‌های مولد اقتصاد است. رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه با وجود کنترل تورم، رکود تشدید شده و دولت باید تا حدی دست از سیاست انقباضی بردارد، تصریح کرد: آفت سیاست‌گذاری در کشور ما بخشی‌نگری است؛ چراکه اتاق بازرگانی از دید تولید یک چیز می‌گوید ولی دولت بحث تورم، تولید، تراز پرداخت‌ها و سایر موارد را در کنار هم می‌بیند و تمام کارشناسان بر این نکته اذعان دارند که تزریق پول مشکلی را حل نخواهد کرد. کنترل تورم برای اقتصاد نفتی حرف اول را می‌زند.


قوانین سال‌های اخیر مانع رشد اشتغال زنان

سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران سرمایه کافی، اعتماد به نفس و وجود قوانین حمایتی را سه موضوع مهم در بهبود وضعیت کسب وکار و حضور بیشتر زنان در عرصه کارآفرینی دانست. مقیمی، کارآفرین زن ایرانی در ادامه گفت: عدم اعتماد به نفس، نداشتن سرمایه کافی برای شروع کسب وکار و نبود قوانین حمایتی از کسب وکار به ویژه کسب وکار زنان یا دست کم عدم وجود قوانینی که اگر حامی نیست، مانع کار زن‌ها نشود ازجمله مشکلات زنان ایرانی در عرصه کسب وکار و کارآفرینی است. در کشور ما قوانین مانع‌تراشی در سال‌های اخیر به ویژه قوانین مربوط به زایمان و بیکاری زنان وضع شده که کار را سخت‌تر کرده است.


دبیرکل سابق اتاق ایران درگذشت

جواد مصدقی، دبیرکل سابق اتاق ایران بعد از اتمام مناسک حج در مکه سکته کرد و با وجود تالاش سه ساعته درccu بیمارستانی در مکه جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی در سال 1369 به عنوان قائم‌مقام سازمان بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی منصوب و یک‌ سال بعد مامور تشکیل سازمان حمل ‌و نقل بنیاد شد و تا سال 1379 در سمت معاون بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و رییس سازمان حمل ‌و نقل بنیاد انجام وظیفه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر