تحول بزرگ در دیپلماسی تجاری آسیایی‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۶۸

گروه بازرگانی

نشست مشترک سرمایه‌گذاری ایران و کره‌جنوبی با همکاری اتاق تهران، اگزیم بانک کره و سفارت کره‌جنوبی، صبح دیروز در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد و طی آن دو طرف به بیان ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصاد پرداختند. این نشست درحالی با چشم‌بادامی‌ها برگزار شد که ابرشرکت‌های کره‌یی مانند هیوندایی، ال‌جی و سامسونگ نمایندگان خود را به تهران فرستاده بودند و فعالان اقتصادی ایرانی نیز از این دیدار مستقیم استقبال کردند. در این نشست موضوعی که به چشم می‌آمد اشتیاق فعالان اقتصادی ایران و کره‌جنوبی برای همکاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، با حضور نمایندگان بانکی دو کشور بود. نمایندگان بانک صادرات و واردات کره‌جنوبی که طی سال‌های گذشته نیز با ایران مراوداتی داشته‌اند، اعلام کردند رفع تحریم‌ها می‌تواند روابط بانکی دو کشور را تسهیل و ارتقا دهد. فعالان اقتصادی ایرانی و کره‌یی که در سال‌های تحریم به‌سختی سطحی حداقلی از مبادلات تجاری را حفظ کرده بودند اکنون امیدوارند همانند آنچه رییس اتاق تهران بر زبان راند دگرگونی عظیمی را در توسعه و گسترش مراودات اقتصادی دو کشور شاهد باشند.


اقتصاد مکمل آسیایی‌نشین‌ها

در ابتدای این نشست مسعود خوانساری بااشاره به اهمیت استراتژیک ایران و کره‌جنوبی در شرق و غرب قاره پهناور آسیا، اقتصاد دو کشور را در بسیاری از زمینه‌ها مکمل یکدیگر عنوان کرد و گفت: شروع دوران جدید که با توافق ایران با کشورهای 1+5 آغاز شده است زمینه را برای توسعه و گسترش روابط ایران با سایر کشورهای جهان در همه زمینه‌ها خصوصا بخش‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فنی و صنعتی بیش از پیش آماده کرده است و حضور بی‌سابقه هیات‌های تجاری مختلف از سراسر دنیا به ایران طی ماه‌های گذشته نشان از علاقه و اشتیاق کشورهای جهان برای همکاری با ایران دارد.

به گفته رییس اتاق تهران، باتوجه به سابقه همکاری‌های فنی- تجاری گذشته، کره‌جنوبی نیز می‌تواند در دوران پساتحریم نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری را در مناسبات با ایران ایفا کند. او بخشی از ظرفیت‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور را در صنایع فولاد، انرژی، پتروشیمی، حمل‌و‌نقل، نیروگاه، خودروسازی و لوازم خانگی عنوان کرد. خوانساری سپس با بیان اینکه برای گسترش و توسعه هرچه بیشتر روابط فی‌مابین باید از چارچوب‌های موجود که در گذشته نیز وجود داشته است فراتر رفت، گفت: امروزه روابط تجاری و اقتصادی نباید صرفا به مبادله کالا محدود شود بلکه باید به راه‌های جدید برای همکاری‌های بادوام و ماندگار فکر کرد و برنامه‌ریزی بلندمدت داشت.


ایجاد پروژه‌های مشترک

خوانساری برگزاری چنین کنفرانسی ازسوی اتاق بازرگانی تهران، اگزیم بانک و سفارت کره‌جنوبی با حضور شرکت‌های بزرگ و معتبر ایرانی و کره‌یی را نشانه‌یی از اشتیاق و علاقه طرفین برای همکاری در سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های مشترک دانست که به گفته وی نه تنها می‌تواند بازار ایران بلکه منطقه را تحت پوشش قرار دهد. خوانساری در پایان سخنان خود، اظهار امیدواری کرد که باتوجه به امنیت و ثبات موجود در ایران در مقایسه با منطقه، دگرگونی عظیمی‌ در روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و کره‌جنوبی ایجاد شود و حجم روابط دو کشور که طی سالیان اخیر حدود 10میلیارد دلار بوده است به رقمی فراتر از آن دست یابد.


رفع نیاز مشتریان ایرانی

در ادامه این نشست، مدیر ارشد اجرایی اگزیم بانک پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی به امکانات این بانک برای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد. «کیم سانگ» گفت: ما بر این باوریم که برگزاری این کنفرانس می‌تواند، مبنایی برای درک و تفاهم بیشتر در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی در درازمدت باشد. او بااشاره به تغییرات شتابناک اقتصاد جهانی و ابراز خرسندی از اینکه ایران توانسته تا مرحله لغو تحریم‌ها پیش برود، افزود: پایان تحریم‌ها می‌تواند فرصت‌هایی را برای بنگاه‌های ایرانی و بین‌المللی فراهم کند که همکاری‌های خود را توسعه دهند. کیم افزود: شرکت‌های کره‌یی نیز در این شرایط در حال تغییر، به‌دنبال فرصت‌های بیشتر و به‌دنبال نقش‌آفرینی بیشتر در معادلات اقتصادی هستند. ما به‌دنبال آن هستیم که شرکای بیشتری در ایران پیدا کنیم و ریسک کسب‌و‌کار در ایران را کاهش دهیم. مدیر ارشد اجرایی اگزیم بانک کره، بااشاره به مزیت‌های رقابتی این کشور نیز گفت: علاقه‌مند هستیم که در گستره وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی با شرکت‌های ایرانی شریک شویم و هم به‌عنوان اسپانسر و هم از طریق ارایه امکانات در زمینه گشایش فاینانس سطح همکاری‌های خود را با طرف ایرانی ارتقا دهیم. او در ادامه به رقم 3/10میلیارد دلاری تسهیلات کره به ایران در 38سال اخیر اشاره کرد و گفت: اهمیت استراتژیک ایران در منطقه سبب می‌شود که کره‌جنوبی به تداوم و توسعه ارتباطات خود با این کشور علاقه‌مند باشد. ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های مختلف نیازهای مشتریان ایرانی خود را در زمینه تامین مالی برآورده کنیم. کیم افزود: باتوجه به سطح کنونی ارتباطات ایران و کره، دلیلی برای تاخیر وجود ندارد. درواقع درصورت گسترش این همکاری‌ها، می‌توانیم پروژه‌های مختلفی را فارغ از مقیاس و نوع آن دنبال کنیم. مدیر اجرایی ارشد اگزیم بانک کره‌جنوبی، ابراز امیدواری کرد که گردهمایی امروز شرکت‌های ایرانی و کره‌یی به یک شبکه‌سازی قوی منجر شود.


حمایت مسلم ایران از سرمایه‌گذاران

در ادامه کنفرانس تجاری ایران و کره، احمد جمالی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی نیز از تسهیلات سازمان متبوع خود به سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله کره‌یی سخن گفت. او که به‌جای محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در این نشست حضور یافته بود، گفت: ایران با برخورداری از جایگاه علمی و فرهنگی، ظرفیت عظیم نفت، گاز و معادن و همچنین با حدود 30میلیون نفر نیروی جوان آماده برداشتن گام‌های مهمی در حوزه اقتصاد است. جمالی افزود: ایران با این توان آماده همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک است. مشروط بر اینکه در جریان این سرمایه‌گذاری‌ها، انتقال دانش و تکنولوژی، دسترسی به بازارها، ارتقای سطح تولید بنگاه‌ها، ایجاد ارزش افزوده و بهبود کیفیت تولیدات نیز حاصل شود. جمالی عنوان کرد: همان‌گونه که در سال1381 نیز قانون سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان بستری قانونی برای تشویق و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به تصویب رسید. درواقع سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق اشکال متعارف چون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بیع متقابل، BOT و مشارکت مدنی سرمایه‌گذاری کنند. جمالی ادامه داد: دولت ایران نیز متعهد می‌شود که همه ریسک‌ها ازجمله، ریسک انتقال ارز، ملی شدن، سلب مالکیت و مصادره را پوشش دهد همچنین جبران خسارت این ریسک‌ها و ریسک‌های غیرتجاری را برعهده گیرد. او گفت: هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه ایجاد و ثبت شرکت‌ها در ایران وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند، اقدام به تاسیس شرکت با شریک ایرانی یا 100درصد حق مالکیت اقدام کنند.

احمد جمالی عنوان کرد که یکی از خدماتی که به سرمایه‌گذاران ارایه می‌شود، به ماده35 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مربوط می‌شود که به موجب آن، چنانچه مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده باشد، برای سرمایه‌گذاران ویزای سه ساله صادر می‌شود.


پیشنهاد اردکانی به چشم‌بادامی‌ها

در ادامه این نشست، سه نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران به ارایه گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران پرداختند. نخستین سخنران در این بخش، علی شمس اردکانی بود. او پیشینه روابط ایران و کره‌جنوبی را که به دهها سال پیش بازمی‌گردد، مورداشاره قرار داد و ابراز امیدواری که گردهمایی امروز فعالان اقتصادی دو کشور به مشارکت سودمند و انعقاد قراردادهای برد-برد منتهی شود. شمس اردکانی سپس به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری از قبیل کسب‌و‌کار، تجارت، بازارهای مالی و تولید کالا و خدمات اشاره کرد و گفت: فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی نظیر انرژی، صنایع سنگین و تولید کالاهای مصرف قابل ‌اندازه‌گیری نیستند و پیشنهاد من این است که در گام نخست این همکاری در حوزه خدمات مالی و مدیریت سرمایه که به‌صورت مکمل عمل می‌کنند و لازمه سرمایه‌گذاری هستند، انجام گیرد. او البته این را هم مورد تاکید قرار داد که مقصود او از کالاهای مصرفی، کالاهای مصرفی اصلی نبوده و کالاهای مورد نیاز در صنایع را نیز شامل می‌شود.


مشاوره به سرمایه‌گذاران خارجی

فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان و رییس کمیته سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز در صفحات پاورپوینتی که به نمایش درآورد به کارکرد خصوصی‌سازی در ایران و جهان پرداخت. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که به موجب قوانین خصوصی‌سازی در ایران، بخش خصوصی اجازه دارد وارد تعامل با بخش خصوصی سایر کشورها شود و ارتباطات موثری را برقرار کند. مستوفی همچنین با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، به شکل‌گیری کمیته‌یی با همین عنوان در اتاق تهران اشاره کرد و گفت که این کمیته قرار است، نقش مشاوره‌دهنده و تسهیل‌گر را برای سرمایه‌گذاران ایفا کند و آمار و اطلاعات موردنیاز را دراختیار آنها قرار دهد.


مهیا شدن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران

علیرضا کلاهی‌صمدی نیز بااشاره به شاخص‌های مختلفی در اقتصاد ایران که برای سرمایه‌گذار خارجی مناسب است، تلاش کرد کره‌یی‌ها را هرچه بیشتر به حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ترغیب کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران قیمت پایین انرژی در ایران، نرخ تقریبا پایین مالیات شرکتی، تسهیلات ارزان‌قیمت و پیشرفت ایران در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی را ازجمله این عوامل برشمرد. کلاهی‌صمدی با تاکید بر اینکه ایران جزو اقتصادهای نوظهور در آینده نزدیک خواهد بود به حوزه نیرو و انرژی و ظرفیت‌های بالای آن پرداخت و از صادرات برق به‌عنوان یکی از توانمندی‌های بالقوه ایران نام برد که به‌زودی می‌توان به فعل تبدیل شود.

در ادامه نیز سه نفر از فعالان اقتصادی کره‌جنوبی به نمایندگی از اگزیم بانک، اتحادیه تجارت خارجی و اتحادیه فولاد و آهن این کشور سخن گفتند. پس از آن نیز فعالان اقتصادی دو کشور به مذاکرات مستقیم و رودررو پرداختند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر