کاندیداهایی که گروه خود را مشخص نمی‌کنند

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۸

در روزهای اخیر نشست‌های خبری مختلفی توسط کاندیداهای اتاق بازرگانی در حال برگزاری است. باوجود آنکه چند هفته تا شروع تبلیغات باقی مانده ولی از هم‌اکنون نشست‌های مختلفی توسط افراد شروع شده و انجمن نظارت بر انتخابات هم که علاقه دارد نرخ مشارکت در انتخابات افزایش یابد با اغماض به این موضوع می‌نگرد. در عین حال نشست‌های انفرادی بدون اشاره به وابستگی افراد به گروه‌های مختلف انتخاباتی برگزار می‌شود.

در همین راستا غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، اعلام کرد تاکنون 3گروه از وی درخواست کرده‌اند که در فهرست آنها قرار بگیرد ولی هنوز این موضوع قطعی نیست. سلیمانی بااشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ بخش خصوصی برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور گفت: یکی از دغدغه‌های جدی این است که پس از تحریم و برداشته شدن موانع که خود یک دوران جدید است، باید برنامه داشته باشیم تا شرکت‌ها چگونه در بازار سخت رقابتی با غول‌های صنعتی دنیا که منتظرند وارد اقتصاد ایران شوند، مواجه شوند. وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی وظیفه دارد، روی دوران تحریم به‌طور جدی کار و بررسی کند که چه بخش‌هایی برای سرمایه‌گذاری بیشتر مزیت دارد، چراکه شرکت‌های بزرگ دنیا اکنون علاقه‌مند برای ورود به بازار ایران هستند، چون رکود اقتصادی اروپا را هم فرا گرفته و از این طرف اقتصاد ایران مزیت‌هایی دارد که سرمایه‌گذاری را با ارزش افزوده بالا همراه می‌کند.

سلیمانی افزود: شرکت‌هایی که در ایران در حال تولید هستند، وضعیت خوبی ندارند و اگر بتوانیم تعامل بین دولت و شرکت‌ها را از طریق اتاق بازرگانی بیشتر کنیم، به‌گونه‌یی توانسته‌ایم جلو تصمیمات دولت که رکود را تشدید می‌کند، بگیریم. سلیمانی اظهار امیدواری کرد، پیوند بین اتاق بازرگانی و بازار سرمایه برقرار شود تا بازار رقابت را واقعی کرده و از انحصار و رانت بیرون بیاید.

وی به این نکته اشاره کرد که بخش خصوصی از اینکه بازار رقابتی قیمت‌ها را مشخص کند، استقبال کرده و علاقه‌مند به شفافیت بیشتر است. به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران صنایع، شرکت‌ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و با منابع قفل شده بانک‌ها مواجهند و بازار سرمایه کم‌رمق نیز آن‌طور که باید و شاید نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعالیت‌های تولیدی باشد.

نشست خبری منفرد دیگر مربوط به توفیق مجدپور نایب‌رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران بود.

وی با انتقاد از حذف فهرست‌های مشترک گفت: من در دوره قبل با فهرست مجمع فعالان توسعه به اتاق آمدم و در این دوره علاوه بر این گروه ارتباط خوبی با پیشگامان و خواستاران تحول دارم.

وی درخصوص مشکلات حمل‌ونقل تصریح کرد: تعداد کشتی‌هایی که هم‌اکنون در دریای خزر تردد می‌کنند، به‌مراتب بالاتر از ۱۰سال قبل است اما از همین ترددها نیز ایران سهم ۴۰درصدی دارد، بنابراین می‌توان با ظرفیت‌سازی که در بنادر ایران به‌خصوص در حاشیه دریای خزر می‌توان صورت داد، به‌خوبی می‌توانیم سهم ۴۰درصدی را از حمل کالا میان ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر افزایش دهیم.

توفیق مجدپور با اشاره به هزینه بالای دموراژ کشتی‌ها برای حمل کالاهای صادراتی، گفت: امروز کشتی‌ها برای هر ثانیه ۲۵سنت هزینه دارند که این هزینه برای هر ساعت ۹۰۰دلار و در روز حدود ۲۱هزار دلار است، بنابراین اگر کشتی‌های حمل بار صادراتی یک ساعت دموراژ داشته باشند، ۹۰۰دلار به هزینه‌های حمل بار صادراتی اضافه می‌شود. نایب‌رییس کمیسیون حمل‌‌ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: با چنین هزینه‌هایی که حمل بار توسط کشتی‌ها دارد، تعلل یک مامور یا یک بندر در ترخیص کالاها می‌تواند هزینه‌های بی‌موردی را به صادرکنندگان یا واردکنندگان تحمیل کند که به‌طور غیرمستقیم به مصرف‌کنندگان برمی‌گردد، ضمن اینکه هزینه دموراژ کشتی‌ها از پول نفت تامین می‌شود که باز هم سرمایه ملی است.

وی تصریح کرد: کشتی‌هایی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را دارند و در آبراه‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، می‌توانند از معافیت 10درصدی پرداخت عوارض برخوردار شوند درحالی‌که همین کشتی‌ها به دلیل تحریم‌هایی که بنادر خارجی برعلیه ایران وضع کرده‌اند، به سختی تردد می‌کنند اما به‌هرحال مزیت‌های رقابتی برای دارندگان کشتی وجود دارد که کالاها را با پرچم‌های ایران یا سایر کشورها حمل کنند.

مجدپور از اضافه شدن بندری در فریدونکنار برای جابه‌جایی و حمل کالاها با تحویل‌گیری کشتی‌ها خبر داد و گفت: امید می‌رود سهم ایران از جابه‌جایی کالا در دریای خزر بیشتر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر