اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۴۰

صادرات ایران به اروپا ۵ برابر واردات رشد کرد

تسنیم| یورو استات از رشد ۱۱درصدی مبادلات تجاری ایران و اروپا در 3ماهه نخست ۲۰۱۵ خبر داد و اعلام کرد: رشد صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این مدت بیش از ۵ برابر رشد واردات از این اتحادیه بوده است. پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 28عضو اتحادیه اروپا را در3 ماهه نخست سال جاری میلادی 1.809میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در3 ماهه نخست امسال با رشد 11درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در 3 ماهه نخست سال 2014 بالغ بر 1.63میلیارد یورو اعلام شده بود. رشد 11درصدی مبادلات ایران و اروپا در 3ماهه نخست سال جاری میلادی در حالی است که در 12ماهه سال 2014 نیز مبادلات دو طرف 20درصد رشد را تجربه کرد. مبادلات ایران و کشورهای اروپایی در سال 2013 با افت 47درصدی مواجه شده بود. بر اساس این گزارش رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در 3ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 5برابر رشد صادرات به ایران در این مدت بوده است. اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال 349میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 34درصدی داشته است.


توصیه دولت به فعالان اقتصادی برای آغاز تجارت با امریکا

مهر| رییس اتاق بازرگانی ایران از توصیه دولت به فعالان اقتصادی برای آغاز ارتباطات تجاری با امریکا خبرداد و گفت: ارتباطات غیررسمی زمینه را برای راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا فراهم می‌کند. غلامحسین شافعی گفت: 10 ماه است که از مطرح شدن موضوع راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا می‌گذرد اما در این مورد خاص برای راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک، نظر اتاق بازرگانی ایران این بود که باید نظر حاکمیت را در نظر گرفت و خود مستقل عمل نکرد. در این مدت نیز همین رویه اتفاق افتاد و مشورت‌های لازم از دولت در این زمینه کسب شد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: بر این اساس توصیه شد در گام اول، ارتباطی بین بخش‌های خصوصی ایران و امریکا به وجود آید و تقویت شود تا در آینده، زمینه برای راه‌اندازی این اتاق و شکل‌گیری ارتباطات رسمی فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شود. وی تصریح کرد: این ارتباطات غیررسمی زمینه را برای اینکه بتوانیم گردهمایی بزرگی را برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور و تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا در آینده ایجاد کنیم، فراهم می‌کند. البته اکنون امریکایی‌ها خود تشکلی خودجوش به نام اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا را ایجاد کرده‌اند اما هنوز از سوی جامعه اتاق‌های بازرگانی امریکا، رسمیت ندارد و همانند یک شرکت ثبت شده است که تجار امریکایی آن را تشکیل داده‌اند.


ماء‌الشعیر ایرانی جای خود را در اروپا باز می‌کند

ایسنا| دبیر انجمن تولید‌کنندگان ماء‌الشعیر گفت: در حال حاضر ماء‌الشعیر ایرانی به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود اما برنامه‌هایی برای گسترش صادرات این محصول در نظر داریم. سیدحمیدرضا علوی، میزان تولید ماء‌الشعیر در سال گذشته را2میلیارد بطری در اندازه 330سی‌سی عنوان و اظهار کرد: از این میزان تولید حدود 10درصد صادر شده است. وی افزود: ماء‌الشعیر ایرانی به کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج‌فارس و حتی کشورهای اروپایی و آسیای‌شرقی صادر می‌شود. دبیر انجمن تولید‌کنندگان ماء‌الشعیر با بیان اینکه برخی از شرکت‌های تولید ماء‌الشعیر ایرانی به دنبال ثبت بین‌المللی «برند» خود هستند، گفت: یکی از کارهایی که شرکت‌های تولیدکننده ماء‌الشعیر در نظر دارند، ارتقای بسته‌بندی محصولات است. علوی با اشاره به برند حلال ماء‌الشعیر ایرانی اظهار کرد: در کشوری مانند مالزی بسیاری از فروشگاه‌ها محصولات ایرانی را با برند «طلا» به فروش می‌رسانند. وی ادامه داد: این امر موجب شده کشور‌های مسلمان طالب به محصولات ایرانی شوند و ما نیز قصد داریم میزان صادرات خود را افزایش دهیم. دبیر انجمن تولید‌کنندگان ماء‌الشعیر یکی از مشکلات این صنعت را تامین مواد اولیه دانست و افزود: برخی از مواد اولیه تولید ماء‌الشعیر مانند عصاره مالت و برخی اسانس‌ها به کشور وارد می‌شود.


تقویت روابط تجاری استان‌های شمالی ایران و روسیه

ایرنا| سرکنسول روسیه در استان گیلان خواستار تقویت روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان‌های شمالی هم مرز با فدراسیون روسیه شد. ماکسیم بارانف روز شنبه در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اردبیل با استقبال از گسترش مناسبات تجاری ایران و روسیه گفت: همچنان که روسای جمهوری دو کشور در دیداری در سال گذشته تاکید کردند حجم تجارت موجود مطابق با ظرفیت اقتصادی و ارتباط نزدیک بین دو کشور نیست. وی افزود: حجم تجارت ایران و روسیه در سال‌های اخیر کاهش داشت طوری که از 4میلیارد دلار در سال 2010 به 1.5میلیارد دلار در سال 2013 رسید و با وجود اینکه این میزان در سال گذشته به 1.8میلیارد دلار رسید اما این افزایش چندان چشمگیر نبود. سرکنسول روسیه در استان گیلان یکی از مشکلات موجود بر سر راه تجارت دو کشور را در زمینه‌های مالی و بانکی ذکر کرد و گفت: تلاش می‌کنیم سیستمی برای تبادل مالی و صرافی بین بانک‌های ایران و روسیه ایجاد کنیم. وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد استان‌هایی مانند اردبیل امکانات واردات و صادرات است، برای نمونه سال گذشته بیشتر واردات سیب‌زمینی روسیه از کشورهای مصر و پاکستان صورت گرفت در حالی که اردبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی مسافت کمتری دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر