اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۱۸

لایحه ایجاد مناطق آزاد مهران و اردبیل به مجلس رفت

مهر رییس‌جمهوری لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی مهران و اردبیل را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرد. باتوجه به اینکه یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال درکشور، کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری-صنعتی میسر است، لذا برای رفع موانع رشد و توسعه و ایحاد رونق اقتصادی در استان‌های ایلام و اردبیل، هیات وزیران در جلسه 17/12/1393لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی مهران و اردبیل را تصویب و برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. درماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود دراستان ایلام،منطقه آزاد تجاری - صنعتی‌مهران و در استان اردبیل، منطقه آزادتجاری - صنعتی اردبیل را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، ایجاد کند. مناطق آزاد یاد شده بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۷۲ اداره خواهند شد.


افزایش تعرفه واردات به عراق منتفی شد

ایلنا مسوول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت از به تعویق افتادن افزایش تعرفه واردات به عراق خبر داد. مجید قربانی‌فراز، مسوول امور تجاری عراق درسازمان توسعه تجارت در مورد میزان خام‌فروشی به عراق اظهار داشت:صادرات سیمان‌وبنزین به عراق خام‌فروشی نیست و به جرات می‌توان گفت همه محصولاتی که به عراق صادر می‌شود، کالاهای ساخته شده و دارای ارزش افزوده است. وی با اشاره به آمارصادرات سیمان و کلینکر به عراق در سال ۹۳ ادامه داد: درسال گذشته حدود ۹میلیون تن سیمان و کلینکر به عراق صادر شد و این کشور نخستین شریک صادراتی ما محسوب می‌شود. قربانی‌فراز تصریح کرد: بیشترین صادرات خام‌فروشی به چین انجام می‌شود که نخستین شریک تجاری ایران است. مسوول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عرضه وتقاضا وضعیت بازار را مشخص می‌کند ،گفت: متاسفانه تا زمانی که زیرساخت‌های ما در خصوص صنایع فراهم نشود ،نمی‌توان در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی کاری انجام داد. قربانی‌فراز در ادامه با اعلام این خبر که افزایش تعرفه واردات به عراق هم‌اکنون منتفی شده است افزود: در سال ۲۰۱۰ میزان تعرفه واردات به عراق بین ۵ تا ۲۵درصد تعیین شد و طی این سال‌ها بار‌ها عراق خواستار اجرایی کردن آن شد اما بر اساس اخبار واصله از عراق تعرفه‌های واردات از عراق تغییری نکرده و بین صفر تا ۵درصد باقی خواهد ماند.


راه‌اندازی فرودگاه ماکو تا 2ماه دیگر

ایسنا مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از راه‌اندازی فرودگاه ماکو در اواسط یا اواخر تیرماه خبر داد و گفت: کل سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این فرودگاه 70میلیارد تومان است. حسین فروزان، اظهار کرد: از سال گذشته طرح راه‌اندازی فرودگاه ماکو برای هواپیماهای فوکر 100 آغاز شد که بعد از آغاز طرح، مدل طراحی آن را برای پرواز هواپیماهای ایرباس A320 تغییر و توسعه دادیم. وی با بیان اینکه طول باند 3200 متر و عرض آن 60 متر است، افزود: یک‌سال کاری برای راه‌اندازی این فرودگاه زمان صرف شد و فاز اول آن حداکثر تا اواسط یا اواخر تیرماه برای نشست و برخاست هواپیماها آماده خواهد شد. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در عین حال بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود تا 25خرداد‌ماه این پروژه را آماده کنیم ولی با توجه به وضعیت آب و هوا و بارندگی، حداکثر تا اواخرتیرماه این طرح اجرایی می‌شود. فروزان افزود: درمرحله اول ترمینال موقت برای فرودگاه آماده‌سازی می‌شود و به تدریج کارهای راه‌اندازی ترمینال اصلی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد این قابلیت و پتانسیل را دارند که اقداماتی را که نمی‌توان در مناطق دیگر انجام داد در مناطق آزاد اجرایی کرد، گفت: کل سرمایه‌گذاری برای این فرودگاه 70میلیارد تومان است که از درآمدهای منطقه آزاد ماکو تامین خواهد شد و تاکنون حدود 40میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. مدیرعامل منطقه آزاد ماکوگفت:منطقه آزادماکو خوش آب‌وهواست و آثارباستانی زیادی دارد و درآینده نزدیک به‌خصوص در حوزه گردشگری می‌تواند پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران باشد.


نیاز به صادرات روزانه ۴۰۰تن تخم‌مرغ

ایلنا فرزاد طلاکش اظهار داشت: صادرات تخم‌مرغ به میزان لازم انجام نمی‌شود زیرا یارانه‌یی که باید به‌آن پرداخت شود ،قابل ملاحظه نیست! وی با بیان اینکه نیازمند صادرات روزانه ۴۰۰تن تخم‌مرغ هستیم گفت: هم‌اکنون نصف این میزان تخم‌مرغ صادر می‌شود که توجیه اقتصادی هم ندارد. دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور گفت: با توجه به قیمت تخم‌مرغ صادراتی کشور ترکیه به عراق ما قدرت رقابت در قیمت‌گذاری‌ها با ترکیه را نداریم. وی با اشاره به قیمت تخم‌مرغ صادراتی افزود: بهای تخم‌مرغ صادراتی ۲۸۰۰تومان است اما امروز در مرز شلمچه ۳۱۰۰تومان معامله شد این در حالی است که هر کیلو تخم‌مرغ تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰تومان باید هزینه شود تا به لب مرز برسد. طلاکش با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف داخل ۴۱۰۰تومان است و با زیان ۱۳۰۰تومانی به فروش می‌رسد افزود: از سال ۹۳ زیان انباشته وجود دارد و در ۳۶۵روز سال گذشته یک روز هم مرغدار به قیمت تمام شده نرسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر