تدوین استراتژی مشترک اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۰۰۴

گروه بازرگانی

در نشست صبحانه‌کاری دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون که روز 14شهریور ماه با حضور رییس این دبیرخانه، معاون تشکل‌های اتاق ایران و مشاور اتاق اصناف و به میزبانی رییس و دبیرکل اتاق تعاون برگزار شد، پیشنهاد ایجاد منشور همکاری بین سه اتاق و تدوین استراتژی‌های دبیرخانه موردبحث و بررسی

قرار گرفت.

حسین نقره‌کار شیرازی رییس دبیرخانه مشترک اتاق‌های ایران، اصناف و تعاون ضمن تبریک هفته تعاون گفت: موضوع تعیین هدف بسیار مهم است و انجام کار مشترک میان تشکل‌های اقتصادی تاثیر فراوانی در تعیین مسیر آینده دارد، ضمن اینکه اگر در برنامه ششم توسعه پایه‌گذاری خوبی کنیم، تجربه موفقی را شکل خواهیم داد.

وی افزود: چگونگی انسجام سه اتاق درخصوص مسائل مختلف ازجمله حضور در هیات‌های تجاری و مواردی از این دست باید مشخص شود تا نتیجه بهتری از این اقدامات به‌دست آید.

حرکت به سمت غیردولتی شدن

بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون نیز عنوان کرد: هدف همه ما حرکت به سمت غیردولتی و مردمی شدن اقتصاد است و راهکار این امر نیز فعالیت‌های تشکلی است و ما باید برای این امر راهکار ارائه دهیم. وی افزود: ازسوی دیگر تجهیز بخش‌خصوصی برای جایگزینی در فعالیت‌های اقتصادی نیز موضوع بسیار مهمی است و ایجاد این دبیرخانه می‌تواند اقدام موثری در این خصوص باشد. ماشاءالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون نیز اعلام کرد: ما باید با نهادهای نظامی و امنیتی حوزه مشترک ایجاد کنیم تا میزان آگاهی آنان نسبت به فعالیت این سه اتاق افزایش یابد. وی ادامه داد: باید شوراها و کارگروه‌ها فعال شوند و تصمیماتی که در حوزه ملی گرفته می‌شود در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه واحدی نسبت به آنها منعکس شود.

تکالیف 3 اتاق

هومن حاجی‌پور معاون تشکل‌های اتاق ایران نیز بیان کرد: وظیفه اصلی این دبیرخانه فعالیت‌های ستادی ازجمله ساماندهی و سازماندهی فعالان اقتصادی و کسب‌وکارهای زیرمجموعه سه اتاق است و استراتژی‌ها نیز باتوجه به اینکه ما درصدد تقویت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی هستیم، باید تبیین شده و لازم است که منشور همکاری میان سه اتاق را تدوین کنیم. وی تصریح کرد: در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تکالیف متعددی برای اتاق دیده شده و از واژه «اتاق‌ها» نام برده شده و به تعبیر دیگر تکالیفی برای سه اتاق ترسیم کرده است، بنابراین دبیرخانه مشترک سه اتاق باید به این حوزه نیز ورود کند و از این جمله می‌توان اشاره کرد که ساماندهی تشکل‌ها و حوزه کسب‌وکار اهمیت ویژه‌یی دارد.

معاون تشکل‌های اتاق ایران تاکید کرد: برهمین اساس یکی از الزامات اساسی در پرداختن سه اتاق به ماموریت‌های قانونی خود درخصوص ساماندهی تشکل‌ها آن است که دستگاه‌های دولتی از تلاش در زمینه نهادسازی و ایجاد تشکل‌های موازی پرهیز کنند.

افزایش سهم بنگاه‌های متوسط

و کوچک در رفت‌وآمدهای تجاری

محمدباقر مجتبایی مشاور رییس اتاق اصناف، بااشاره به اهمیت و جایگاه هر سه اتاق و حمایت جدی دولت از این سه اتاق برای رونق اقتصادی، گفت: اکنون 98درصد بنگاه‌های ما بنگاه‌های متوسط و کوچک (SME) هستند و 35درصد بنگاه‌ها نیز در تولید ناخالص داخلی کشور نقش دارند. وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری خارجی و اعزام و پذیرش هیات‌های خارجی نیز از مباحثی است که بنگاه‌های متوسط و کوچک می‌توانند روی آن کار کنند. سیدمحمد کریمی عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون نیز بیان کرد: در اروپا سهم بنگاه‌های متوسط و کوچک در اقتصاد کشور 60درصد است و راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور ما نیز تقویت این بنگاه‌هاست.

وی تاکید کرد: باید نگاهی جدی درونی و بیرونی نسبت به هیات‌های تجاری داشته باشیم و در این خصوص می‌توان بیانیه مشترکی حاوی نظرات هر سه اتاق تشکیل صادر کرد تا براساس آن بخش اقتصادی هیات‌ها جدا شده و به بخش غیردولتی سپرده شود.

کریمی اضافه کرد: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیز سه اتاق می‌توانند پیشنهاد دهند که دولت پروژه‌های نیمه‌تمام را به این سه اتاق واگذار کند تا به جای کلی‌نگری، هدف‌گذاری مشخص در چند حوزه صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر