صادرات 2 برابری ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۴۸

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بعد از برقراری تجارت ترجیحی بین دوکشور پرداخت و عنوان کرد: آخرین آمارها پس از امضای قرارداد تجارت ترجیحی نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی به دوبرابر افزایش یافته و از 44میلیون به 88میلیون دلار افزایش یافته است.

سیدجلال ابراهیمی بااشاره به برخی آمارهای تجاری بین ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم که اقلام ترجیحی با کل اقلام صادراتی ما به ترکیه متفاوت است.

در 5ماه گذشته به‌طور کلی اقلام ترجیحی فقط 10درصد از مبادلات ایران و ترکیه را شامل شده است، یعنی 90درصد دیگر جزو تعرفه ترجیحی قرار نمی‌گیرند، برای همین باید در آمارها این موضوع را لحاظ کنیم.

وی اضافه کرد: در 5ماه گذشته در اقلام ترجیحی صادرات ایران به ترکیه به دوبرابر افزایش یافته است، این درحالی است که در 5ماهه قبل از امضای قرارداد ترجیحی ایران در 140 کالا، 44میلیون دلار به ترکیه صادرات داشته است و در 5ماه پس از برقراری تجارت ترجیحی صادرات ایران به ترکیه در این 140 کالا به 88میلیون دلار رسیده است، بنابراین نمی‌توان گفت که تعرفه ترجیحی باعث کاهش صادرات ایران به ترکیه شده است.

ابراهیمی ادامه داد: شخص دیگری اعلام کرده است که ایران بعد از برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه طی 5ماه 1.5میلیارد دلار، افت صادرات به ترکیه پیدا کرده‌ است.

این درحالی است کل صادرات غیرنفتی ایران ترکیه به کمی بیش از 2میلیارد دلار است و این میزان کاهش مربوط به کل حجم مبادلات کالای نفتی و غیرنفتی بوده است، علت این کاهش به شرایط منطقه، انفجار خط لوله گاز و مسائل جنبی دیگر و ورود رقبایی مثل روسیه در فروش نفت ارزان به ترکیه برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: در سال2015 واردات ترکیه از ایران براساس آمار رسمی در 140 قلم کالاهای کشاورزی 15درصد نسبت به 2014 افزایش یافته است، همچنین صادرات ترکیه به ایران در 125 قلم کالای صنعتی در 6ماه اول سال2015 حدود 337میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر