واردات مبلمان 3 برابر شد

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۲

سال 91 واردات مبلمان همراه با 600 قلم کالای دیگر به‌طور موقتی ممنوع اعلام شد. رییس سازمان توسعه تجارت وقت دلیل این تصمیم را ناتوانی در تامین ارز مورد نیاز برای واردات «کالاهای لوکس» اعلام کرد؛ ‌مبلمان هم کالای لوکس محسوب شد و واردات آن ممنون. اما سال پیش این ممنوعیت رفع شد و به‌دنبال آن واردات فقط در 5ماهه نخست سال جاری 4برابر شد. در همین مدت میزان صادرات مبلمان کشور کاهش 50درصدی از نظر ارزش داشته است که دلیل آن را رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران متزلزل شدن بازار عراق به‌عنوان مقصد اول صادرات مبلمان کشور می‌داند. هرچند که مسوولان ناامنی‌های اخیر را بی‌تاثیر در تجارت با عراق می‌دانند.

در دو سال گذشته به‌دلیل ممنوعیت واردات مبلمان واردات به 10میلیون دلار رسیده بود تا ضمن ذخیره ارز کشور، از تولید داخلی هم حمایت شود. در همین مدت میزان صادرات هم افزایش یافت؛ صادرات مبلمان کشور از 5-4میلیون دلار به 50میلیون دلار رسید. دراین مدت تمام نیاز بازار داخل به‌مبلمان را تولید داخلی آن هم تنها با نیمی از ظرفیت فعال تامین می‌کرده است. حسن احمدیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان ایران می‌گوید: با همین میزان ظرفیت فعال، بازار داخل تامین شد و حتی بازار خارجی هم رونق گرفت. اما در سال جاری که واردات مبلمان آزاد شد، بازار داخلی با ولع بسیاری طالب مبلمان ساخت ترکیه و ایتالیا شد. هرچند که با همکاری گمرک در اصلاح ارزش مبلمان وارداتی و در واقع افزایش ارزش آن، ‌به گفته احمدیان، از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری شد. این فعال بازار مبلمان کشور در گفت‌وگو با «تعادل» این اقدام گمرک را که مانع از ورود کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب از کشورهایی مانند ترکیه و چین و... می‌شود، ‌اقدامی به‌جا دانست: این راهبرد جلو ورود کالاهای بی‌کیفیت و ارزان را به میدان رقابت می‌گیرد.

درنتیجه این اقدام مبلمانی وارد کشور می‌شود که ارزش واقعی آن بالای 3-4هزار دلار باشد. از طرفی رشد واردات مبلمان به ایران قطعا به ارتقا کیفی مبلمان تولید داخل از طریق ایجاد فضایی رقابتی منجر می‌شود. اما در گمرک مشکلاتی برای این بخش از صنعت و تجارت کشور وجود دارد از جمله اینکه تعرفه مواد اولیه مورد نیاز آن بالاست و این مساله به قیمت نهایی کالاها منتقل می‌شود. در عین حال به گفته احمدیان از این صنعت و صادرات آن توسط دولت حمایتی که شایسته است صورت نمی‌گیرد؛ وی شاهد مثال را هم از شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی می‌آورد که در سال گذشته به‌دلیل عدم تامین هزینه‌های آن برگزار نشد و در نتیجه امکان بازاریابی برای مبلمان کشور از بین رفت. وی همین مساله را یکی از دلایل کاهش صادرات در 5ماهه نخست معرفی می‌کند و با اشاره به نقش صادرات در خروج از رکود اقتصادی به حمایت‌های آتی دولت و سازمان‌های مربوطه امید دارد. براساس آمار گمرک میزان صادرات مبلمان از نظر ارزشی 42درصد کاهش داشته و میزان واردات آن 200درصد رشد داشته است. گرچه احمدیان دلیل کاهش صادرات را به ناامنی‌های عراق به‌عنوان یکی از بازارهای عمده مبلمان ایران نسبت می‌دهد اما مسوولان کشور نه تنها حوادث اخیر عراق را در تجارت دو کشور بی‌تاثیر می‌دانند بلکه ادعا می‌کنند که تجارت دو کشور رونق هم داشته است. از طرف دیگر، به گفته رییس اتحادیه کاهش تولید در سال‌های اخیر دلیل دیگری است که به‌کاهش صادرات منجر شده است و این در حالی است که ممنوعیت واردات به‌دنبال حمایت از تولید ملی صورت گرفته بود.


رقبا و شرکای جدید بین‌المللی

در بازار منطقه‌یی مبلمان ایرانی، کشورهای چین، ترکیه و مالزی در بخش مبلمان با کیفیت و قیمت متوسط و کشورهای ایتالیا و آلمان در بخش محصولات با کیفیت و گران‌تر رقبای اصلی ایران محسوب می‌شوند. با این حال مبلمان ایرانی در کشورهایی مانند عراق، ارمنستان، قزاقستان و... به‌دلیل قیمت پایین‌تر رقابتی‌تر است هرچند که مشکلات گمرکی مانعی بر سر راه آن محسوب می‌شود و رقابت را با کشورهایی مانند ترکیه و چین سخت‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، بعد از باز شدن نسبی کانال‌های روابط بین‌المللی ایران در نتیجه مذاکرات گروه1+5کشورهای صاحب‌نام و فناوری‌یی در عرصه مبلمان جهان مانند ایتالیا وارد همکاری با ایران در تولید و صادرات مبلمان شده‌اند. به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان ایران، تاکنون 30 تولیدکننده شاخص ایتالیایی با اتحادیه آنها جلساتی برای تولید مشترک (JOINT VENTURE) داشته است که آخرین دستاورد آن همکاری برخی از این شرکت‌ها با طرف‌های ایرانی است تا فناوری تولید روز و همین طور طراحی مبلمان ایران را ارتقا دهند. به گفته احمدیان هفته آینده نیز گروه‌های جدیدی از ایتالیا برای توسعه همکاری‌های تجاری در این بخش وارد تهران می‌شوند. به گفته وی اگر این همکاری‌ها محقق شود صنعت مبلمان کشور ره 100ساله را یک شبه طی خواهد کرد تولید مبلمان ایران از نظر طراحی و کیفیت ارتقا می‌یابد. از دیگر مزایای این همکاری مشترک این است امکان رقابت بهتر با چین و ترکیه فراهم خواهد شد.

بازار مبلمان داخلی و خارجی ایران روزهای پرامیدی را پیش‌رو دارد. با تمام این تفاسیر میزان صادرات مبل ایرانی در کنار واردات رو به افزایش است و بخش مهمی از این صادرات شامل مبل‌های نفیس دست‌سازی است که به کشورهای عربی و همسایگان منطقه‌یی صادر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر