کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۲۵

اعزام هیات تجاری ایران به رومانی

گروه بازرگانی| هیات تجاری ایرانی برای بررسی امکان همکاری‌های دوجانبه در شرایط پس از لغو تحریم‌ها عازم رومانی شد. این هیات تجاری که ریاست آن را مسعود خوانساری رییس اتاق تهران برعهده دارد، قرار است درجریان دیدار با مقامات رومانی موضوع همکاری‌های تجاری پس از لغو تحریم‌ها را بررسی کنند.


شورای بازرگانی ایران و عربستان فعال نیست

ایسنا| علاء‌میرمحمد صادقی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت فعالیت شورای مشترک بازرگانی ایران و عربستان گفت: در سال‌های قبل شورای بازرگانی ایران و عربستان فعال بود اما بعد از مانع‌تراشی‌های عربستان، این شورا نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و اکنون فقط اسم این شورا وجود دارد. میرمحمدصادقی به مهم‌ترین تاثیر اقتصادی حادثه منا اشاره و عنوان کرد: اتفاقاتی که در عربستان و منا رخ داد از جنبه‌های اقتصادی برای ما بی‌اثر نخواهد بود. وی افزود: از چند سال گذشته روابط ایران با عربستان به سمت سردی حرکت کرد و صادرات زیادی در این سال‌ها از ایران به عربستان انجام نشده است و به دلیل مانع‌تراشی‌های عربستان صادرات ایران به این کشور از طریق دوبی و کویت انجام ‌شد.


تجارت گران ایران در دوران تحریم

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران در مورد تاثیر تحریم‌های بانکی بر کاهش صادرات گفت: الفبای تجارت فرامرزی پرداخت و دریافت پول است. وقتی شبکه بانکی ناشی از مسائل تحریم و قطعنامه‌ها متوقف و قفل می‌شود، بزرگ‌ترین مشکلات در تجارت فرامرزی خود را نشان می‌دهد. بهرامی ارض اقدس با بیان اینکه در دوران تحریم تجار مجبور بودند برای اینکه پولشان را دریافت کنند، کالا را از طریق کشورهای ثالث ارسال یا وارد کنند، تصریح کرد: برآوردها این است که تحت تاثیر هزینه‌های نقل‌وانتقال پول، تجارت 8 تا 10درصد گران‌تر را تجربه کرده‌ایم.


تامین سرمایه و نقدینگی چالش اصلی تولید

احمد صادقیان رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: نرخ کنونی ارز به نظرم نرخ مناسبی است و اگر بتوانند همین روند را حفظ و ارز را تک‌نرخی کنند، برای تولید‌کننده و صادر‌کننده خوب خواهد بود. صادقیان با بیان اینکه تامین سرمایه و نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی چالش بسیار جدی در این حوزه است، تصریح کرد: باید قدرت خرید مردم را احیا کنیم تا رونق ایجاد شود. در بخش صادرات قیمت تمام‌شده محصول تولیدی به خاطر تورم، هزینه‌های بالای نرخ سود بانکی، تحریم‌ها، بیمه و... بالاست و این موارد صادرات را مشکل می‌کند. با این حال امیدواریم با رفع تحریم‌ها و از بین رفتن چالش‌ها امکان رقابت‌پذیری محصولات تولیدی ما هم برای صادرات افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر