رویکرد مناطق آزاد در دوران جدید

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۸۲


چند هفته‌یی از حصول توافق هسته‌یی می‌گذرد و در این گذار تاکنون هیات‌های عالی‌رتبه اقتصادی آلمان و فرانسه برای مذاکره و گفت‌وگو به تهران آمده‌اند، همچنین در آینده‌یی نه‌چندان دور نیز هیات‌های بی‌شمار دیگری در راه هستند. این درحالی است که طی چندین سال گذشته از مناطق آزاد آن‌طور که باید و شاید بهره‌برداری نشده است. حال باتوجه به اینکه دیگر تحریم‌ها در کار نخواهند بود، انتظار می‌رود دولتمردان و در راس آنها شخص رییس‌جمهور بتوانند از مزیت‌های موجود در اینگونه از مناطق استفاده درست و اصولی را ببرند.

باتوجه به اینکه فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد دارای مزایایی همچون معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و مشوق‌های بانکی و بیمه‌یی است، سرمایه‌گذاران خارجی رغبت بیشتری برای حضور در اینگونه از مناطق نسبت به سرزمین اصلی دارند و از طرف دیگر باتوجه به اینکه درحال حاضر مناطق آزاد اغلب در مکان‌های پرجمعیت قرار گرفته‌اند، می‌توان از این طریق اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کرد.

در این بین باید مسوولان مناطق آزاد باتوجه به سفرهای پرتعداد هیات‌های اقتصادی و تجاری به تهران، بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه کرده و آنها را دراختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. این‌گونه از مناطق دارای مزیت‌هایی چون آزادی واردات مواد خام و تجهیزات، با معافیت از عوارض گمرکی یا محدودیت‌های مختلف، ایجاد تسهیلات در امور گمرکی برای واردات و صادرات کالا، کاهش بروکراسی و وجود حداقل تشریفات اداری هنگام اخذ مجوز و تشریفات مربوطه، کاهش دخالت دولت هنگام فعالیت واحدهای تولیدی و تجاری با عبور از انحصارات اقتصادی، انگیزه‌های مالیاتی به عنوان مشوق‌های معمول و تسهیلات زیربنایی تاسیس و تولید واحدهای تولیدی هستند همچنین برای تمام سرمایه‌گذاران این امر مهم تلقی می‌شود، درمکانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند ثبات سیاسی و اقتصادی، تسهیلات مناسب حمل‌ونقلی، نیروی کار ماهر و ارزان‌قیمت، دسترسی به بازار‌های جذاب و پرمصرف و... وجود داشته باشد که تمام این مولفه‌ها اکثرا در مناطق آزاد کشورمان موجود است، به همین منظور لازم است با یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه و کامل بسته‌های متنوع سرمایه‌گذاری تهیه و تدوین شود و دراختیار سرمایه‌گذاران متقاضی حضور در ایران گذاشته شود. از این می‌توان در این برهه آن تغییر نقشی که مدت‌هاست مسوولان امر می‌خواهند در قبال مناطق آزاد صورت دهند، شکل بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر