دولت یازدهم درباره قیمت نان مانند دولت اصلاحات عمل می‌کند یا دولت مهرورزی؟

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۶۵

ایلنا باید به این مهم اشاره کرد که نان در سبد خانوار‌های ایرانی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌یی است و مردم دیگر کشش افزایش قیمت نان را ندارند.

«درخواست برای افزایش قیمت نان»، «قیمت کنونی نان منطقی نیست»، «درخواست افزایش قیمت نان در دست بررسی است» و... اینها تیتر‌های رسانه‌های گروهی کشور طی یک ماه گذشته است، تیتر‌هایی که مردم آن را نمی‌پسندد و تمایلی ندارند که هر روز شاهد چنین تیتر‌هایی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور باشند، اما برخلاف مردم عده‌یی هم هستند که با استفاده از رسانه‌ها تلاش دارند تا به مسوولان دولتی فشار بیاورند و قیمت نان را آنچه که دلخواه خودشان است به تصویب برسانند.

البته این اقدام آنان حرف امروز و دیروز نیست، طی سالیان گذشته و در زمان ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی نیز اقداماتی در این خصوص انجام شد اما دولت اصلاحات زیر بار خواسته‌های آنان به‌طور کامل نمی‌رفت و موافقان افزایش قیمت نان به حداقل قیمت راضی می‌شدند.

در زمان وزارت محمد شریعتمداری، نرخ جدید انواع نان در سال ۱۳۸۳ آخرین سال ریاست‌جمهوری خاتمی ازسوی وزارت بازرگانی به زیرمجموعه‌های ذی‌ربط بخشنامه شد که براساس آن قیمت نان در انواع مختلف به‌صورت رسمی افزایشی بین ۱۰تا ۱۶درصد پیدا کرد.

براساس آن، نان بربری با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۶۵۰گرمی، از قیمت مصوب ۳۵۰ریال به ۴۰۰ریال، نان بربری با آرد ۴۵۰ریالی و با وزن چونه ۷۵۰گرمی، از قیمت۶۵۰ریال به ۷۵۰ریال، نان سنگک با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۷۵۰گرمی از قیمت ۴۵۰ به ۵۰۰ریال، نان سنگک با آرد ۴۵۰ریالی و با وزن چونه ۷۵۰گرمی از قیمت ۷۰۰ریال به ۸۰۰ریال، نان لواش تنوری با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۲۱۰گرمی از قیمت ۱۴۰ریال به ۱۶۰ریال، نان لواش تنوری با آرد ۴۵۰ریالی و با وزن چونه ۲۵۰گرمی از قیمت ۲۲۰ریال به ۲۵۰ریال، نان لواش ماشینی با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۱۹۰گرمی از قیمت ۱۲۰ریال به ۱۴۰ریال، نان لواش ماشینی با آرد ۴۵۰ریالی و با وزن چونه ۲۵۰گرمی از قیمت ۲۰۰ریال به ۲۳۰ریال، نان لواش قزوینی ماشینی با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۱۹۰گرمی از قیمت ۱۲۰ریال به ۱۴۰ریال، نان تافتون تنوری با آرد ۷۵ریالی و با وزن چونه ۲۲۵گرمی از قیمت ۱۵۰ به ۱۷۰ریال، نان تافتون تنوری با آرد ۴۵۰ریالی و با وزن چونه ۵۰۰گرمی از قیمت ۵۰۰ریال به ۵۵۰ریال تغییر پیدا کرد.

اما پس از اتمام دولت خاتمی و بر سرکار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شرایط به‌گونه دیگری رقم خورد به‌طوری که قیمت نان شیب صعودی به خود گرفت به‌طوری که دولت همراه با موافقان گام‌به‌گام پیش رفت تا جایی که بسیاری از مردم نسبت به افزایش قیمت نان اعتراض کردند. البته بهانه‌های دولت وقت در نوع خود قابل توجه بود، یک‌بار به بهانه افزایش قیمت سوخت، یک‌بار به بهانه کمبود گندم، یک‌بار به‌دلیل هدفمندی یارانه‌ها و... .

یکی از مسوولان وقت در دولت محمود احمدی‌نژاد در این خصوص به ایلنا می‌گوید که شرایط به‌گونه‌یی بود که ما با مانعی برای افزایش قیمت مواجه نبودیم و همین امر سبب شد تا قیمت نان افزایش پیدا کند. این گفته این مقام دولتی در زمان وزارت مسعود میرکاظمی در حالی است که دولتمردان در نشست‌های خبری خود بار‌ها مطرح می‌کردند که ما تلاش داریم قیمت‌ها را کنترل کنیم و مردم نگران افزایش قیمت نباشند.

با این همه قیمت نان در سال ۱۳۹۲ و روز‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد نشان از بی‌توجهی مسوولان وقت دارد به‌طوری که قیمت هر قرص نان سنگک ۸۰۰تومان، قیمت هر قرص نان بربری ۷۰۰تومان، قیمت هر قرص نان تافتون ۳۰۰تومان و قیمت هر قرص نان لواش ۱۶۰تومان بوده است.

حال باید دید که آیا مسوولان دولت تدبیر و امید زیربار این افزایش قیمت نان که از سوی برخی افراد و فعال در اتحادیه‌های نانوایی مطرح شده است می‌روند یا خیر؟ و آیا آنان مانند خاتمی عمل می‌کنند یا محمود احمدی‌نژاد؟ البته باید به این مهم اشاره کرد که مردم دیگر کشش افزایش قیمت نان را ندارند و نان در سبد خانوار‌های ایرانی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌یی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر