رقابت با ترکیه در بازار روس

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۱

ادامه از صفحه اول: البته صادرات به روسیه در حال تحریم فقط از سوی شرکت‌هایی صورت می‌گیرد که با اروپایی‌ها مشارکت کاری یا تجاری تحت عنوان شرکت ثبت شده نداشته باشند. گفته می‌شود شرکت‌های ترک درصدد جلب و جذب سرمایه‌گذاران روس در حوزه کشاورزی و تولیدات دامی مورد نیاز روسیه هستند.

روسیه قبل از این به مقدار خیلی کم ماهی و تولیدات جنبی آن را از ترکیه خریداری می‌کرد و این خریدها ارقام قابل‌توجهی نبودند. ترکیه توجه خود را بیشتر به منطقه کالوگا روسیه معطوف کرده زیرا این منطقه پر از ذخایر زیرزمینی و سفره‌های پرآب است. در این منطقه سیب و آلبالو و سایر میوه‌جات درختی فراوان است و ترکیه می‌خواهد تاسیسات کنسانتره و میوه‌خشک‌کنی و صنایع جنبی آن را ایجاد کند و در این سرمایه‌گذاری سود چندگانه را مد نظر قرار می‌دهد؛ بدین‌ترتیب اول اینکه حضور خود را در بازار کشاورزی روسیه همانند چین تثبیت می‌کند و دوم، به تولید آب میوه و کنسانتره و سایر صنایع مربوط به میوه می‌پردازد. سوم، از نیروی کار ارزان بدون پرداخت مالیات از منابع گاز فراوان و آب ارزان قیمت بهره می‌گیرد و بدین‌ترتیب با پایین بودن سطح قیمت تمام شده، می‌تواند علاوه بر به‌دست آوردن بازار منطقه، بازار کشورهای CAS را نیز در اختیار بگیرد.

کالوگا که در نزدیک شهر مسکو قرار دارد نیز یک جای تولیدی نزدیک به مراکز مصرف نیز است و خیلی راحت می‌تواند از بازارهای خرید مسکو بهره‌گیری کند.

آندره کرال‌اوف معتقد است اگر ترکیه و روسیه در صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشند در اندک زمانی صادرات محصولات کشاورزی به روسیه به سه‌میلیارد دلار خواهد رسید.

در مقابل خرید از ترکیه، روسیه می‌تواند تولیدات علوفه دامی و خوراک دامی را با قیمت پایین به ترکیه صادر کند.

در نیمه ماه سپتامبر یعنی چند روز دیگر در حوزه کشاورزی و دامپروری یعنی هر آنچه تولیدات روستایی نامیده می‌شود یک نمایشگاه گشایش می‌یابد. ترکیه با نگاهی علمی و آگاه اقتصادی، جریانات مربوط به تحریم روسیه را زیرنظر دارد همچنان که از تحریم ایران سود کلانی عاید ترکیه شد. حالا هم صادرکنندگان و تولید‌کنندگان با گروه‌بندی تجاری و با مطالعه بازارسنجی نیازهای روسیه را مدنظر داشته و به‌صورت گروهی و همسوگرایی به تامین بازار روس و آنچه که کالای تحریم شده می‌نامند اقدام می‌کند.

ما چرا فرصت‌سوزی می‌کنیم؟مطالعات بازار در حوزه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در چه شرایطی است. در حالی که ایران و روسیه روابط سیاسی و دیپلماسی خوبی دارند چرا صادرکنندگان ما از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که به‌علت سرمازدگی، درختان سیب روسیه 40درصد از سیب مصرفی خود را از لهستان و صیفی‌جات را از رژیم صهیونیستی، پرتقال و کیوی و لیمو را نیز از کشورهای حوزه دریای مدیترانه تامین می‌کنند و ایران می‌تواند و می‌توانست محصولات درختی و جالیزی را در حد وفور به روسیه صادر کند.

اگر بازارسنجی و بازار‌شناسی صورت گیرد ایران می‌تواند در زمینه رب‌گوجه فرنگی - خرما - میوه - زعفران - خشکبار و صیفی‌جات، جا پای خوبی برای صادرات تولیدات خود در روسیه فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر