ساختار معیوب اتاق و به خطر افتادن آبروی بخش خصوصی

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۲


فاطمه دانشور عضو شورای مرکزی انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی کشور گفت: اتاق بازرگانی، آبروی بخش خصوصی به شمار می‌رود؛ اما ساختار معیوب آن منجر به ناکارآمدی این پارلمان اقتصادی شده به‌طوری که هم‌اکنون آبروی بخش خصوصی درخطر است.

دانشور در جلسه آینده معدن کاری در ایران، که با حضور جمعی از معدن‌داران کشور برگزار شده بود؛ عملکرد اتاق بازرگانی را ضعیف دانست و اعلام کرد: علت اصلی ناکارآمدی این نهاد اقتصادی نشات گرفته از ساختار معیوب آن است.

وی ادامه داد: نمایندگان بخش خصوصی حاضر در اتاق بازرگانی افراد موثری نیستند و نمی‌توانند از ظرفیت و توانمندی خود درجهت رفع مشکلات بخش خصوصی استفاده کنند.

رییس کمیسیون اخلاق و کسب‌وکار و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با مدنظر قرار دادن تجربه خود از فعالیت چهارساله‌اش در اتاق بازرگانی افزود: در دوره گذشته بار‌ها شاهد بوده‌ام که جلسات اتاق هرماه تنها برای یک‌بار آن هم حداکثر سه ساعت برگزار می‌شد. با این شرایط می‌توان انتظار داشت که 60عضو هرگز فرصت بیان مشکلات صنف خود را به دست نخواهند آورد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اجرایی نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی آینده را باید اصلاح ساختار معیوب اتاق قرار داد.

دانشور یادآور شد: ساختار اتاق بازرگانی در ایران در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ زیرا نه پارلمانی است که اعضا بتوانند در آن از توانایی و ظرفیت‌هایشان استفاده کند و نه تشکلی که نمایندگان بتوانند در تایید و تصویب قوانین و مقررات مشارکت داشته باشند. این پارلمان بخش خصوصی حتی اتاق مشارکت حداقلی و صدای حداکثری هم ندارد که بتواند ماهیت خود را شکل دهد تا اعضای آن بتوانند با سه قوه به گفت‌وگو و تبادل‌نظر بنشینند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر خلأ روحیه مطالبه‌گری نمایندگان گفت: اعضای اتاق باید به اشخاصی مطالبه‌گر تبدیل شوند تا این پارلمان بخش خصوصی بتواند به وظایفی که برعهده‌اش است، به درستی عمل کند.

وی بااشاره به حضور فعالان اقتصادی دولتی در اتاق بازرگانی ادامه داد: درست است که رییس اتاق باید از نمایندگان و فعالان بخش خصوصی باشد اما واقعیت این است که اگر رییس اتاق از سمت دولتی‌ها تایید شده باشد؛ بین سیاسیون و دولتمردان اثرگذارتر خواهد بود.

دانشور اعلام کرد: مسوولان باید طبق قانون فضای کسب‌وکار قبل از اقدام به هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری با گرفتن مشاوره از بخش خصوصی با آنها به گفت‌وگو بنشینند به‌طوری که در تصمیمات‌شان تغییراتی ایجاد کنند.

وی یادآور شد: من نماینده بخش معدن در اتاق هستم و در این سال‌ها شاهد تعریف و تمجید‌های نابجای برخی نمایندگان حوزه معدن از اقدامات نادرست دولت، قوانین دست‌وپاگیر آن و تغییرات مکرر در این قوانین بوده‌ام.

دانشور ادامه داد: به‌عنوان مبحث خام‌فروشی یکی از دغدغه‌های بخش معدن است. خام‌فروشی یعنی اینکه بخش معدن بدون طی پروسه صنعتی شدن، بلافاصله تجاری شد. به‌طوری که معدن‌داران در این مورد به خام‌فروشی متهم‌اند. هم‌اکنون این نگاه باعث اعمال فشارهای غیرمنطقی به بخش معدن شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر