رانت رسانه‌ای باید حذف شود

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۸

55 روز به انتخابات اتاق بازرگانی باقی مانده است و بازار کنفرانس‌های خبری و میتینگ‌های تبلیغاتی داغ است. قرعه این نشست‌ها روز گذشته به فال ائتلاف بزرگ زده شده بود. سالن خانه اقتصاد که برگزار‌کننده کنفراس خبری ائتلاف بزرگ بود مملو از جمعیت خبرنگاران بود.

هرچند که بسیاری از آنها اصولا خبرنگاران حوزه بازرگانی نبودند و شناخت اندکی نسبت به اتاق بازرگانی و انتخابات آن داشتند. چهره‌های شاخص این گروه انتخاباتی که در این جلسه حضور داشتند شامل؛ محمدمهدی راسخ، محمدحسین برخوردار (که با تاخیر به جلسه آمد)، ابراهیم جمیلی، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مسعود دانشمند و محمدرضا طلایی بودند. پشت سر آنها پلاکارد بزرگی نام ائتلاف بزرگ را نوشته بود ولی نکته اصلی در بالای این پلاکارد بود. لوگو و اسامی گروه‌هایی که عضو این ائتلاف هستند در بالای لوگو مشخص شده بود. مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران، انجمن مدیران صنایع، خانه معدن ایران و خانه اقتصاد ایران در پوستر مشخص بودند و مسوولان ائتلاف اعلام کردند که فدراسیون حمل‌ونقل ایران هم به این انجمن پیوسته است.


نرخ مشارکت 16 درصدی مورد انتقاد همه

شروع‌کننده بحث در کنفرانس خبری روغنی گلپایگانی، مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران و سخنگوی ائتلاف بزرگ بود. وی مهم‌ترین انتقاد خود در انتخابات دوره گذشته را معطوف به میزان مشارکت اعضا در اتاق کرد و اعلام داشت که نرخ مشارکت 16درصدی به هیچ‌وجه زیبنده اتاق بازرگانی نیست و باید این موضوع در این دوره حل شود.

ابراهیم جمیلی، رییس ستاد انتخابات ائتلاف بزرگ هم به معرفی مسوولان ائتلاف بزرگ پرداخت و اعلام کرد: به جز افراد حاضر در این جلسه علی نقیب، احمد پورفلاح و محمدرضا بهرامن در ستاد انتخابات حضور دارند. سپس وی به تشریح ویژگی‌های اتاق مطلوب پرداخت و گفت: این اتاق باید میزان مشارکت بالایی داشته باشد و مسایلی مانند جانشین‌پروری و حرکت به سمت استفاده از تفکرات نو در دستور کار قرار گیرد و فقط چهره‌های تکراری در اتاق نباشند. به گفته جمیلی ائتلاف برای فردا شامل 7 کمیته شامل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، اصناف، تشکل‌ها، فعالان اقتصادی، نشست‌ها و سمینارها، بودجه و مالی و شهرستان‌ها است.

مسعود دانشمند نیز به شرایط کلان اقتصاد ایران و کاهش کم سابقه قیمت نفت اشاره کرد و افزود: این شرایط درحالی رخ داده است که برنامه‌های ایران کاملا تحت تاثیر قیمت جهانی نفت است و برنامه‌ریزی برای کاهش اتکا به قیمت نفت و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت رخ نداده است. به گفته وی در چنین شرایطی و برای حرکت به سمت اقتصاد بدون اتکا به نفت که در آن تولید داخلی و صادرات محفوظ باشد چاره‌یی نیست جز آنکه اتاق پویا شود. وی اتاق را نهادی توصیف کرد که باید عضوگرا و تشکل محور باشد.

راسخ به بحث ایجاد هم صدایی با ایجاد این ائتلاف پرداخت و افزود: باید یک هم‌صدایی در کشور ایجاد شود تا همه به سمت خواسته‌های مشترک حرکت کنیم.

وی با انتقاد از سیاست‌هایی که در زمینه آزادی‌های اقتصادی و اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکنون درکشور اجرایی شده است، گفت: خصوصی‌سازی واقعی تنها 13درصد رخ داده است و این خواسته مهم کشور و بخش خصوصی باید پیگیری شود. وی همچنین به بحث توانمند‌سازی اعضای اتاق بازرگانی و عضو محوری اتاق پرداخت و گفت: باید دوران گذار طی شود و صدای واحدی در اقتصاد ازسوی اتاق بازرگانی ایجاد شود.


شرط یک ساله رای‌دهندگان را کم می‌کند

سوال اول این نشست درباره پیش‌بینی میزان مشارکت در انتخابات این دوره بود. راسخ بااشاره به اینکه در این دوره شرط داشتن حداقل سابقه یک‌سال عضویت در اتاق بازرگانی باعث محدودیت شرکت‌کنندگان در انتخابات می‌شود، گفت: تمام تلاش ما بر این است که با جلب مشارکت از طریق رسانه‌ها و اعضای این موضوع رخ ندهد. راسخ افزود: در تهران به‌دلیل مسافت بسیاری از اعضا در انتخابات شرکت نخواهند کرد و پیشنهاد ما الکترونیکی شدن رای دادن است.

دانشمند نیز در این خصوص گفت: تا دوره قبل رای وکالتی وجود داشت و در 2 دوره قبل برای افزایش شفافیت این شرط اصلاح شد که یکی از دلایل نرخ مشارکت 16درصدی همین موضوع است. وی پیش‌بینی کرد که در این دوره از انتخابات نرخ مشارکت بین 25 تا 30درصد خواهد بود که این پیش‌بینی خبر از دو برابر شدن میزان مشارکت در تهران می‌دهد.


هیچ گروهی حق استفاده از امکانات اتاق در انتخابات را ندارد

سوال «تعادل» در واقع درخواست روشن شدن مواضع ائتلاف بزرگ درخصوص 3موضوع بود.

1- آیا اعضای گروه ائتلاف بزرگ حق دارند در سایر لیست‌ها قرار گیرند و به‌صورت مشخص آیا ائتلاف بزرگ حاضر به قبول حضور نام یحیی آل‌اسحاق در لیست گروه ائتلاف برای فردا هست یا خیر؟

2- آیا علی نقی خاموشی در ائتلاف بزرگ جای دارد؟

3- باتوجه به اینکه مجمع فعالان در احکام گذشته از 2 کارمند اتاق بازرگانی استفاده کرده است آیا ائتلاف بزرگ هم از این گروه‌ها استفاده خواهد کرد یا خیر.

در پاسخ به این سوالات جمیلی اعلام کرد: هنوز لیست ائتلاف بزرگ تکمیل نشده است ولی در لیست کسانی قرار می‌گیرند که برای آینده اتاق مفید باشند. به گفته جمیلی مجمع فعالان معتقد است که انتخابات سالم باشد و در این انتخابات نباید هیچ ستاد و گروهی از امکانات دولت، اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها استفاده کنند. به گفته وی استفاده از هر امکاناتی چه دولتی و چه اتاقی قابل قبول نیست و اگر حکمی در این رابطه داده شده، می‌تواند اشتباهی تایپی و غیرتایپی باشد و در ائتلاف بزرگ هیچ‌کدام از این افراد حضور نخواهند داشت. به گفته رییس ستاد انتخابات ائتلاف بزرگ اگر گروهی از امکانات اتاق بازرگانی برای برگزاری جلسات شرکت کند تا گروهی خود را به دولت منتصب کند مطمئنا این موضوع محکوم است. به گفته جمیلی شخصیت‌ها و وزارتخانه باید فراجناحی باشند و از هیچ‌کس حمایت نکنند و ما هم این کار را نمی‌کنیم.

برخوردار در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده انحصاری یک رسانه از امکانات اتاق تهران گفت: این موضوع را شنیده است ولی بررسی نشان داد که اینگونه نبوده است و فقط تلاش اتاق تهران برای ارتقای رسانه‌های بخش خصوصی بوده است به همین دلیل با مصوبه هیات‌رییسه بورسیه‌هایی داده شده است.

همچنین راسخ در این خصوص گفت: در دوره بعد همان روابط گذشته با رسانه‌ها ایجاد خواهد شد و ائتلاف بزرگ به‌دنبال رانت رسانه‌یی با هیچ رسانه‌یی نیست و تلاش می‌کند با تمام رسانه‌ها ارتباط سازنده داشته باشد، چون می‌داند که برخی رسانه‌ها اتاق را به نوعی تحریم کرده‌اند ولی در دوره آینده این ائتلاف اگر اتاق را به دست بگیرد با هرگونه رانت رسانه‌یی برخورد می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر