تولد برندهای مشترک در دور جدید روابط تجاری

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۷۴

گروه بازرگانی|

فرانسوی‌ها رفتند و لهستانی‌ها آمدند. دیروز، ساختمان قدیمی مجاور سفارت امریکا میزبان هیاتی به سرپرستی وزیر اقتصاد لهستان بود. آنان همچنین در اتاق ایران با اهالی بخش خصوصی دیدار کردند و زمینه همکاری‌ها را مو به مو سنجیدند. البته پیش از این لهستانی‌ها در تیرماه و پیش از توافق هسته‌یی ایران و ١+٥ تهران را دیده بودند. اردیبهشت‌ماه بود که هیات ١٠٠‌نفره لهستانی با حضور معاون وزیر خارجه و اقتصاد این کشور راهی تهران شدند تا از آمادگی‌شان برای حضور در بخش‌های نفت و گاز، ماشین‌آلات صنعتی، محیط‌زیست، کشتی‌سازی و تولیدات دارویی سخن بگویند.

نخستین‌بار معاونان وزیر، هیات بلندپایه لهستانی را همراهی می‌کردند اما این‌بار این وزیر اقتصاد لهستان بود که راهی ایران شد تا رودررو با مقامات اقتصادی ایران از عزم کشورش برای حضور در ایران خبر دهد. پیخوچینسکی در این دیدار از آمادگی 1500شرکت لهستانی برای سفر به ایران خبر داد و گفت: در این سفر تنها 100نفر از تجار و فعالان اقتصادی تراز اول لهستان حضور دارند و طی ماه‌های آینده هیات‌های دیگری برای دیدار و مذاکره به ایران سفر خواهند کرد. همچنین محسن جلال‌پور، رییس اتاق ایران با اشاره به پیشینه 500ساله روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد: با وجود مناسبات خوب سیاسی بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری تقریبا 100میلیون دلار است و باید کوشش کنیم تا با ایجاد شرکت‌های تولیدی و برندهای مشترک نه‌تنها کالاهای مورد نیاز داخل کشور بلکه بازار همسایگان را نیز تامین کنیم.

از سوی دیگر نایب‌رییس اتاق بازرگانی لهستان عنوان کرده که قرار است اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان در آینده نزدیک دایر شود و این اتاق در برقراری ارتباط مستقیم بین تجار دو کشور نقش اساسی ایفا کند. لهستان درصدد است همانند آلمان حجم روابط خود را با ایران افزایش دهد، هرچند که این کشور فاقد ظرفیت‌های متنوع آلمان است، اما کیفیت تولیدات و خدمات لهستان می‌تواند برای ایران جذاب باشد.

البته این تمام ماجرای آمد و رفت‌های هیات‌های تجاری در چند وقت اخیر نیست؛ زیرا انگلیسی‌ها نیز چمدان سفر را بسته‌اند تا راهی ایران شوند. از سوی دیگر در حالی بریتانیایی‌ها بار سفر به ایران را بسته‌اند که قبل از این وزیر خارجه بریتانیا به ایران آمده و با زنگنه، وزیر نفت ایران به مذاکره نشسته است. وزیر خزانه‌داری انگلیس نیز پس از پایان دیدار جنجالی خود از چین اعلام کرد که اگر ایران به توافق هسته‌یی با قدرت‌های جهان احترام بگذارد، سال آینده می‌خواهد بزرگ‌ترین هیات تجاری انگلیس را به تهران ببرد. جورج آزبورن به فایننشیال‌تایمز گفت: برای رونق بخشیدن به اقتصاد انگلیس آماده‌ام با تهران مذاکره کنم. وی گفته است که می‌توانیم کناری نشسته و ببینیم دنیا به جلو حرکت می‌کند یا همانند بسیاری از کشورها که این راه را در پیش گرفته‌اند ما هم در ایران حاضر باشیم. دومین مرد قدرتمند انگلیس همچنین عنوان کرد که با رعایت توافق هسته‌یی از سوی ایران، پتانسیل رو به رشدی برای تجارت با ایران وجود دارد.


خواسته اتاق ایران از لهستانی‌ها چه بود؟

در ابتدای این نشست جلال‌پور در دیدار با یانوش پیخوچینسکی نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان، پیشینه روابط اقتصادی بین دو کشور را 500سال عنوان کرد. او استفاده از تجربیات این کشور در استقرار اقتصاد آزاد را حائز اهمیت دانست و گفت: طی این 5 قرن سفر‌های دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور منجر به مستحکم شدن روابط شد و در زمان محمد نهاوندیان رییس قبلی اتاق ایران، دو هیات تجاری متشکل از تجار و فعالان اقتصادی از طرف اتاق بازرگانی ایران به این کشور سفر کردند، اما امروز دوره جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور را پیش‌رو داریم و باید از فرصت به وجود آماده بخش‌های خصوصی دو کشور بهره‌برداری بیشتری کرد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ضمن اشاره به موقعیت ایران در منطقه و دسترسی به بازار 400میلیونی همسایگان، همکاری‌های اقتصادی برای تولید و صادرات به این کشورها از طریق ایران را یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: با وجود مناسبات خوب سیاسی بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری تقریبا 100میلیون دلار است و باید کوشش کنیم تا با ایجاد شرکت‌های تولیدی و برندهای مشترک نه‌تنها کالاهای مورد نیاز داخل کشور بلکه بازار همسایگان را نیز تامین کنیم.

جلال‌پور گفت: با تحریم اخیر روسیه و کاهش سطح صادرات محصولات کشور لهستان به این کشور، ایران می‌تواند یکی از مسیرهای انتقال و تولید مشترک برای تولیدات مواد غذایی و کشاورزی مورد نیاز باشد. وی گفت: شرکت‌های لهستانی باید در نظر داشته باشند، تجار ایرانی با تجربیات و ارتباطات خوب در کشورهای منطقه می‌توانند کالاهای غذایی و کشاورزی آنها را تامین کنند. به ویژه آنکه برخی از این کشورها دچار شرایط امنیتی ویژه و نابسامانی داخلی هستند که کار در این کشورها تخصص ویژه‌یی می‌طلبد. جلال‌پور در نشست فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور، لهستان را یکی از شرکای اقتصادی ایران در زمان تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: محدودیت‌های ایجادشده در سال‌های اخیر منجر به قطع روابط تجاری بین دو کشور نشد. با توافق ایران و کشورهای 1+5 موانع بانکی و مالی بین دو کشور نیز برطرف خواهد شد و سطح مناسبات افزایش خواهد یافت.


هیات‌های دیگری در راهند

در ادامه پیخوچینسکی، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به بازماندگان واقعه از دست رفتن حجاج ایرانی در عربستان، هدف دیدارهای دیپلماتیک بین مقامات ایران و لهستان را آماده‌سازی و بهبود فضای کسب و کار و ایجاد ارتباط تجاری موثرتری بین فعالان اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: در دوران سخت ایران در کنار مردم لهستان باقی ماند و در زمان جنگ جهانی دوم پذیرای 120هزار نفر پناهجوی لهستانی بود و ما اکنون بدهکار این محبت و میهمان‌نوازی ایرانیان هستیم.

پیخوچینسکی از آمادگی 1500شرکت لهستانی برای سفر به ایران خبر داد و گفت: در این سفر تنها 100نفر از تجار و فعالان اقتصادی تراز اول لهستان حضور دارند و طی ماه‌های آینده هیات‌های دیگری برای دیدار و مذاکره به ایران سفر خواهند کرد.

وی گفت: اعتماد متقابل، مرحله اول ارتباط سیاسی و تجاری است و بر این باوریم که اگر ما موفق می‌شویم باید اجازه دهیم تا دیگران هم موفق شوند. در این راستا آماده‌ایم که تجربیات اقتصادی را به شما منتقل کنیم. وزیر اقتصاد لهستان، آمادگی این کشور برای پذیرش هیات‌های تخصصی در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی را در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی مفید ارزیابی کرد و گفت: زمینه‌هایی مانند ماشین‌آلات صنعتی، لوازم یدکی، حمل و نقل، ریل و لکوموتیو، انرژی و پزشکی بسترهای مناسب توسعه همکاری‌ها بین دو کشور است.

یانوش پیخوچینسکی، دستاوردهای لهستان درخصوص اصلاح ژنتیکی برای تولید دام و طیور، بذر و محصولات کشاورزی را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری با فعلان این بخش‌ها عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بسیاری از گذشته با ایران در زمینه‌های مختلف همکاری کرده‌اند و اکنون در تلاشند تا برای توسعه فعالیت‌ها، شناخت و ایجاد بخش‌های دیگر گام‌های بیشتری بردارند. وی از آغاز پرواز بین تهران و ورشو از اواسط سال 2016 میلادی خبر داد و گفت: با شروع پرواز مستقیم بین دو کشور تجار، خانواده‌ها و دانشجویان، امکان سفر و توسعه همکاری‌های تجاری و فرهنگی افزایش خواهد یافت. پیخوچینسکی به فرصت‌های اقتصادی بین دو کشور در زمینه‌های استخراج نفت و گاز، پزشکی، داروسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، لوازم خانگی و مبلمان اشاره کرد و گفت: همکاری‌های پایدار مشترک در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف مدنظر فعالان اقتصادی لهستان است و امروز با آمادگی عقد قرارداد در این نشست حضور پیدا کرده‌اند.


ایجاد اتاق مشترک ایران و لهستان

در ادامه آندره پیلات، نایب‌رییس اتاق بازرگانی لهستان به امضای تفاهمنامه همکاری بین اتاق‌های دو کشور در سال 2000 اشاره کرد و گفت: طی 15سال گذشته مذاکرات و همکاری‌های خوبی بین دو اتاق انجام گرفته است و همواره کوشش کرده‌ایم که در افزایش حجم مناسبات اقتصادی تاثیرگذار باشیم. نایب‌رییس اتاق بازرگانی لهستان ضمن اشاره به علاقه فعالان اقتصادی این کشور برای حضور پررنگ‌تر در کنار بخش‌های خصوصی ایران، از ایجاد اتاق مشترک لهستان و ایران خبر داد و تصریح کرد: در نظر داریم با تبادل اطلاعات و هیات‌های تخصصی بین دو کشور از طریق اتاق‌های مشترک، نقش بسزایی در اقتصاد دو کشور ایفا کنیم.


زمینه‌های همکاری 2 کشور

هر چند حجم مبادلات تجاری ایران و لهستان به ٥٠٠میلیون دلار می‌رسد اما رامین مهمانپرست، سفیر ایران در لهستان معتقد است این توانایی وجود دارد که مبادلات تجاری به زودی رنگ یک‌میلیارد را ببیند. انواع خشکبار (پسته و انگور خشک)، خرما، پلاستیک و مصنوعات آن، آهن و فولاد، فرش، فولاد آلیاژی، انواع کفپوش، چای، روده حیوانات، اسانس‌ها و فرآورده‌های غذایی، سنگ مرمر، انواع سفالینه، موتورهای پیستونی برای تراکتور و برخی قطعات وسایل ترابری به عنوان عمده کالاهای صادراتی ایران به لهستان ثبت شده است. همچنین انواع ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه به جز لکوموتیو و تراموا، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، شیشه و بلور، مبلمان، سیستم‌های روشنایی، تجهیزات عکاسی، اپتیکی و پزشکی، فرآورده‌های لاستیکی، مواد بهداشتی و آرایشی، گوشت گوساله، قطعات خودرو، لوازم کشاورزی از جمله کمباین به عنوان اقلام شاخص وارداتی ایران از لهستان قید شده است.

اروپایی‌ها در نیمه اول سال ١٣٩٤ نشان دادند سد تحریم دیگر برایشان چندان جدی نیست، اگر بود ایتالیا، اسپانیا، چک، هلند، اتریش و آلمان و سوییس تهرانگردی را به کارهای دیگری که در دستور دارند، ترجیح نمی‌دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر