اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۱۵

احتمال بلوکه‌شدن پول صادرکنندگان ایرانی

ایسنا رییس خانه صنعت و معدن خراسان‌شمالی گفت: مشکلات در برگشت پول صادرکنندگان از ترکمنستان به ایران تبدیل به غده سرطانی شده است. امید حیدریان افزود: هم‌اکنون یکی از معضلاتی که صادرکنندگان با آن مواجه هستند برگشت پول از کشور ترکمنستان به ایران است. وی توضیح داد: ترکمنستان به دلیل جلوگیری از قاچاق ارز، قانون‌هایی را وضع کرده که هر شخصی تنها توانایی حمل 10هزار دلار و کامیون‌ تا 4000 دلار را دارد. اگر مقدار بیشتری از رقم مذکور در دست صادرکنندگان یا رانندگان گرفته شود، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود. بعد از آن تمامی پول، بلوکه شده و شخص نیز دستگیر می‌شود. حیدریان با بیان اینکه صادرکنندگان نمی‌توانند با سیستم بانکی آن کشور کار کنند، بنابراین تمامی پول‌ها به صورت چمدانی حمل‌ونقل می‌شود، ادامه داد: باید تفاهمنامه‌یی بین این دو کشور منعقد شود تا این مشکل حل شود. اگر این روند ادامه یابد صادرات به این کشور، متوقف و پول‌های صادرکنندگان در آن کشور، بلوکه و تعداد زیادی از رانندگان نیز زندانی می‌شوند. وی یادآور شد: گفته شده طی یکی دو هفته گذشته دو راننده به همین دلیل در این کشور دستگیر شده‌اند.


رفع انحصار صادرات محصولات شیلاتی

تسنیم مدیرعامل اتحادیه سراسری تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: معرفی ۱۹شرکت توسط سازمان دامپزشکی و با هماهنگی سازمان شیلات برای صادرات محصولات شیلاتی به روسیه ایجاد نوعی انحصار و غیرقانونی بوده‌ که اکنون رفع شده است. ارسلان قاسمی، درباره پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: پس از پیگیری‌های چندساله این اتحادیه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از اوایل مهرماه سال گذشته امکان صادرات محصولات شیلاتی به بازار روسیه فراهم شد. اما در همان زمان و در یک اقدام غیرقانونی، سازمان دامپزشکی کشور با هماهنگی سازمان شیلات ایران نسبت به معرفی 19شرکت وانحصاری کردن صادرات به بازار روسیه اقدام کرد که از همان زمان نیز این موضوع مورد اعتراض شدید اتحادیه قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: پس از پیگیری‌های گسترده، نشستی با حسن‌یونس‌سینکی قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی درامور بازرگانی برگزار شد و پس از ارایه توضیحات، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و وی نیز دستور اصلاح این امر را داد. اکنون پس از پیگیری‌های قبلی و متعدد بالاخره سازمان دامپزشکی کشور تمکین به قانون کرد و نسبت به رفع انحصار صادرات محصولات شیلاتی به روسیه اقدام کرد.


اغلب کالاهای داخل بازار قاچاق هستند

مهر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اغلب کالاهای داخل بازار قاچاق هستند، گفت: این امر ضربه زیادی به تولید داخلی وارد می‌کند. سیدمحمود‌نوابی گفت: اغلب کالاهای داخل بازار، قاچاق هستند واین امر ضربه زیادی به تولید داخلی وارد کرده و فرهنگ مصرف را در بین مردم تغییر می‌دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: عملکرد همه بنگاه‌های اقتصادی متقاضی این گواهینامه کاملا هوشمندانه و دارای ارزش ویژه است چرا که این واحدها خود را در معرض ممیزی و آزمون هیات‌های داوری و مردم قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه باید شرایطی به وجود ‌آید تا خریدار، خود را ناچار به خرید یک محصول نداند، تصریح کرد: تمامی تولیدکنندگان، خود به نوعی مصرف‌کننده هستند و تعارضی بین حمایت‌ از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکنندگان نیست. نوابی با اشاره به برخی چالش‌ها و آسیب‌های متوجه به حوزه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: در بخش بیمه، در حوزه بانک‌ها و در برخی حوزه‌های اجتماعی بایدهایی وجود دارد که لازم است در راستای صیانت از حقوق شهروندان و به دور از شعارزدگی به سمت ایفای حقوق به حقه ایشان حرکت کنیم.


نگرانی چیپسی‌ها از کمبود روغن پالم

ایسنا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک گفت: به دلیل اینکه در تهیه چیپس و اسنک فقط از روغن پالم استفاده می‌شود و با توجه به محدودیت‌های دولت در زمینه واردات روغن پالم، نگران تامین این ماده اولیه برای تولید در نیمه دوم سال هستیم. علی شریعتی اظهار امیدواری کرد که ستاد تنظیم بازار در این راستا حمایت‌های لازم را انجام دهد چراکه با توجه به اینکه میزان توزیع چیپس و اسنک در نیمه دوم سال، 70درصد افزایش می‌یابد، نگران تامین روغن پالم مصرفی هستیم.

وی میزان مصرف روغن پالم در این صنعت را طی سال گذشته 70هزار تن عنوان و پیش‌بینی کرد امسال نیز همین میزان برای صنعت چیپس و اسنک لازم است و امیدواریم که با حمایت ستاد تنظیم بازار با کمبود مواجه نشویم. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک با اشاره به کاهش جهانی قیمت روغن پالم گفت: اگر انجمن به صورت مستقیم از کشورهای خاور دور روغن پالم خریداری کند، اقتصادی‌تر است. شریعتی ادامه داد: در ماه‌های پایانی سال گذشته مجبور شدیم روغن پالم را 400 تومان گران‌تر بخریم. لذا انتظار می‌رود، برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه منسجم‌تر صورت بگیرد. وی میزان تولید چیپس درسال گذشته را 170هزار تن و گروه اسنک‌ها را 70هزار تن عنوان و پیش‌بینی کرد امسال میزان تولیدات این بخش 10درصد افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر