هیات‌‌های تجاری «خریدار» بیاورند

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۷۸

اسدالله عسگراولادی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین

ورود هیات‌های تجاری به ایران تاکنون نتوانسته رهاورد خوبی برای اقتصاد و تولیدکنندگان ایرانی داشته باشد. به این دلیل که هیات‌های تجاری که وارد ایران شده‌اند اصولا برای فروش آمده بودند تا خرید اجناس ایرانی. این درحالی است تنها نقطه مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، برقراری ارتباط مشترک ایران با کشورهای اروپایی است. کشورهایی که برای ورود به ایران نشان داده‌اند تا به حال دو هدف بیشتر در سر ندارند.

نخستین هدف تمام هیات کشورهای خارجی که تاکنون وارد شدند، فروش خودورهایشان است که تا حدی ما را کلافه کرده است. دومین هدفی که می‌توان به آن اشاره کرد سرمایه‌گذاری مشارکتی در بخش انرژی و پالایشگاه‌هاست و باید این موضوع اشاره کرد که هر دو این اهداف کاملا به دور از فضای مشارکتی سود‌آور خواهد بود. با این حال حتی اجرایی کردن این دو هدف فعلا در هاله‌یی از ابهام قرار دارد و هیچ کدام از آنها به دلیل وضع تحریم‌ها و پا برجا بودن آنها در مرحله اجرایی قرار نگرفته است.

از سوی دیگر هیات‌های تجاری که بیشتر برای فروش خودروهای خود و ثبت قراردادهای انرژی به ایران سفر کردند، نشان دادند که به خوبی با اهداف ایران آشنایی ندارند این درحالی است که معادن، مواد اولیه، صنایع غذایی و بسیاری دیگر از تولیدات داخلی ما بدون مشتری باقی مانده‌اند و هیات‌های تجاری به هیچ عنوان برای خریداری آنان پا پیش نگذاشته‌اند.

همچنین اگر قرار است هیات‌های تجاری در سفرهایی که به ایران دارند به دنبال سرمایه‌گذاری باشند باید در میان اعضای خود خریدارانی نیز بیاورند تا بتوانیم روابط تجاری دو سویه را اجرایی کنیم زیرا تا پولی وارد کشور نشود و کالاها به فروش نرسد، سرمایه وجود نخواهد داشت که بتوانیم از کالاهای اروپایی‌ها خریداری کنیم. من بر این باورم که ما به هیچ عنوان نباید این نوع روابط را بپذیریم و باید بر سر مواضع خود در برقراری ارتباط سودآور دو سویه همچنان بایستیم. با این حال این هیات‌ها قبل از اینکه وارد ایران شوند با ما هماهنگی نمی‌کنند و حتی اعلام نمی‌کنند که با چه اهدافی وارد کشور و مذاکره می‌شوند. قابل ذکر است ما از هیچ کدام از هیات‌هایی که وارد شده‌اند، دعوتی به عمل نیاورده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر