اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۰۵

سهم اندک ایران در بازار آذربایجان

مهر رییس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت با اشاره به سهم اندک ایران در بازار وارداتی کشور جمهوری آذربایجان گفت: این کشور می‌تواند سکوی پرش صادرات ایران به روسیه هم باشد.

عباس خالقی‌تبار در همایش کاربردی تجارت با منطقه قفقاز و کشورهای مشترک‌المنافع گفت: طی سال گذشته که روسیه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است، ایران پتانسیل مناسبی برای صادرات کالا به این کشور کسب کرده که بر این اساس کشورهای اطراف ایران می‌توانند زمینه‌ساز رونق صادرات به این کشور باشند. رییس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوی دیگر با توجه به مرزهای مشترک با آذربایجان و ترکمنستان باید از ظرفیت صادراتی به این دو کشور که عمدتا کالاهای مصرفی، مواد غذایی و پوشاک است به نفع تولید‌کنندگان داخلی استفاده کرد؛ درحالی که هم‌اکنون ایران سهم اندکی در بازار کشور آذربایجان دارد. وی تصریح کرد: روابط سیاسی تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی کشورها دارد و از آنجا که تعرفه واردات کالا از آذربایجان به روسیه نسبت به ایران به روسیه پایین‌تر است همچنین مسیر ترانزیتی آبی، خاکی نیز با ایران در دسترس قرار دارد، زمینه افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور را دو چندان می‌کند. به گفته خالقی‌تبار، حجم تجارت خارجی آذربایجان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۴میلیارد دلار بوده که نسبت به ۵سال گذشته آن ۶۶درصد افزایش را نشان می‌دهد ضمن اینکه این کشور به واردات ماشین‌آلات صنعتی فلزکاری، محصولات صنایع غذایی، محصولات کشاورزی نیاز دارد و درکنار آن شرایط خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در این کشور فراهم است. وی اظهارکرد: عمده شرکای صادراتی و وارداتی آذربایجان روسیه، آلمان، ایتالیا، اندونزی و ترکیه هستند که در این میان روسیه، ترکیه و آلمان بیشترین حجم صادرات را به آذربایجان دارد.


پیشنهاد تهاتر کالا با ترکمنستان

ایرنا مشاور وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی از معرفی و پیشنهاد بسته‌یی ٣٠میلیارد دلاری برای تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی در ازای گاز میان ایران و ترکمنستان در یک دوره ١٠ساله خبر داد. محمدتقی امانپور اظهارکرد: ما ٢٠سال است که از ترکمنستان گاز خریداری می‌کنیم و ارزش گاز خریداری شده سالانه دو تا سه میلیارد دلار است و تاکنون بهای آن را به صورت نقدی پرداخت کرده‌ایم البته در برخی موارد فرآورده و دیگر محصولات نیز از آن کشور خریداری شده است. وی افزود: انتظار ما این است که در برابر بهای گاز، خدمات فنی و مهندسی را تهاتر کنیم و تاکنون اقدام‌های وسیعی در این زمینه صورت گرفته است. امانپور تصریح کرد: برنامه منظمی از مرداد ماه سال 93 آغاز شده تا همه راهکارها و روش‌های موثری که افزایش مبادلات بین دو کشور را امکان‌پذیر می‌کند، شناسایی و عملیاتی شود. مشاور وزیر نفت از معرفی و پیشنهاد بسته ٣٠میلیارد دلاری برای تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی با گاز میان ایران و ترکمنستان در یک دوره ١٠ساله خبر داد و گفت: ٧٠شرکت فعال در این عرصه شناسایی شده‌اند و از طریق مناقصه پیشنهادهای خود را ارایه کرده‌اند. وی ادامه داد: این بسته آنقدر ارزشمند بود که توجه دولت را به خود جلب کرد و ایده‌یی شد تا در مدت ١٠سال ایران ٣٠میلیارد دلار گاز از ترکمنستان خریداری کند و به همین میزان کالا و خدمات فنی و مهندسی تهاتر کند. امانپور گفت: برخی از بازرگانان و تجار بخش خصوصی که به ترکمنستان صادرات دارند برای برگرداندن پول خود با مشکل مواجه شده‌اند زیرا ما وقتی گاز را از این کشور می‌خریم تنها می‌توانیم برای شرکت‌هایی تامین مالی کنیم که این شرکت‌ها با دولت ترکمنستان کار می‌کنند و اکنون با هماهنگی‌های انجام شده می‌توانیم منابع مالی شرکت‌های بخش خصوصی را پرداخت کنیم.


افتتاح بازار عرضه مستقیم محصولات ایرانی

ایرنا مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی از راه‌اندازی بازار عرضه مستقیم کالا و محصولات ایرانی در محل پارک ارم از روز سه‌شنبه 26خرداد ماه خبر داد. امید شنعه افزود: راه‌اندازی بازارهای فروش در راستای آیین‌نامه اجرایی ماده 16 قانون بهبود فضای کسب وکار است و بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران به عنوان عامل اجرای این آیین‌نامه شناخته و مقرر شده تا با همکاری سایر دستگاه‌ها اعم از فرمانداری، اداره استاندارد، شورای شهر، اتاق اصناف، شهرداری، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و نظام صنفی کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد. وی با اشاره به افتتاح نخستین بازار در پارک ارم گفت: براساس مصوبه کارگروه آیین‌نامه اجرایی ماده 16 قانون بهبود فضای کسب وکار، شهرستان تهران به عنوان نخستین شهرستان درکشور برای اجرای این مصوبه شناخته شده و بر این اساس متقاضیان اعم از تولید‌کنندگان خرد زیر 50 نفر پرسنل در صورت داشتن مجوز مشاغل صنفی و خانگی و فروشندگان با سرمایه اندک بدون مجوز خاص می‌توانند به سایت مستقر در پارک ارم مراجعه کرده و نسبت به واگذاری غرفه‌ها درخواست بدهند. شنعه با بیان اینکه محدودیتی در واگذاری غرفه‌ها وجود ندارد، قیمت اجاره هر غرفه را 1.5میلیون تومان ذکر کرد و با اشاره به زمان و ساعات کار بازارها افزود: بازار‌های عرضه مستقیم کالا در ماه مبارک رمضان از ساعت 16 تا 2 بامداد و در ایام غیر از ماه مبارک 10 تا 22 است. مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران گفت: هم‌اکنون 150 تا 200غرفه در پارک ارم قرار دارند که در مقایسه با اجاره 10 شب واحد‌های صنفی که ماهانه 2 میلیون تومان است، رقم مطلوبی است و در قرارداد‌های متقاضیان قید شده حق واگذاری غرفه‌ها به غیر را ندارند و باید خود در غرفه مستقر باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر