خیز دوباره «خواستاران تحول» برای تسخیر اتاق

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۵

گروه بازرگانی حدود 2 ماه به روز انتخابات اتاق بازرگانی باقی مانده است. اکثر گروه‌ها در تکاپوی برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات هستند. تشکیل ستادهای انتخاباتی و شروع به جمع‌آوری آرا روندی است که تمام گروه‌ها در برنامه خود دارند ولی هنوز اکثریت به سازماندهی درونی می‌پردازند و به مراحل اجرایی و تبلیغاتی نرسیده‌اند. با این وجود گروه خواستاران تحول نخستین گروهی است که شروع به اعلام مواضع خود کرد.

تحول‌خواهان یک بار در انتخابات اتاق بازرگانی تهران موفق شدند که ریاست را به‌دست آورند و نتیجه مهم این پیروزی جدایی اتاق بازرگانی تهران از اتاق بازرگانی ایران بود. در واقع از همان زمان اتاق بازرگانی تهران توانست خود را به‌عنوان یک اتاق قوی مطرح کند. حال به‌نظر می‌رسد گروه خواستاران تحول که تحت پوشش انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران فعالیت می‌کند برای این انتخابات برنامه جدی دارد.

در همین راستا بیانیه زیر توسط این گروه روز گذشته منتشر شد.

مواضع انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران درباره انتخابات دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

بیش از یک دهه پیش، جنبشی در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آغاز شد که با نقد وضعیت موجود بر ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ساختار، کارکرد و نقش اتاق‌ها تاکید داشت.

این حرکت در پرتو پیروزی تحول‌خواهان در انتخابات سال1381اتاق تهران و بعضی شهرستان‌ها امکان اجرای بخشی از اهداف و برنامه‌های خود و فرصت تحقق بخشیدن به جنبه‌هایی از آرمان‌هایش را پیدا کرد که یکی از نتایج آن هویت یافتن اتاق‌های تهران و شهرستان و تحرک چشمگیر آنها بود. اندیشه تحول و تلاش‌های تحول‌طلبان به‌رغم مخالفت‌های سنت‌گرایان و محافظه‌کاران، پشتیبانی شمار بسیاری از اعضا اتاق‌ها را به‌خود جلب کرد و با این پشتوانه جدی توانست با تاکید بر عضوسالاری، حاکمیت اراده متکی به خواست اعضا و اعتقاد به گردش نخبگان، اقتدارگرایی و ریاست‌محوری حاکم بر اتاق‌ها را به چالش بکشد. گرچه در انتخابات سال 1385 تحول‌خواهان حایز اکثریت نسبی آرا شدند اما ائتلاف دولت نهم و محافظه‌کارانی که بیمناک از تعمیق اندیشه تحول و تحقق آرمان متعالی اتاق‌ها بودند مانع از استمرار حضور موثر تحول‌خواهان در هیات رییسه اتاق‌ها شد و به این ترتیب امکان تحقق تمام عیار عضوسالاری، گردش نخبگان و اداره دموکراتیک اتاق‌ها همچنان ناممکن شد.

در رویارویی با این موانع و تنگناها، تحول‌خواهان سرانجام تلاش‌های خود را در انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران سازماندهی و متمرکز کردند و با برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک شورای مرکزی و هیات اجرایی را انتخاب و دوره جدید فعالیت انجمن را آغاز کردند.

در ماده ۱ اساسنامه انجمن هدف‌های این تشکل اقتصادی به شرح زیر برشمرده شده است: ۱- افزایش سطح آگاهی مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی کشور ۲- افزایش مشارکت مدیران و متخصصین در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست کلان اقتصادی کشور ۳- افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت و جایگاه صنعت در توسعه ملی ۴- تلاش برای رشد فرهنگ صنعتی مبتنی بر ارزش‌های ملی ۵- تلاش برای تحقق اصول قانون اساسی به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی کشور ۶- تلاش برای ایجاد تناسب منطقی میان توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی کشور ۷- ایجاد همبستگی میان مدیران اقتصادی و صنعتی و شناخت و حمایت از منافع مشترک آنها ۸- تجمیع توانایی و تجارب مدیران صنعتی و اقتصادی کشور برای افزایش بهره‌وری. هرچند میدان فعالیت و چشم‌انداز اهداف انجمن چنانکه از عنوان آن برمی‌آید بسیار پردامنه و معطوف به فرآیندهای بلندمدت و شامل همه حوزه‌های حیات اقتصادی کشور است اما یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند نقش اساسی در دستیابی انجمن به اهداف تعیین شده خود ایفا کند، مجموعه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد نمایندگی‌کننده و سازمان‌دهنده بخش خصوصی است. باتوجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان این اتاق‌ها در اسفند 1393 انجمن با درک شرایط اقتصادی کشور و جایگاه بخش خصوصی در فرآیند تحولات جاری و نقش تاثیرگذار اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها، یکی از خطوط سیاست‌های کلی خود را معطوف به حضور موثر در این انتخابات قرار داده است. از این رو انجمن جزییات دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را متعاقبا اعلام می‌کند و از تمام فعالان اقتصادی که نگرش‌های آنان با افق فکری و اهداف انجمن و بینش تحول‌طلبی همسو است، دعوت به همراهی و مشارکت در انتخابات اتاق می‌کند.

بدیهی است در همین چارچوب انجمن از همه داوطلبانی که واجد دیدگاه‌ها و علایق مشترک بوده و پایبند به آرمان‌های انجمن باشند، پشتیبانی خواهد کرد.


تشکیل ستاد رسانه‌ها و تبلیغات تحول‌خواهان

از سوی دیگر هیات اجرایی انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران در ارتباط با انتخابات اسفند هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، معادن، صنایع و کشاورزی، جهانبخش نورایی، حقوقدان و نویسنده پرسابقه را به‌عنوان مسوول و هماهنگ‌کننده ستاد رسانه‌ها و تبلیغات تحول‌خواهان انتخاب کرد.

سایر اعضای ستاد محمدرضا بهزادیان، جمشید عدالتیان، فاطمه دانشور، و ابراهیم خانیکی هستند.

نورایی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهارکرد: «فعالیت ستاد رسانه‌ها و تبلیغات زیرنظر هیات اجرایی انجام می‌شود و خود هیات اجرایی نیز مجری سیاست‌هایی است که شورای مرکزی انجمن تعیین کرده یا خواهد کرد. ستاد‌های انتخابات اتاق تهران و ستاد انتخابات اتاق‌های شهرستان نیز به همین شیوه عمل می‌کنند».

نورایی افزود: «ستاد رسانه‌ها از همه ابزارها و رسانه‌های مرسوم و روش‌های ابتکاری برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند. این ستاد با حفظ موازین قانونی و اصول اخلاقی، سیاست چالشی را که مشخصه خواستاران تغییر و تحول است، دنبال خواهد کرد».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر