اخبار

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۴

هیات اتاق بازرگانی تهران سفیر ایران در اسپانیا بودند

هیات 35نفره تجاری، صنعتی و اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یک‌شنبه شب پس از ورود به پایتخت اسپانیا، میهمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا بود. در این دیدار امکانات و ظرفیت‌های گسترش همکاری‌ها و مبادلات تجاری با اسپانیا بررسی شد. رییس اتاق بازرگانی تهران با تقدیر از مساعدت‌های سفارت ایران برای سفر این هیات تجاری، ابراز امیدواری کرد که نتایج قابل قبولی از این سفر حاصل شود و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و اسپانیا بتوانند در این دیدارها آشنایی بیشتری با یکدیگر پیدا کنند و همکاری‌های خود را توسعه دهند. یحیی آل‌اسحاق در ضیافت شام سفیر ایران در مادرید گفت: تحریم و مشکلات ناشی از آن بخش خصوصی ما را آبدیده کرده به‌طوری که می‌توانند در زمان عادی شدن شرایط ظرفیت‌های فراوانی را در خدمت رشد و شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور ایجاد کنند. احمد دوست‌حسینی، مشاور اتاق بازرگانی تهران و محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز خواستار بهره گرفتن و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی اسپانیا شدند. همچنین سیدرضا نورانی، رییس هیات رییسه کنفدراسیون صادرات در این دیدار استفاده از دیپلماسی اقتصادی را درکنار دیپلماسی سیاسی برای توسعه همکاری‌های تجاری خواستار شد و استفاده از تجربه کشت محصولات ارگانیک اسپانیا را در ایران مفید دانست.


کاهش تجارت ایران و عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از کاهش تجارت ایران و عراق خبر داد و در تشریح آخرین وضعیت مبادلات این دو کشور گفت: با وجود این کاهش، ایران سهم خود را در بازار عراق به 17.5درصد رسانده و صادرات فرآورده‌های نفتی به این کشور از سر گرفته شده است. جهانبخش سنجابی شیرازی درباره آخرین وضعیت مبادلات تجاری بین ایران و عراق گفت: تبادلات تجاری بین دو کشور با کاهش حدود هشت درصد نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است. وی ادامه داد: البته این اتفاق نگران‌کننده نیست. چون در این دوره زمانی واردات از عراق حدود 40درصد افت داشته است و برای نخستین بار است که ایران موفق شده حدود 17.5درصد از بازار مصرف عراق را در اختیار بگیرد این درحالی است که تا قبل از امسال بالاترین این رقم حدود 13درصد بوده است. وی درباره حضور ترکیه به‌عنوان رقیب جدی ایران در بازار عراق گفت: ترکیه همواره شریک اول یا دوم تجاری عراق بوده است؛ چرا که روابط تجاری ترکیه با عراق قدمت زیادی دارد. وی گفت: واقعیت این است که ترکیه با پتانسیل‌های کمتر از ایران توانسته فرصت‌های بیشتری را در بازار عراق به‌دست آورد؛ به‌گونه‌یی که تا 25درصد از سهم بازار عراق را به خود اختصاص داده است البته در شرایط اخیر به‌دلیل مشکلات سیاسی تا حدی بخشی از سهم خود را از دست داده است.


توافقنامه ترجیحی با ترکیه دست‌پخت دولت قبل است

تسنیم قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تجارت پس از تشدید انتقادها از توافقنامه ترجیحی با ترکیه گفت: توافقنامه ترجیحی با ترکیه که تولیدکنندگان صنعت نساجی درباره آن می‌کنند دست‌پخت دولت قبل است که متاسفانه به این دولت به ارث رسیده است. مجتبی خسرو‌تاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه پایش گفت: اگر امروز در بازار ترکیه هر نوع سفارشی را که بدهید به‌راحتی در هر نقطه‌یی که بخواهید محموله را با هزینه 5 تا 15درصد در ایران تحویل می‌دهند.

بنابراین یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت نساجی این است که چرا در کشور قادر به کنترل قاچاق در این صنعت نیستیم که کسان دیگری باید جواب این سوال را بدهند. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خود تولید‌کنندگان اعلام می‌کنند نمی‌توانند مطابق خواست 50 درصد از مصرف‌کنندگان حرکت کنند. درحال حاضر تعرفه پوشاک در کشور ما 200درصد است، سود بازرگانی که برای واردات پوشاک گرفته می‌شود 100درصد است، پوشاک امروز در گروه 10 کالایی دسته‌بندی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر