کسب‌و‌کار 4نفر اول انتخابات اتاق تهران

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۱

گروه بازرگانی

انتخابات اتاق بازرگانی در دوره هشتم با وجود آنچه در دوره‌های گذشته اتفاق افتاد در این دوره با بیشترین مشارکت فعالان اقتصادی برگزار شد. این دوره با حضور 3355 فعال اقتصادی در انتخابات اتاق تهران و بیش از 14هزار نفر در کل کشور مشارکت‌کننده داشت. میزان مشارکت فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق تهران بیش از ۳۰درصد و در کل کشور نزدیک به ۵۰درصد اعلام شده است. اما در میان 250نفری که کاندیدای حضور در اتاق بازرگانی شدند تعداد 40نفر انتخاب شدند. در این دوره که شاهد حضور برخی تکنوکرات‌های دولتی و مدیران شرکت‌های بزرگ هستیم «تعادل» به بررسی عملکرد چهار نفر اول گروه‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گذشته پرداخته است.

در گروه بازرگانی اتاق تهران یحیی آل‌اسحاق با تعداد 1308رای توانست به‌عنوان نفر اول گروه به اتاق بازرگانی تهران راه پیدا کند. وی در کارنامه کاری خود حضور در پست‌هایی همچون معاون وزیر بازرگانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، معاون وزیر صنایع در امور اقتصادی و بین‌المللی، معاون بازرگانی سازمان صنایع دفاع، وزیر بازرگانی، عضو هیات‌امنای دانشگاه‌های شرق کشور، رییس انجمن علمی بازرگانی ایران، عضو هیات‌امنای بنیاد مستضعفان، قائم‌مقام بنیاد مستضعفان و رییس هیات‌مدیره سازمان‌های: (عمران، سیاحتی، اموال و املاک و صنایع)، رییس هیات‌مدیره سیمان تهران و ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران را تجربه کرده است.


بازرگان دولتی که داعیه حمایت

از بخش خصوصی را دارد

آل‌اسحاق متولد سال۱۳۲۸ در قم است اما شناسنامه‌اش از زنجان صادر شده است زیرا خانواده‌اش اصالتا اهل روستای خویین از توابع زنجان هستند. اجداد وی تا هفت نسل پیش از وی روحانی بوده‌اند. سابقه کاری 30ساله وی در مدیریت اقتصاد ایران از سال1360 با تصدی مدیریت مرکز تهیه و توزیع منسوجات به‌عنوان معاون حبیب‌الله عسگراولادی در وزارت بازرگانی و پیوستن به ساختار دولت شروع می‌شود. آل‌اسحاق پس از آن در وزارت دفاع و وزارت صنایع و معادن نیز به‌عنوان معاون وزیر به کار مشغول شد. اکبر هاشمی‌رفسنجانی او را به‌عنوان وزیر بازرگانی دولت خود برگزید و او در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر بازرگانی دولت ششم بود.

آل‌اسحاق در طول سال‌های گذشته به‌دلیل اهتمامی که برای دفاع از اقتصاد آزاد داشته است به یکی از چهره‌های شاخص طرفدار بخش خصوصی بدل شده است. یحیی آل‌اسحاق دو بار در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شرکت کرد و موفق شد به‌عنوان نماینده بخش خصوصی وارد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شود. در ۲اسفند۱۳۹۱ حزب موتلفه اسلامی، یحیی آل‌اسحاق را به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ این حزب معرفی کرد.


صنعتگری که شعله‌های گاز را در خانه‌های ایرانی روشن کرد

از گروه صنعت محسن خلیلی توانست با تعداد 1085رای به اتاق هشتم راه پیدا کند. بسیاری از فعالان نامدار صنعت کشور او را از بنیانگذاران صنعت مدرن ایران می‌خوانند. وی را به‌عنوان نخستین کسی می‌شناسند که شعله‌های گاز را در خانه‌های ایرانی روشن کرد. او به‌همراه پدر خلاقش کارخانه بوتان را پایه‌گذاری کرد تا این برند فراتر از یک کارخانه صنعتی عمل کند. پس از ملی شدن صنعت نفت برای نخستین‌بار گازی که در فرآیند استخراج نفت به‌دست می‌آمد توسط شرکت بوتان که برگرفته از نام شیمیایی همان گاز است، به سیلندر یا کپسول منتقل شد تا برای مصارف خانگی قابل استفاده شود.

محسن خلیلی در سال1308 در خانواده‌یی صنعت‌پیشه در تهران متولد شد. وی در سال1342 سندیکای توزیع‌کنندگان گاز مایع را تاسیس کرد. همچنین سال52 به عضویت هیات‌مدیره سندیکای لوازم خانگی درآمد و شورای سازندگان صنایع گازسوز را تاسیس کرد. در سال 59عضو هیات موسس انجمن مدیران صنایع شد. خلیلی در دو نوبت نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار بود و مسوولیت شورای مشاوران وزیر صنایع از سال81 تا 84 را برعهده داشت. وی در اتاق بازرگانی تهران همواره در تشکل‌های مختلف حضور فعال داشته است. از سوابق دیگر وی ریاست هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران را می‌توان نام برد.

خلیلی در طول 60سال کارآفرینی‌اش سابقه کمک به ایجاد مبنایی برای تدوین استانداردهای گاز مایع، تهیه و تدوین کتب و سیستم‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران صنعت گاز مایع، پایه‌گذاری ساخت لوازم گازسوز در کشور، ایجاد خوداتکایی در فعالیت صنعتی- خدماتی گاز مایع، بنیانگذاری ساخت تجهیزات نقل‌و‌انتقال مخازن ذخیره‌سازی و تجهیزات تحت فشار مربوطه، بنیانگذاری فعالیت‌های فنی و مهندسی صنعت گازمایع، بنیانگذاری پژوهشکده صنعتگری را دارد.


جوان‌ترین میلیاردر معدنی اتاق هشتم

در دور هشتم انتخابات اتاق بازرگانی تهران از گروه معدن پدرام سلطانی با تعداد 1119رای توانست از سایر رقبای خود پیشی بگیرد و به اتاق هشتم راه پیدا کند. از او که متولد مهر1348 در استان زاهدان است به‌عنوان یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای ایران یاد می‌شود. سلطانی به‌عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت‌های «پرسال» از سال1375 تاکنون شناخته می‌شود و عمده فعالیت‌های وی در زمینه پتروشیمی است، اما این دوره شانس خود را در حوزه معدن برای ورود به اتاق هشتم به معرض امتحان گذاشت و توانست موفق عمل کند.

وی همراه با موج تحول‌خواهان و از دوره بهزادیان به عرصه انتخابات اتاق بازرگانی تهران ورود پیدا کرد.

سلطانی از سال82 تا 85 دبیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بوده و سال84 تا 86 مدیرعامل صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران بوده است. وی همچنین عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران بوده و در سابقه خود نایب‌رییسی اتاق بازرگانی ایران را نیز داراست. از‌جمله دیدگاه‌های وی در حوزه اقتصاد تسریـع در رونـد الحـاق بـه سازمان جهانی تجارت بر مبنای برنامه‌های جامـع‌نگر است و در سال88 تا 89 رییس کمیسیون WTO و سازمان‌های بین‌المللی اتاق ایران بوده است. از دیگر سوابق وی عضویت در شورای کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی و عضویت در هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران قابل‌ذکر است.


انتخاب کشاورز اتاق هشتم از صنعت غذا

در حوزه کشاورزی احمد صادقیان با تعداد 943رای از گروه خود بالا آمد. وی که یکی از چهره‌های شناخته‌شده صنعت غذای کشور است به‌عنوان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت تک‌ماکارون شناخته می‌شود.

وی که پیش از این مشاور استاندار یزد بوده است در دو دوره متوالی به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی در اتاق یزد فعال بوده است و در این دوره از استان تهران کاندیدای بخش کشاورزی اتاق هشتم شد و توانست با رای اول گروه کشاورزی به اتاق ورود پیدا کند. همچنین عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران و آلمان، ایران و روسیه، ایران و کانادا، ایران و چین، ایران و فرانسه، ایران و سوییس از دیگر فعالیت‌های صادقیان است.

احمد صادقیان که در سابقه خود مدیرعاملی شرکت فرش ستاره‌کویر یزد را نیز عهده‌دار بوده است در شرکت‌های نساجی و رنگرزی و الیاف یزد نیز تجربه مدیریت داشته است. همچنین مدیریت شرکت صنایع غذایی و بازرگانی دراژه و شرکت آرد دارن را برعهده داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر