فروش محصولات هدف مشترک «ایران– اروپا»

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۷۷

عسگراولادی: به هیچ عنوان نباید روابط تجاری یک‌سویه را بپذیریم

ایران به پای ثابت لیست سفر هیات‌های تجاری تبدیل شده است. اندک مدتی پس از آنکه توافق هسته‌یی در نیمه ماه جولای در وین به دست آمد حال و هوای فضای اقتصادی کشور نیز با حضور مقام‌های بلندپایه اروپایی تغییر کرد. اروپایی‌ها دست از کارها و سفرهای همیشگی خود کشیدند و تهران را جایگزین برنامه‌های پیشین خود کردند.

شاید بهترین مصداق برای این جمله سفر لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه در چند روز اخیر به ایران باشد، مردی که پس از 17سال از نخستین روزی که آخرین وزیر امورخارجه به تهران آمد، راهی ایران شد. او در بدو ورود خود به پایتخت ایران ترجیح داد از دنیای سیاست کمی فاصله گرفته و حضور خود را با خبری اقتصادی آغاز کند. خبری که مبنای آن حضور هیات بسیار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف فرانسوی در شهریور ماه خواهد بود. اما حضور هیات‌های تجاری به اینجا ختم نمی‌شود چراکه بسیاری از تجار بر این باورند که نباید بازار ایران را جای تاخت و تاز خارجی‌ها کرد. آنان معتقدند که نباید تنها خریدار اجناس غول‌های بزرگ اقتصادی بود و باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور‌ها باشیم زیرا در غیر این صورت تجارت یک طرفه نهایتا به زیان اقتصاد و رشد اقتصادی کشور خواهد بود. این درحالی است در بسیاری از نشست‌هایی که در اتاق‌های مختلف بازرگانی درخصوص سفر هیات‌های اقتصادی کشورهای اروپایی برگزار شده همواره بر اهداف و منافع مشترک و فروش کالاهای ایرانی به این کشورها تاکید شده است.

از سوی دیگر در گفت‌وگوهایی که «تعادل» با رییس مشترک اتاق‌های مختلف بازرگانی داشته همه آنان به روابط دو سویه تاکید داشتند و بر این باور بودند که بدون برنامه‌ریزی مدون ایران می‌تواند مکانی برای بریز و بپاش اجناس خارجی باشد. آنان معتقدند که نخستین خواسته‌شان بعد از ورود این هیات‌ها تاکید به روابط دو جانبه و فروش کالاهای ایرانی است زیرا به باور رییس اتاق‌های مشترک، خارجی‌ها برای فروش آمده بودند نه خرید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر