حجم بالای قاچاق میوه خارجی در ابهام

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۹۹

رییس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی کشورگفت: هرچند واردات میوه از سوی وزارت جهادکشاورزی طی سال‌های اخیر ممنوع شده اما به‌طور معمول این سوال مطرح می‌شود که این حجم بالای میوه‌های رنگارنگ خارجی در بازار به طور رسمی وارد کشور شده یا به صورت قاچاق بوده است. به گزارش ایرنا، سیدرضا نورانی افزود: در حالی که طبق مصوبه وزارت جهادکشاورزی تنها واردات میوه‌های گرمسیری همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور بلامانع است اما هم‌اکنون انواع میوه‌های خارجی نظیر نارنگی پاکستانی، پرتقال مصری و ترکیه‌ای، انگور شیلی، لیمو ترش برزیلی، گلابی آفریقایی و ترکیه‌یی و به تازگی شلیل ترکیه‌یی به وفور و با قیمت‌های بالا در تمام مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. وی اظهار داشت: اگر واردات میوه ممنوع است چرا این حجم میوه خارجی در بازار وجود دارد بنابراین باید مسوولان وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولیان این بخش پاسخگوی این وضعیت باشند. وی افزود: با وجود آنکه اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران با واردات مخالف است، اما معتقدیم در زمانی که کشور با کمبود محصولی مواجه می‌شود باید برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالای مورد نیاز تامین و وارد شود.

وی تصریح کرد: در سال 93، وضعیت تولید سیب درختی و کیوی مناسب بود به‌طوری که امکان افزایش صادرات این دو محصول نیز به کشورهای هدف وجود داشت اما درمقابل آن به دلیل سرمازدگی باغات در استان مازندران پیش‌بینی شده بود که در تامین مرکبات با مشکل مواجه

شویم.

رییس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: درهمین راستا، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در شهریور ماه سال 93 به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که به دلیل وضعیت مناسب تولید سیب درختی و کیوی می‌توانیم صدور این دو محصول را افزایش دهیم و از سوی دیگر کمبود تولید مرکبات را از طریق واردات جبران کنیم.

وی اضافه کرد: اما مسوولان وزارت جهادکشاورزی اعلام کردند به حدی مرکبات ذخیره‌سازی شده که نه تنها نیازی به واردات نیست بلکه می‌توانیم برای صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی کنیم، البته این در حالی است که در شب عید مرکبات درشت (خارج‌از وزن استاندارد) و با قیمت بالا به بازار عرضه شد.

نورانی گفت: این درحالی است که اگر واردات مرکبات با حجم اندکی انجام می‌شد علاوه بر عرضه محصول با نرخ مناسب، سازمان حفظ نباتات کشور نیز با نظارت بر واردات از ورود محصولات آفت‌زا به کشور جلوگیری می‌کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر