روند نزولی در تقاضای بازار فرش ماشینی

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲

بازار فرش‌های ماشینی نسبت به فرش‌های دستبافت از رونق کمتری برخوردار است، باتوجه به نوسانات قیمت ارز در هفته‌های اخیر بازار اقلام زیادی چون فرش‌های ماشینی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و این روزها چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی کمتر کسی به سراغ فرش‌های ماشینی می‌روند چراکه در بازار تجارت نام فرش دستبافت زبانزد عام و خاص است. محمدهادی کمالیان نیز معتقد است که حال این صنف ناخوش است و تقاضا برای فرش‌های ماشینی روند نزولی را طی می‌کند و برای به‌دست آوردن رونق این بازار به حمایت دولتمردان نیازمندیم.

محمدهادی کمالیان رییس اتحادیه فرش‌های ماشینی تهران درخصوص وضعیت صنف فرش‌های ماشینی می‌گوید: در گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به هرکسی اجازه واردات ماشین‌آلات و تاسیس کارخانه را نمی‌داد اما درحال حاضر شرایط مساعدتر از قبل است. رییس اتحادیه فرش‌های ماشینی و موکت افزود: فرش‌های ماشینی به هیچ عنوان دارای ضمانتنامه نیست و آنچه که در بازار وجود دارد ضمانتنامه‌های تقلبی است.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با تاکید براین موضوع معتقد است که این رویه از سوی برخی از فروشندگان به نوعی برای جذب مشتری به کار گرفته می‌شود و ضمانتنامه برای فرش‌های ماشینی معنا و مفهومی ندارد.

کمالیان در پاسخ به این پرسش که اتحادیه برای این نوع مشکلات در بازار فرش چه اقداماتی را درنظر دارد، می‌افزاید: این رویه برای جذب مشتری در بازار فرش ماشینی رایج شده که اتحادیه اخطار‌های لازم را به اعضای صنفی خود درخصوص این مساله داده است. وی با بیان اینکه رعایت حقوق مصرف‌کننده در هر واحد صنفی از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه می‌دهد: اگر فروشندگان برای فروش کالای خود از این روش استفاده کنند تخلف محسوب می‌شود و اتحادیه به 700 عضو تحت پوشش خود ابلاغیه‌هایی با مضمون مشتری‌مداری ارسال کرده است. رییس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران درخصوص بازار فرش ابریشم گفت: مصرف‌کنندگان به‌دلیل تنوع و شکل ظاهری فرش‌های طرح ابریشم علاقه بسیاری به خرید آن دارند اما هزینه‌ پودهای این نوع فرش بسیار سرسام‌آور است. کمالیان با بیان اینکه مصرف‌کنندگان برای اطمینان خاطر از خرید خود باید به صنوف دارای پروانه کسب مراجعه کنند اذعان می‌کند: نمی‌توان از بافت اکرولیک به مانند فرش دستبافت توقع داشت و فرشی نیست که به مدت طولانی بتوان روی آن به مدت طولانی تردد کرد. وی درخصوص شرایط بازار فرش ماشینی و موکت می‌گوید: به‌طور طبیعی رکود بر بازار فرش ماشینی، موکت حکمفرماست چراکه بخش عمده در این صنعت وارداتی بوده و نوسانات اخیر قیمت ارز این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

کمالیان اوضاع تولیدکنندگان در این صنف به چه صورت است، می‌افزاید: درحال حاضر تولیدکنندگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند چرا که تقاضا برای فرش ماشینی و موکت روند نزولی دارد و بازار از این کالا اشباع شده است.

رییس اتحادیه فرش‌های ماشینی تهران به صادرات فرش ماشینی اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال حاضر صادرات فرش مشکلات خاص خود را دارد و به‌طور محدود این فرش‌ها به کشورهایی چون ترکیه، عراق، افغانستان و چین صادر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر