شروط تحقق تجارت 10میلیارد دلاری ایران و روسیه

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۳۹

ایسنا| دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و روسیه به‌راحتی قابل افزایش به 10میلیارد دلار است، گفت: شرط تحقق این هدف بهبود شرایط گمرکی و قرنطینه بین

دو کشور است.

محمدرضا مرتضوی درباره سفر اخیر هیات اقتصادی و تجاری روسیه به ایران و تفاهم انجام شده بین دو کشور برای افزایش حجم مبادلات دوجانبه به 10میلیارد دلار اظهار کرد: امکان این وجود دارد که رقم مبادلات دو کشور حتی از 10میلیارد دلار نیز فراتر برود، به‌شرطی که قوانین گمرکی و قرنطینه بین دو کشور تسهیل شود و پروتکل دقیقی در این زمینه بین دو کشور امضا شود.

وی با تاکید بر ضرورت یکسان‌سازی قوانین استانداردی و گمرکی بین دو کشور عنوان کرد: ما قابلیت این را داریم که محصولات دامی، لبنی، باغی و حتی کنسانتره‌ آبمیوه خود را به روسیه صادر کنیم و در عوض از این کشور محصولاتی مانند غلات، آهن و فولاد وارد کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه اگر به کشتی‌های ایرانی اجازه ورود به رود ولگا داده شود زمینه برای تامین غلات مورد نیاز کشور از روسیه فراهم‌تر خواهد شد، گفت: ایران می‌تواند چه به صورت صادرات بومی و چه به صورت ری‌اکسپورت محصولات غذایی روسیه را تامین کند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند نباید میوه ایران به روسیه صادر شود چرا که عملا صادرات آب محسوب می‌شود، توضیح داد: من این موضوع را قبول ندارم. سالانه بخش قابل‌توجهی از میوه‌های تولیدی کشور به دلایل مختلف از جمله نبود بازار از بین می‌روند. بسیاری از مرکبات کشور چنین وضعیتی دارند که می‌توان با صادرات آنها به روسیه مانع از به هدر رفتن سرمایه‌های ملی در این بخش شد.

وی افزود: در بین میوه‌های تولید داخل سیب، هلو و انگور قابلیت زیادی برای صادرات به روسیه دارند البته شرط تداوم صادرات به بازار روسیه بسته‌بندی خوب محصولات صادراتی و همچنین رعایت استاندارد و کیفیت به صورت مستمر است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه ما قادریم چندین میلیارد دلار محصولات لبنی به روسیه صادر کنیم، افزود: رشد تجارت بین ایران و روسیه تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که عزم جدی برای بهبود قوانین تجاری بین دو کشور وجود داشته باشد که به نظر من در حال حاضر چنین عزمی وجود دارد و من به شخصه به آینده تجارت بین ایران و روسیه

خوشبین هستم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر