پیشنهادهای اتاق تهران برای دوران پساتحریم به دولت ارایه می‌شود

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۶۱

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با استقبال از توافق هسته‌یی نسبت به آغاز فصل جدید اقتصادی ابراز امیدواری کرد. مسعود خوانساری در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: لغو تحریم‌های اقتصادی پس از چندین سال محدودیت و فشار، می‌تواند فصل جدیدی در اقتصاد ایران رقم بزند. بازشدن زنجیرهایی که حرکت اقتصاد را کند کرده موجب سرعت‌بخشی به حرکت چرخ‌های اقتصاد ایران خواهد شد البته در این راه مدیریت شرایط پس از تحریم باید با دقت انجام شود تا بتوان بهترین بهره‌برداری را از شرایط جدید انجام داد.

وی ادامه داد: با پیروزی دیپلماسی در دنیای سیاست راه برای بهبود روابط اقتصادی با کشورهای خارجی بازتر خواهد شد. دیپلماسی اقتصادی که زبان گویاتر و مشخص‌تری در بیان منافع دوطرف دارد، می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به مذاکرات سیاسی به نتیجه برسد به‌همین دلیل باید فعالیت‌ها در بخش دیپلماسی اقتصادی در دوره پس از تحریم با هوشمندی در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در مورد دوران پساتحریم بازسازی اقتصاد کشور در سه سطح است. طی تمامی سال‌های گذشته دستگاه‌های اجرایی و به‌طور خاص دولت از فضای اقتصاد پویا فاصله گرفته است. پس از آن اقتصاد جهانی از اقتصاد ایران دور شده و امروز شناختی از پتانسیل‌های ما ندارد. در سطح سوم، بخش خصوصی هم به‌دلیل تمامی محدودیت‌هایی که وجود داشته، امروز به بازسازی دانش نیاز دارد، بنابراین طی دوران کوتاه‌مدت باید تلاش کنیم که این سه سطح از مشکلات به سرعت بازسازی شود. او بیان داشت: خوشبختانه امروز در اتاق تهران امکان کارشناسی و فنی مناسبی شکل گرفته است، بنابراین از چنین توانی در دوران تازه برای تغییر شرایط استفاده می‌کنیم. اتاق تهران قصد دارد با برگزاری جلساتی با سفرای کشورهای مختلف همچنین دعوت از مسوولان عالی‌رتبه دولت همزمان هم مقدمات ارتباط بهتر با سرمایه‌گذاران بین‌المللی را مهیا کند و هم اینکه مشکلات مانع توسعه کسب‌وکارها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور را برطرف سازد. خوانساری به حضور معاون اول رییس‌جمهور در اتاق تهران نیز اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته به‌زودی آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و جمعی از وزرای دولتی هم به اتاق می‌آیند. در این جلسه سعی می‌کنیم بخش مهمی از خواسته‌های بخش خصوصی را به اطلاع مقامات اجرایی برسانیم. به‌طور حتم بخش خصوصی کشور امروز در شرایط پساتحریم نیازهای متفاوتی از گذشته دارد که تنها در سایه همراهی بخش خصوصی و دولت امکان تحقق آنها مهیا می‌شود.

رییس اتاق تهران درمورد برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی برای دوران پس از تحریم گفت: بخش خصوصی دغدغه‌های زیادی برای جهت‌گیری اقتصاد در دوران پس از تحرم دارد. در کنار امیدواری‌هایی که ایجاد شده است، نگرانی‌های نیز وجود دارد که لغو تحریم‌ها با عدم مدیریت مناسب در داخل برخی آسیب‌ها را برای بخش‌های اقتصادی به همراه داشته باشد. این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به همراه پیشنهادات فعالان بخش خصوصی برای دوران پس از تحریم، در اتاق تهران جمع‌بندی خواهد شد و به‌عنوان بسته پیشنهادی اتاق تهران به دولت ارایه می‌شود. خوانساری افزود: برای این کار کمیته‌یی در اتاق تشکیل شده است تا موضوع «اقتصاد ایران در پساتحریم» را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهد. این موضوع در سرفصل برنامه‌های کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران قرار گرفته است و فعالان بخش خصوصی می‌توانند نظرات خود در این خصوص را به اتاق تهران منتقل کنند تا بسته به موضوع آن راهی کمیسیون‌های تخصصی شود. کمیسیون‌ها درنهایت بحث‌های مربوط به حوزه تخصصی خود را جمع‌بندی خواهند کرد تا رییس کمیسیون‌ها که به‌عنوان اعضای کمیته موردنظر فعالیت خواهند کرد این دیدگاه‌ها را در کمیته مطرح کنند. همچنین در این کمیته تعدادی از اقتصاددان نیز دعوت خواهند شد تا با مشورت آنان، پیش‌نویس مشخصی از پیشنهادات اتاق تهران به دولت برای دوران پس از تحریم ارایه شود. او گفت: به نظر می‌رسد حدود دو ماه تا سه ماه برای این کار زمان داریم چراکه چند ماه زمان تا اجرایی شدن توافق هسته‌یی باقی مانده است. در این مدت اعضای اتاق می‌توانند پیشنهادات خود را به‌طور مکتوب ارایه دهند تا در کمیسیون‌ها و درنهایت در کمیته نهایی بررسی شود. مسعود خوانساری درمورد سایر فعالیت‌های بخش خصوصی در دوران پس از تحریم گفت: ایجاد ارتباط قوی‌تر با اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها باتوجه به شکل‌گیری فضای جدید سیاسی و اقتصادی در دستور کار اتاق بازرگانی قرار دارد. اتاق‌های مشترک نیز نقش جدیدی در شرایط پس از تحریم پیدا خواهند کرد و به‌طور طبیعی رفت‌وآمدهای تجار در سطح بالاتری انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر