کارت بازرگانی ماندگار شد

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۶۳

گروه بازرگانی

حذف یا ماندن کارت‌های بازرگانی که اخیرا مورد ارزیابی‌ گوناگون ازسوی اعضای اتاق بازرگانی و مسوولان قرار گرفته بود، با ابلاغ بخشنامه جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت تکلیفش مشخص شد؛ چراکه نعمت‌زاده شرایط 6‌گانه برای صدور و تمدید این کارت‌ها اعلام کرده است. کارت بازرگانی کارتی برای انجام فعالیت صادرات و واردات است که طبق قوانین کشور تاجران و فعالان عرصه صادرات و واردات ملزم به داشتن آن هستند. مرجع اصلی صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است که طبق ضوابطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده این کارت را برای افراد حقیقی و حقوقی صادر می‌کند. به گزارش ایسنا، درخصوص شرایط صدور کارت بازرگانی و حتی ماهیت آن همواره دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته است. برخی وجود کارت بازرگانی را برای فعالیت اقتصادی ضروری می‌دانند و معتقدند وجود کارت بازرگانی باعث نظام‌مند شدن فعالیت صادرات و واردات می‌شود؛ از این جهت ایجاد شرایط سخت و اعمال محدودیت برای صدور آن را اشتباه می‌دانند.

تسهیل صدور کارت بازرگانی

در این میان اعضای اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی صدور کارت بازرگانی نیز در دو جبهه متفاوت قرار دارند؛ به‌گونه‌یی که عده‌یی صدور کارت بازرگانی و فعالیت تجار بر این اساس را ضروری می‌دانند و معتقدند فقط باید شرایط صدور و تمدید آن تسهیل شود و تغییراتی داشته باشد. اما دسته دیگر اساسا با کارت بازرگانی و تجارت بر پایه آن مخالفند. محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران که از طرفداران تسهیل صدور کارت بازرگانی است، معتقد است که شرایط برای صدور کارت بازرگانی باید تسریع و زمان اعتبار یک‌ساله کارت‌های بازرگانی باید بیشتر شود. سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران نیز بر همین دیدگاه تاکید دارد و از بررسی طرح «صدرو کارت‌های بازرگانی سه ساله و پنج ساله» خبر داده است. به اعتقاد مقیمی از نظر قانون اساسی نمی‌توان جلوی ایجاد کسب‌و‌کار جدید را گرفت یا برای آن مانعی ایجاد کرد لذا شرایط سه ساله و پنج ساله در سیستم صدور کارت بازرگانی دیده شده است و آنهایی که حائز شرایط باشند؛ یعنی مدارک‌شان کامل بوده و مشکل مالیاتی نداشته باشند، می‌توانند کارت بازرگانی با اعتبار طولانی‌تر دریافت کنند.

حذف کارت بازرگانی امکان‌پذیر نیست

درحالی که حامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد که تصمیم جمعی درخصوص حذف یا باقی ماندن کارت بازرگانی در دولت و اتاق بازرگانی اتخاذ نشده است اما در نهایت حذف کارت بازرگانی تا قبل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) امکان‌پذیر نیست. به گفته وی تا قبل از اینکه به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم، موظف به استفاده از کارت بازرگانی هستیم و اقتصاد ما هنوز به درجه‌یی نرسیده که هر فرد به هر مقدار و در هر جهتی که بخواهد کار واردات و صادرات را انجام دهد و براساس شرایط زمانی و مکانی، دولت نسبت به صادرات و واردات محدودیت‌هایی را درنظر می‌گیرد تا نیاز داخلی برطرف شود. با این حال و باوجود تاکید تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مبنی بر حمایت از وجود و تسهیل صدور کارت بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال درنظر گرفتن محدودیت‌های بیشتر برای صدور کارت بازرگانی است؛ به‌گونه‌یی که وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه‌یی به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تا از صدور کارت بازرگانی برای اشخاص فاقد شرایط قانونی جلوگیری و قوانین مربوط به صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی رعایت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر