کشت گلخانه‌ای حوزه اصلی تسهیلات صندوق توسعه ملی

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۴

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بخش عمده تسهیلات به ویژه از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در بخش کشت گلخانه‌یی سوق داده شده گفت: امروز با توجه به محدودیت منابع آب از جمله راه‌هایی که موجب صرفه‌جویی فوق‌العاده‌یی در مصرف آب کشاورزی می‌شود توسعه کشت‌های گلخانه‌یی است. محمود حجتی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از واحد تولید نهال گلخانه‌یی در شهرستان چناران واقع در شمال خراسان رضوی افزود: ایران در این بخش ضعیف است اما در خراسان رضوی وضعیت از سایر مناطق کشور نیز ضعیف‌تر است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در برخی مناطق در توسعه کشت‌های گلخانه‌یی جلوتر اما در خراسان رضوی عقب هستیم ولی در سال‌های اخیر مردم اهمیت این نوع روش کشت را دریافته‌اند لذا این بخش در حال توسعه است.

وی گفت: اکنون باید بخشی از تولید کشاورزی به ویژه صیفی و سبزی را با توجه به محدودیت منابع آبی به سمت کشت گلخانه ببریم. حجتی در ادامه اظهارداشت: توسعه گلخانه‌ها در خصوص تولید انواع گل‌های شاخه‌یی و زینتی نیز با توجه به بازارداخلی و تقاضای درحال افزایش و در امر صادرات و مزیت‌هایی که در منطقه در زمینه گل‌های زینتی داریم، ضروری است.

وی افزود: باید بسیار بیش از آنچه تاکنون انجام داده‌ایم به بحث گلخانه‌ها بپرداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های کشاورزی در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود گفت: سعی کردیم ظرف یک‌سال گذشته این شرکت را فعال کرده و ردیف اعتباری برای آن اختصاص دهیم.

وی افزود: بخش عمده‌یی تسهیلات به ویژه از محل صندوق توسعه ملی را هم در جهت توسعه کشت گلخانه‌یی سوق داده‌ایم.

حجتی ابراز امیدواری کرد کسانی که اهلیت کار در این حوزه و توان مدیریت و تخصص لازم را دارند ورود یابند و با کمک آنها و نیز تسهیلات دولتی در شرق کشور و مشهد گلخانه‌ها

توسعه یابند.

توسعه کشت زعفران برای حل

دو معضل بیکاری و بی‌آبی

حجتی همچنین توسعه کشت زعفران را راه‌حل دو مشکل کشاورزی امروز یعنی بیکاری و بی‌آبی دانست و گفت: زعفران مصرف آب فوق‌العاده پایین و اشتغال‌زایی بالایی دارد و توسعه کشت آن مشکل بیکاری و محدودیت آب برای کشاورزی را رفع می‌کند.

وی افزود: اگر بتوانیم شبکه پیشرفته آبیاری را در بحث کشت زعفران به‌کار گیریم همین مصرف اندک 2هزار و50 مترمکعب در هکتار در سال به هزار و200مترمکعب کاهش می‌یابد که خود دستاورد بزرگی است.

وزیر کشاورزی گفت: این محصول سهم اشتغال‌زایی بالایی هم دارد چنانکه یک هکتار زعفران در سال 200 نفر روز اشتغال ایجاد می‌کند.

وی افزود: زعفران که در طول تاریخ زبان‌زد خاص و عام بوده محصولی است که متکی به صادرات است و روز به روز بیش از گذشته به جهانیان شناسانده می‌شود و ما باید زعفران ایران را در بازار جهانی همپای توسعه پیگیری کنیم. حجتی گفت: پیگیری طرح جامع زعفران از چند‌ماه پیش آغاز شده و باجدیت به آن خواهیم پرداخت.

ایران بیش از 70درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند و خراسان رضوی بیش از 80 درصد زعفران کشور را تامین کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر