بازنگری در تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۴۳

گروه بازرگانی

بعد از اعتراضاتی که در مورد امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه صورت گرفت و بسیاری از تولیدکنندگان کشورمان به خصوص در زمینه نساجی و پوشاک نسبت به اجرایی شدن چنین قراردادی معترض شدند و خواستار تجدیدنظر در این امر شدند، اما این خواسته آنها میسر نشد تا اینکه اعتراض‌ها شدت بیشتری به خود گرفت و رییس سازمان توسعه تجارت از آغاز بازنگری در تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد.


بالارفتن دیوار تعرفه برای پوشاک ترک

براساس این گزارش، ولی‌الله افخمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در فهرست جدید برای برخی اقلام دیوار تعرفه را بالا کشیدیم.

وی با بیان اینکه توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه در حال بازنگری است، گفت: مطابق آنچه در مفاد توافقنامه ترجیحی مطرح شده بود، دوطرف می‌توانستند هر 3ماه یک‌بار در فهرست کالاهای معرفی شده خود برای کاهش تعرفه‌ها بازنگری کنند. به همین دلیل با توجه به اینکه 3ماه از امضای این توافقنامه گذشته است، هر دوطرف قصد دارند در فهرست کالاهای خود بازنگری کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در هفته گذشته نوبت کارشناسان ترکیه بود که به ایران بیایند و جلسات تخصصی را با ایرانی‌ها برای بازنگری در این فهرست برگزار کنند.

وی تصریح کرد: ایران نیز فهرست مورد نظر خود را برای اضافه کردن یا تغییر برخی از اقلام به طرف ترک ارایه داده، چرا که در این مدت میزان واردات برخی کالاهای ترکیه‌یی به ایران به‌شدت افزایش یافته است که به نظر می‌رسد برای حمایت از تولید داخل باید در تعرفه آنها تجدیدنظر کرد.

به گفته افخمی‌راد، در این توافقنامه هر دوطرف مجاز هستند که اگر برای تولیدکنندگان کالاهای خاص در کشور هدف اعم از ترکیه یا ایران از بابت واردات ناشی از تجارت ترجیحی مشکلی

به وجود آید که آنها را تحت‌تاثیر ویژه قرار دهد، در فهرست کالاها تجدیدنظر کنند.

به گزارش مهر، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بر این اساس ایران قصد دارد برای یکسری از کالاهای خود که واردات آنها ناشی از تجارت ترجیحی به‌شدت افزایش یافته است، دیوار تعرفه‌یی را بالا بکشد؛ اگر چه به نظر می‌رسد روند افزایش واردات ناشی از تجارت ترجیحی ایران و ترکیه نگران‌کننده نیست، چرا که آمارهای گمرک گویای آن است که در این مدت میزان صادرات ایران به ترکیه بیشتر از صادرات ترکیه به ایران افزایش داشته است.

وی ادامه داد: واردات برخی از کالاهای ایرانی در صنعت نساجی همانند نخ و برخی مواد اولیه به‌شدت افزایش پیدا کرده که برای حمایت از تولید داخل افزایش تعرفه را در بازنگری فهرست کالاها اعمال کرده‌ایم که البته باید مورد توافق دوطرف قرار گیرد. افخمی‌راد گفت: از بابت واردات پوشاک ترک به کشور، رقم واردات فزآینده است و دراین رابطه جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: فهرست جدید از سوی ایران به طرف ترک اعلام شده، البته باید به این نکته هم توجه داشت که وقتی دیوار تعرفه کوتاه است، طبیعی است باعث افزایش صادرات دوطرف می‌شود، همان‌طور که در مدت اجرای توافقنامه برای هر دوطرف ایران و ترک این اتفاق مشهود است. اما اگر مشاهده شود کالای خاصی دچار مشکل شده و روند تجارت ترجیحی لطمه‌یی جدی به تولید وارد می‌کند، اقدام به وضع سیف‌گارد خواهیم کرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: تجارت ترجیحی ایران و ترکیه یک تمرین برای انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی با سایر کشورهای دنیا و ورود به سازمان جهانی تجارت است که نباید در رابطه با آنها نگران باشیم.


بازنگری دیر، اما سودمند

بر اساس این گزارش، مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه این بازنگری خیلی دیر در حال انجام است، اظهار داشت: چه خوب بود مسوولان بخش تجارت کشور خیلی زودتر از اینها نسبت به بازنگری در برخی از اقلام قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه اقدام می‌کردند.

دانشمند با تاکید بر اینکه در ابتدای انعقاد این قرارداد نگاه عمیقی نسبت به کالاهایی که در این قرارداد گنجانده شده بود، صورت نگرفت، ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان کشورمان از جمله صنف پوشاک و انجمن نساجی نسبت به قراردادن پوشاک ترک در این قرارداد تجارت ترجیحی بسیار معترض بودند و خواستار تجدید نظر در این امر شدند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: آنها معتقد بودند با این قرارداد صنعت پوشاک کشور به دلیل تعرفه پایین واردات پوشاک ترک به ورطه نابودی خواهد غلتید و باید مسوولان دولتی در این باره یک چاره‌جویی اساسی را به عمل آورند.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه قرار شده تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان کشور در مورد کالاهایی که قرار است در این بازنگری مطرح شوند، نظر کارشناسی خود را به مسوولان دولتی اعلام کنند، خاطرنشان ساخت: با این بازنگری که صورت خواهد گرفت، قطعا کفه ترازو در تجارت ترجیحی با ترکیه به نفع کشورمان تغییر خواهد کرد.

به گفته دانشمند، بعد از انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی، صادرات ترکیه به ایران با افزایش روبه‌رو بوده ، این در حالی است که صادرات کشورمان به ترکیه با کاهش نسبی مواجه شده است.

کاهش ۱۷درصدی حجم تجارت 2 کشور

بر اساس این گزارش، ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۶۶/4میلیارد دلار بوده در مدت مشابه سال جاری به 534/3 میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش ۱۷درصدی مبادلات ایران و ترکیه درحالی است که از ابتدای سال جاری میلادی و با هدف توسعه مبادلات دوجانبه، موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور به اجرا گذاشته شده است.

براساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۱۵ با افزایش ۳۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 148/1میلیارد دلار رسیده است.

ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۷۱میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران سیزدهمین مقصد صادراتی ترکیه در ۴ماهه نخست ۲۰۱۵ بوده و 3/2درصد کل صادرات این کشور در این دوره به‌ مقصد ایران انجام شده است.


رشد ۳۲ درصدی صادرات ترکیه به ایران

این گزارش حاکی‌ است با وجود رشد ۳۲درصدی صادرات ترکیه به ایران در ۴ماهه نخست ۲۰۱۵ واردات این کشور از ایران افت ۳۰درصدی داشته و به ۳۸۶/2میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا آوریل سال میلادی گذشته ۳۹۵/3میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

آمارها نشان می‌دهد، ایران یازدهمین تامین‌کننده نیازهای وارداتی ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۱۵ بوده و 4/3درصد کل واردات ترکیه را در این دوره تامین کرده است.

براساس این گزارش مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۲ماهه سال میلادی ۲۰۱۴ با کاهش ۶درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۷۲۱/13میلیارد دلار رسید.

صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن ۷درصد افت داشت و به ۸۸۸/3میلیارد دلار رسید. ترکیه در سال پیش از آن ۱۹۲/4 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۴ نیز نسبت به سال قبل از آن 3/5درصد کاهش داشت. ترکیه در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۸۳/10میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۸۳۳/9میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر