تنها 6 ماه فرصت داریم

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۸۱

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: همه بدانند که دوران پنهان‌کاری، دورزدن‌ها، بی‌ثباتی، عدم برنامه‌ریزی، روزمرگی و دوران پرهیز از دادن اطلاعات در بنگاه‌ها و اقتصاد کشور تمام‌شده و باید به فراموشی سپرده شود و بنگاه‌ها با شفاف‌سازی و تعامل با اقتصاد، خود را برای ایجاد یک فضای جدید آماده کنند. محسن جلال‌پور در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و صنایع کوچک و تجلیل از صنعتگران و معدنکاران برتر استان کرمان اظهار کرد: اقتصاد کشور از یک عرصه محدود فضای گلخانه‌یی به فضای بین‌المللی در سطح حرکت کند.

وی افزود: درحال عبور از روزهای مهم و سرنوشت ساز در اقتصاد کشور هستیم که به‌تبع این روزها، باید برنامه‌ریزی‌هایی در بخش‌های مختلف مجموعه اقتصادی کشور با یک نگاه جدید همراه با بازنگری و استفاده بهینه از موقعیت‌های پیش‌آمده به وجود آید.

جلال‌پور بااشاره به فضای اقتصادی به وجود آمده در کشور تصریح کرد: نه تنها در 35سال گذشته، بلکه در نیم قرن اخیر، موقعیتی که امروز برای اقتصاد کشور فراهم شده، بی‌نظیر است و شاید در دهه‌های آینده نیز چنین شرایطی به وجود نیاید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: با کمک دولت یازدهم، مجلس و همچنین رهمنودهای مقام معظم رهبری، تمهیدات بسیار نیک و ارزشمندی برای کشور اندیشیده شده است تا امروز، این فضا را شاهد باشیم و باید برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از این موقعیت به خوبی انجام شود که این امر وظیفه همه ارکان نظام و آحاد ملت است.

وی تصریح کرد: ماحصل پس از تفاهم چندان نخواهد پایید، دوره 5 تا 6ماهه برای استفاده از این موقعیت برای کشور وجود دارد. بعد از آن اگر بهره‌برداری لازم انجام شود، به نفع اقتصاد ایران مسیر ادامه می‌باید در غیر این‌صورت، ایران نیز هم مانند برخی از کشورهای همسایه همچون ارمنستان، قزاقستان و افغانستان که هیچ‌گونه تحریمی روی آنها وجود دارد، هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد.

جلال‌پور گفت: امروز در دنیا یک عرصه جدید از کشور ایران شاهد هستیم و باید با برنامه و عمل بتوانیم این موضوع را مدیریت کرده تا خروجی‌های محسوسی داشته باشیم ضمن آنکه در این زمینه قوای حکومت، وظایف زیادی را درپیش دارند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: درتاریخ کشور ثبت می‌شود ما به عنوان فعالیت بخش خصوصی، بعد از گذر از این دوران چگونه خود را در این شرایط قرار داده و کارها را مدیریت کرده و اقتصاد ایران را به ریل اصلی خود یعنی اقتصاد تولید محور و مردمی هدایت کرده‌ایم.

جلال‌پور ادامه دارد: راه پیش‌روی خیلی متنوع نیست، چراکه گذشته نشان داده است اگر کشور به سمت واردات مانند دهه‌های گذشته حرکت کند، نتیجه آن وابستگی و سوءتدبیرها نیز به این قضیه اضافه می‌شود و تورم 40درصدی، رشد منفی اقتصادی و بیکاری فراوان خواهد شد. این درحالی است که امروز راه کاملا مشخص است و باید به سمت تولید، کار زیربنایی و اقتصاد متکی بر مردم و تولید محور حرکت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در این زمینه دو راه وجود دارد؛ اینکه باید فضا را به سمتی دولتی بودن پیش برد که در نتیجه اقتصاد دولتی و متکی بر نهادها، رقابتی ایجاد نخواهد شد ضمن آنکه عدم شفافیت آزاردهنده است و امکان حضور بخش خصوصی نیز وجود ندارد یا ما به عنوان مردان عرصه اقتصادی مدیریت کار را به دست بگیریم.

وی تاکید کرد: راه اصلی اقتصاد کشور، حضور بخش خصوصی، ایجاد اقتصاد متکی به بخش خصوصی واقعی و شفافیت در فضای اقتصادی کشور است و زمانی این امر اتفاق خواهد افتاد که بنگاه‌های اقتصادی در روند کاری خود تجدیدنظر کنند.

جلال‌پور با بیان اینکه باید شفافیت و فضای سالم اقتصادی را از بنگاه‌های اقتصادی آغاز کنیم، گفت: اگر نیازها را نسنجیده و مدیریت نکنیم، اقتصاد، دولتی و وارداتی خواهد شد که مطلوب ایران و آینده کشور نیست، از این‌رو برای راهنمایی اقتصاد کشور در مسیر درست، مسوولیت‌های سنگینی پیش‌روی ما قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: آنچه در شرایط امروز برای ما اهمیت دارد این است که بدانیم در این عرصه، تنها راه نجات کشور، حرکت به سمت اقتصاد سالم و گذشت از بسیاری از مطالبی است که به دلایل متعدد به آنها عادت کرده و سوءتدبیرها به آن دامن زده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی، بخش عظیمی از نیاز اقتصاد کشور است ضمن آنکه بازسازی نیز باید از داخل خود ما صورت گیرد باید نگاه اقتصاد مردمی و تولید محور در دستور کار دولت قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر