فشار برخی صنوف برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه ضیافت

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۹۷

برخی صنوف توزیعی و خدماتی به اتاق اصناف کشور فشار آوردند تا مانع عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت درسال‌جاری شوند

اگر اتاق اصناف به وظایف خود عمل نکند این امر برای آنها گران تمام خواهد شد و آنها باید نسبت به عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت پاسخگو باشند


گروه بازرگانی رامین بیات

سال‌هاست که با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه مردم مایحتاج موردنیاز خود را در یک مکان تهیه می‌کنند و این امر همواره با تخفیف بین 5 تا 15درصدی همراه بود، حال باتوجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، علی فاضلی، رییس اتاق اصناف کشور، اعلام کرده که امسال نمایشگاه ضیافت برگزار نخواهد شد، این درحالی است که این کار با مخالفت جدی بسیاری از مردم روبه‌رو شده و آنها خواستار ادامه پیدا کردن برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هستند.

براساس این گزارش، رییس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت اظهار داشت: ضرورتی برای برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد زیرا اقلام موردنظر برای ایام ماه مبارک رمضان به وفور در بازار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قیمت مرغ، گوشت، برنج و سایر کالا‌ها مناسب است و کلیه اقلام ازسوی اتحادیه‌ها تامین و عرضه خواهد شد.

رییس اتاق اصناف کشور در پاسخ به این پرسش که چرا در سال‌های گذشته نمایشگاه ضیافت برگزار می‌شد؟ گفت: شرایط به‌گونه‌یی بود که احساس می‌شد این نمایشگاه باید برگزار شود اما امسال شرایط تغییر کرده است.

این گزارش حاکی است درمورد چرایی و دلایل عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت سراغ ابوذر ندیمی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رفتیم تا با وی در این زمینه گفت‌وگو کنیم.


دو ویژگی بارز برگزاری نمایشگاه

ندیمی در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه اصولا برگزاری چنین نمایشگاهی دو ویژگی مثبت و بارز دارد، افزود: اولا برگزاری نمایشگاه در آستانه مناسبت‌هایی مانند شب عید یا ماه رمضان موجب آن می‌شود که مردم با مراجعه به یک نمایشگاه تمام مایحتاج خود را تهیه کنند و این امر باعث می‌شود که در کلان‌شهرهایی به‌خصوص تهران از حجم رفت‌وآمد و ترافیک کاسته شود.

به گفته وی، اگر چنین نمایشگاه‌هایی برگزار نشود، مردم برای رفع نیاز خود در طول روزهای مختلف به مراکز خرید مراجعه می‌کنند که این مساله همواره مشکلاتی را در پی دارد.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دومین وی‍ژگی بارز این امر، کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار مناسب است که در یک محیط کوچک مانند نمایشگاه به‌راحتی می‌توان اگر تخلفی صورت گیرد، آن را شناسایی و رفع کرد، اما اگر در سطح خرده‌فروشی تخلفی صورت گیرد چه از نظر گران‌فروشی یا مشکلات دیگر نخست ممکن است اصلا آن تخلف صورت گرفته شناسایی نشود و دوم اگر موردشناسایی قرار گیرد برخورد با آن با موانعی روبه‌رو است.

این نماینده مجلس نهم افزود: به‌طور کلی کنترل بازار در سطح خرده‌فروشی بسیار مشکل است و نیاز به نیروی انسانی عظیمی دارد همچنین هزینه زیادی نیز برای این کنترل و نظارت باید انجام شود.


دلایل عدم برگزاری نمایشگاه

ندیمی همچنین درمورد دلایل عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت، اظهار داشت: این موضوع می‌تواند از بی‌برنامگی اتاق اصناف نشات بگیرد که به‌نظر بنده باتوجه به اینکه شورای اصناف تبدیل به اتاق اصناف شده است، این دلیل منتفی است و این عدم برگزاری را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعضا گفته می‌شود که از چنین نمایشگاه‌هایی استقبال نمی‌شود، گفت: در جواب چنین سخنانی باید گفت که نباید مصرف‌کننده را مجبور به انجام کاری کرد و می‌توان از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی قدرت انتخاب مصرف‌کننده را بالا برد.

براساس این گزارش، عده‌یی نیز می‌گویند باتوجه به قیمت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها که اغلب شبیه سطح بازار بوده، مسوولان دیگر تمایلی به برگزاری این نمایشگاه ندارند.

ندیمی درمورد قیمت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها با قیمت همین اقلام در سطح بازار، اظهار داشت: اصولا یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های ضیافت طی سال‌های گذشته این بود تولید‌کنندگانی که حضور می‌یافتند باید حداقل تخفیف 5درصدی را برای کالاهای خود قایل می‌شدند و درمورد اکثر کالاها نیز بین 10 تا 15درصد تخفیف داده می‌شد.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به‌دلیل اصلی برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت در سال‌جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی صنوف توزیعی و خدماتی به اتاق اصناف کشور فشار آوردند تا مانع عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت در سال‌جاری شوند و به‌نظر می‌رسد که تاکنون به هدف خود نیز رسیده‌اند.

ندیمی افزود: این عده از صنوف برگزاری نمایشگاه را به سود کسب‌وکار خود نمی‌دانند و خواهان عدم برگزاری این امر هستند.

به گفته این نماینده مجلس، اتاق اصناف کشور نباید روال سال‌های گذشته را بر هم بزند و این نمایشگاه باید امسال نیز برگزار شود.


پیگیری موضوع ازسوی مجلس

رییس کمیته سیاست‌های تجاری کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: اگر عدم برگزاری جنبه عملیاتی به خود بگیرد ما این امر را در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی خواهیم کرد و از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور در این باره سوالاتی را خواهیم پرسید.

همچنین ابراهیم نکو عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» با انتقاد از عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت در سال‌جاری، اظهار داشت: این نمایشگاه باید مانند سال‌های قبل برگزار شود.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه اگر اتاق اصناف به وظایف خود عمل نکند، این امر برای آنها گران تمام خواهد شد، ادامه داد: مسوولان اتاق اصناف باید نسبت به عدم برگزاری نمایشگاه ضیافت پاسخگوی مسوولان و مردم باشند.


فشار به اقشار آسیب‌پذیر

درصورت عدم برگزاری

نکو با بیان اینکه بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر جامعه باتوجه به تخفیف‌های درنظر گرفته در چنین نمایشگاه‌هایی، نیاز خود را در این‌گونه از نمایشگاه‌ها تامین می‌کنند، اضافه کرد: با برگزار نکردن این نمایشگاه به این قشر از افراد جامعه آسیب وارد می‌شود و نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی باید از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت قطعی شود، این موضوع در مجلس پیگیری خواهد شد، افزود: باید تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شود که مایحتاج و ارزاق عمومی مردم با قیمت مناسب و در شرایط خوبی دردسترس آنها قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر