چراغ اتاق اصناف ایران خاموش نیست

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۱

با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش، مالیات گریزی را کاهش داده‌ایم

گروه بازرگانی

مجتبی صفایی چند ماهی است که بر مسند سخنگویی هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران نشسته است. وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» از دغدغه‌های اصناف ایران سخن می‌گوید. وی بااشاره به اینکه این مجموعه سال‌های زیادی از شکل‌گیری‌اش نمی‌گذرد، معتقد است درهمین مدت محدود که اتاق اصناف ایران شکل گرفته است به‌عنوان یک بخش خصوصی مستقل از برنامه‌های دولت به نقش خود در اقتصاد کشور جامه عمل پوشانده است. متن گفت‌وگو با مجتبی صفایی را در ادامه می‌خوانید:

برخی می‌گویند پس از آنکه انتخابات اتاق اصناف انجام و نوعی استقرار در کار پدیدار شد، در واقع نوعی آرامش همراه با رخوت بر فعالیت‌ها جاری شده است. آیا این ارزیابی را قبول دارید؟

در هر حوزه‌یی که انتخابات قرار است در آن برگزار شود همراه با شور و شعفی است که حوزه اصناف نیز از این مستثنا نبوده است. خوشبختانه بعد از برگزاری انتخابات هم افرادی منتخب این قشر زحمتکش جامعه شدند که با تعامل و همکاری با هم مشغول به انجام فعالیت هستند اما بعد از انتخابات متاسفانه ساختار اصناف به‌دلیل گستردگی کار و خدماتی که دارد، بیشتر انرژی آن صرف دفع شر می‌شود. درحوزه تجارت، بازرگانان و تجار مسایلی را صرفا در حوزه واردات و صادرات دارند اما در حوزه اصناف گستردگی مسایل بسیار زیاد است برای مثال، در این ماه‌های اخیر مساله آژانس‌های تلفنی به‌شدت حاد شده بود و به سراسر کشور درحال تسری بود که آقای فاضلی رییس اتاق اصناف و خود وزیر صنعت، معدن و تجارت ورود پیدا می‌کند تا این مساله حل شود. در قانون آمده است متولی سیستم ناوگان حمل‌ونقل وزارت کشور است و ازسویی دیگر در قانون نظام صنفی، واحدهای آژانس‌های تاکسی سرویس به‌عنوان واحدهای صنفی معرفی شده‌اند. متاسفانه وزارت کشور تصمیم داشت این صنف را زیرمجموعه خودش قرار دهد. همچنین مشکلاتی در زمینه کارت سوخت آنها ایجاد شده بود و به‌طورکلی مسایلی از این دست برای اصناف زیاد است. در واقع آنچه بیان می‌شود مربوط به گستردگی کار اصناف کشور است و بیشتر انرژی‌ها صرف رفع مشکلات پیش پاافتاده اصناف می‌شود.

درخواستی که از دولت محترم داریم این است اکنون که درحال تدوین قانون برنامه ششم توسعه است و کار گروه‌هایی تشکیل شده‌اند، باتوجه به اینکه دولت یازدهم با شعار حمایت از بخش خصوصی آمده است و موافق خروج تصدیگری دولت است باید توجه وی‍ژه‌یی به این بخش خصوصی داشته باشد. به‌طور کلی سه بخش خصوصی در کشور داریم که شامل اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون می‌شود که با نقش‌های متفاوتی درحال فعالیت هستند. خوشبختانه این مدت اخیر به‌خاطر نگاه مثبت دولت به بخش خصوصی اتاق اصناف هم بهتر دیده شد اما اصناف برای بهتر دیده شدن نیاز دارد که عضو اغلب کمیته‌ها باشند.

اتاق ایران چراغش خاموش نیست و آن رخوتی که فرمودید به اعتقاد من در اتاق وجود ندارد اما مشکلاتی وجود دارد. برای مثال برای ساماندهی نمایشگاه‌های اتومبیل درحال توافق هستیم و این توافق فوق‌العاده جامع است از این لحاظ که هر معامله‌یی در حوزه خودرو بخواهد انجام شود از طریق سامانه‌یی ثبت می‌شود که این سامانه چندین دستگاه ناظر دارد ازجمله خود پلیس و خودرو قبل از آنکه به بنگاه‌های فروش خودرو انتقال پیدا کند از طریق این سامانه استعلام گرفته می‌شود و همین امر باعث کاهش میزان تخلفاتی که در این حوزه است، خواهد شد. کارهای بزرگی درحوزه اصناف درحال انجام است ولی به قدری کارهایی که باید در سالیان گذشته انجام می‌شده، مغفول واقع شده است که اتاق ایران را با خلأهای زیادی روبه‌رو کرده است. اصناف فرزندان نان‌آور یک خانواده بزرگ و بسیار خوش‌حساب هستند. اصناف بهترین مودیان مالیاتی کشور هستند و همیشه سهم آنان از مالیات کشور مشخص بوده است. اکنون هم خوش‌بین هستیم سال آینده سال شکوفایی اصناف باشد. البته اصناف یک جوان نوپا و نوخواسته است و تازه روی پای خود ایستاده است اگرچه قدمت کسب‌وکار از زمان مبادله کالا به کالا بوده است اما آثار شکلی و حقوقی آن بیش از 10سال است که به‌صورت اتاق اصناف ایران تشکیل شده و خود را نشان می‌دهد.

با اینکه اصناف به لحاظ شمار و کمیت و همچنین از نظر سابقه کار از بازرگانان جلوتر هستند اما اتاق بازرگانی به‌نظر می‌رسد جایگاه بالاتری دارد؟ آیا چنین است؟

به شرح وظایف اتاق‌ها برمی‌گردد. اتاق بازرگانی درست است که مطالبه‌گر حقوق تجار خود است اما باید مقایسه‌یی شود میان اینکه چند نفر در اتاق بازرگانی ایران دارای کارت بازرگانی هستند و اینکه ما چند واحد صنفی در سراسر کشور داریم. بیش از 300هزار واحد صنفی فقط در تهران داریم و تنوع و کیفیت کار مهم است که مقایسه شود. آمار نشان می‌دهد بیش از 370 اتاق اصناف در سراسر کشور داریم اما در مجموع 34 اتاق بازرگانی داریم پس گستردگی کار و کثرت افراد را باید درنظر گرفت. برای اصناف کتاب قانون نظام صنفی کشور را داریم که با تعابیر مختلف از آن یاد می‌شود و همین را مقایسه کنید با قوانین مربوط به حوزه اتاق بازرگانی که محدوده آن همان قانون بهبود فضای کسب‌وکار است. کثرت کار و وظایفی که در اتاق اصناف است به مراتب بیش از اتاق بازرگانی است و در نتیجه اتاق بازرگانی بدنه چالاک‌تری دارد به همین دلیل هرچه بدنه سبک‌تر باشد در بحث مدیریتی یا مشاوره‌یی و حتی صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند چابک‌تر و سبک‌تر حرکت کند.

ارزیابی شما از کارنامه اصناف در سال 93 چیست؟

هرسالی که در آن انتخابات برگزار می‌شود، مدت زمانی را چه قبل از انتخابات و چه بعد از انتخابات تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد و سال93 اتاق اصناف درگیر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور بود. انتخابات اتاق‌های نمایندگان استان‌ها و همچنین هیات‌رییسه درگیر بودیم و فرصتی را از دست دادیم اگرچه می‌شد بهتر کار کرد اما نتوانستیم در برخی حوزه‌ها درحد ایده‌آل کار کنیم و برخی مشکلات‌مان مالی بود که برای اتاق اصناف محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود و کمتر فرصت این فراهم شد که بتوانیم از مشاوران برجسته برای رسیدن به اهداف کمک بگیریم. البته رفته‌رفته بهتر خواهد شد هرچند انرژی اتاق اصناف ایران به‌دلیل مشکلاتی که فی‌البداهه برایش ایجاد می‌شود، تحلیل می‌رود اما تمام تلاش این است که از مشاوران مجرب حوزه کسب‌وکار استفاده شود. یکی از اولویت‌های اصناف در قانون برنامه ششم توسعه این است که به‌خوبی دیده شود زیرا این قانون مسیر کشور را برای مدت پنج سال تایید می‌کند و این یک کمک جهشی به اصناف برای رسیدن به اهداف عالی است.

البته درسال93 کارهای مهمی شروع و انجام شده است که ازجمله آنها می‌توان به انجام تفاهمنامه مالیاتی اصناف با سازمان امور مالیاتی، برگزاری همایش روز ملی اصناف، امضای چندین تفاهمنامه همکاری با سازمان‌های مختلف شامل مرکز امور اصناف و بازرگانان و صندوق ضمانت صادرات ایران، بهزیستی کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزاری نخستین اجلاسیه دوره ششم پارلمان اصناف ایران، برگزاری همایش نقش اصناف در هشت سال دفاع مقدس و دیدار با مقام‌های عالی مجلس شورای اسلامی و دولت برای حل مشکلات اصناف اشاره کرد.

عضویت در شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، عضویت درکمیته اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین عضویت در کارگروه تدوین برنامه ششم توسعه از دیگر اقدامات انجام شده اتاق اصناف ایران در سال‌جاری است که با تلاش رییس محترم اتاق اصناف ایران، اعضای هیات‌رییسه و مشاوران مجرب اتاق انجام شده است.

برنامه‌های کار اصناف برای تعامل بیشتر با دولت و سایر نهادهای مدنی برای سال 94 چیست؟

دولت خوشبختانه نزدیک به آنچه که در بحث تعاملش با بخش خصوصی گفته عمل کرده است. بودجه دولت باتوجه به آنچه مقام معظم رهبری گفته‌اند یعنی اقتصاد مقاومتی نزدیک و نزدیک‌تر شود و این نگاه رفته‌رفته باید از نفت برداشته شود و به سمت مالیات‌ها بیاید. این بخش عظیمی که همواره در پرداخت مالیات کمک حال دولت بوده‌اند همواره در سال جدید هم همراه برنامه‌های مالیاتی دولت خواهد بود. در بحث مالیات سعی می‌شود با دولت توافق‌هایی شود تا کسری که در حوزه فروش نفت به‌وجود آمده چندان فشاری به اصناف نیاورد اما برای این مساله راهکارهای مختلفی داشته‌ایم ازجمله استفاده از صندوق‌های مکانیکی فروش برای صنوف درنظر گرفته شده است. این اقدام مالیات‌گریزی را کاهش خواهد داد. این نخستین قدم برای همکاری اصناف درجهت اقتصاد مقاومتی با دولت است. برنامه‌های مختلفی در بحث اصلاح نظام صنفی داریم که متاسفانه قانون از سال82 تاکنون دستخوش تغییرات مختلفی شده است زیرا آنچه که مدنظر بخش خصوصی بوده در لحظه‌های آخر عملیاتی نشده است و هرساله باید درخواست اصلاح قانون نظام صنفی را بدهیم. در بحث موانع صدور مجوز‌های کسب‌وکار این موانع را سعی می‌کنیم در حد توان‌ برداریم یا تسهیلات لازم ایجاد شود که مجوزهای کسب‌وکار به سهولت و به‌راحتی انجام شود تا موانع صدور کسب‌وکار حذف شود در گردش چرخه‌های اقتصادی کشور مانع ایجاد نشود. یکی از مواردی که به جد در دست پیگیری است رفع موانع کسب‌وکار و رفع موانع صدور پروانه‌های کسب‌وکار است. برنامه‌های مهم دیگری هم برای سال94 در دستور کار داریم که به تدریج و پس از به ثمر نشستن آنها اعلام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر