تقدم سیاست‌های تجاری ملی بر سیاست‌های تجاری منطقه ای

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۷

تعادل رییس اتاق بازرگانی تهران در چهارمین اجلاس سران اقتصاد جهانی تقدم سیاست‌های تجاری ملی بر سیاست‌های تجاری منطقه‌یی را یکی از موانع پیش‌روی توسعه همکاری‌های اقتصادی در آسیا دانست. یحیی آل‌اسحاق در مومبای هندوستان، محل برگزاری این اجلاس با برشمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قاره آسیا، وضعیت کنونی رشد اقتصادی کشورهای این قاره را نامطلوب ارزیابی کرد و دلایل آن را نیز تقدم سیاست‌های ملی بر منطقه‌یی، فقدان ارتباط میان سازمان‌های منطقه‌یی آسیایی و ساختار نامتوازن سازمان‌های منطقه دانست. آل اسحاق با اشاره به اینکه آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی و بزرگ‌ترین اقتصاد از لحاظ تولید ناخالص داخلی در بین پنج قاره جهان را دارد اما این موانع باعث شده کشورهای این قاره بیشتر رویکردهای ملی را دنبال کنند تا رویکردهای منطقه‌یی. وی همچنین گفت: در‌حال‌حاضر با وجود آنکه سازمان‌هایی مانند آ‌سه‌آن، سارک، اکو و شانگهای از اعضای مشترکی برخوردار هستند، اما همکاری قابل‌توجهی میان این سازمان‌ها وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران برای رفع این مشکلات راهکارهایی نیز ارایه کرد؛ ضرورت اتخاذ رویکرد قاره‌یی به‌جای رویکرد منطقه‌ای، ضرورت تنوع‌بخشی و نهادینه‌سازی همکاری‌های آسیایی، ضرورت ایجاد زیرساختهای لازم برای همکاری و ضرورت همکاری و نقش‌آفرینی بیشتر قدرت‌های پیشرو منطقه‌یی را مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رفع این مشکلات معرفی کرد. وی همچنین، جمهوری اسلامی ایران را به سه دلیل مهم‌ترین کشوری دانست که می‌تواند نقش محوری در گسترش همکاری‌های شرق و غرب آسیا ایفا کند. به گفته یحیی آل‌اسحاق، جمهوری اسلامی ایران باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه به‌شمار می‌آید:«درحالی‌که در سال‌های اخیر منطقه استراتژیک خاورمیانه به‌دلایل مختلف به محل درگیری‌های سیاسی و نظامی تبدیل شده است. موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن بیشترین ساحل در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و دریای عمان همچنین امکان برقراری ارتباط جنوب و شرق آسیا با مناطقی مانند دریای‌خزر، آسیای‌مرکزی، قفقاز و اروپا، به جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ویژه بخشیده است. از این نظر جمهوری اسلامی ایران از بهترین موقعیت جغرافیایی برای مرکزیت خطوط مواصلاتی و خطوط انتقال انرژی متصل‌کننده شرق و غرب آسیا برخوردار است.» به گفته آل‌اسحاق برخورداری ایران از منابع غنی انرژی می‌تواند تضمین‌کننده ثبات بازار انرژی برای کشورهای مصرف‌کننده در شرق آسیا باشد.

ایران با در اختیار داشتن نزدیک به 16‌درصد از ذخایر گازی جهان و 132‌هزارمیلیارد بشکه ذخایر اثبات‌شده نفت به‌ترتیب در جایگاه اول و سوم جهانی قرار دارد. به گفته وی، نیروی جوان تحصیلکرده و ماهر نیز که سهم عمده‌یی در ثبات و توسعه اقتصادی دارد.

آل اسحاق در نهایت آینده توسعه اقتصادی در آسیا را در گرو گسترش همکاری‌های همه‌جانبه میان تمامی کشورهای این قاره دانست و در این راستا، برای کشورهای محوری و قدرتمند منطقه، مسوولیت و وظیفه بیشتری برای گسترش همکاری‌ها و توسعه ثبات و امنیت پیشرفت اقتصادی منطقه قائل شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر