این همه جنجال برای مالیات ناچیز اصناف

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۴۵

حدود 80درصد اقتصاد در اختیار دولت و وابسته به دولت یا نهادهای قدرت است؛آیا این 80 درصد هم مانند 20 درصد دیگر مالیات می‌پردازند؟

گروه بازرگانی

بعد از آنکه دولت در لایحه پیشنهادی خود برای بودجه 94 اقدام به افزایش 19درصدی درآمدهای مالیاتی کرد، اعضای کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه بخشی از درآمدهای مالیاتی را بار دیگر افزایش دادند. این در حالی بود که درست چند روز بعد از این افزایش 19درصدی، در بهمن‌ماه سال گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق از تصویب افزایش 22درصدی مالیات مشاغل و افزایش 4هزار میلیارد تومانی مالیات متفرقه بر درآمد خبر داد. این افزایش قیمت‌ها در حالی بود که همواره رییس اتاق اصناف با افزایش مالیات بر اصناف انتقاد داشته و بر این باور است که سازمان امور مالیاتی به جای افزایش مالیات اصناف از فرار‌های مالیاتی جلوگیری کند که از یارانه نقدی پرداختی دولت بیشتر است زیرا زمانی که تولیدات اصناف فروش نرفته باشد، آنان نمی‌توانند مالیات‌ها را به خوبی پرداخت کنند.

البته پیش از این نیز با تصمیم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جبران کسری منابع نفتی با درآمدهای مالیاتی، برخی از فعالان بخش خصوصی بارها عنوان کردند که در شرایط کنونی و فضای رکودی، بخش خصوصی توان پرداخت مالیات بیشتر را ندارد. در همین خصوص علی فاضلی رییس اتاق اصناف ضمن تاکید بر اینکه مالیات در تمام کشورهای دنیا ابزاری برای تحقق درآمدهای دولتی است و بر همین اساس افزایش میزان مالیات‌ها باید ساختاری منطقی داشته باشد، توضیح داد: افزایش درآمدهای مالیاتی در صورتی قابل قبول است که دولت ابزار کافی برای جلوگیری از فرار مالیاتی را در دست داشته باشد. متاسفانه در کشور ما همه‌ساله بار مالیاتی تنها روی دوش عده‌یی قرار می‌گیرد که راه فرار کردن از پرداخت مالیات را بلد نبوده یا از رانت بی‌بهره بوده‌اند.

همچنین رییس اتاق اصناف در هفته گذشته در نامه‌یی شدیداللحن به رییس‌کل سازمان مالیاتی نوشت: بهتر است در متدولوژی استنتاج خود احتیاط بفرمایید و رشد اعلام‌شده را فقط برای دریافت مالیات به اصناف نسبت ندهید. زیرا شرایط اقتصادی برای بنگاه‌های کوچک و اصناف از سال گذشته تاکنون بهبود نیافته است و لذا نباید برای دریافت مالیات به اصناف فشار بیشتری وارد کرد، رشد اقتصادی 3درصدی سال گذشته به طور عمده مربوط به واحدهای صنعتی بزرگ بوده و از ۲۴گروه عمده کارگاه‌های بزرگ صنعتی، شاخص ۱۴گروه نسبت به سال قبل رشد مثبتی داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر