دولت فکری به حال تولید صادرات محور کند

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۰


تاریخ همیشه درحال تکرار شدن است و اقوامی پیروز هستند که از تاریخ عبرت بگیرند. در سال‌هایی که گذشت اقتصاد ایران فرازونشیب‌های بسیاری داشت. اتفاقات ارزی که در سال 91 در ایران افتاد، هنوز در خاطر مردم و اقتصاددان‌ها رنگ نباخته است. افزایش ناگهانی قیمت ارز فرصت خوبی بود تا اقتصاد از هم گسیخته آن زمان را با دلار‌های ناشی از افزایش صادرات آذین‌بندی کرد. این فرصت در آن زمان از دست رفت و اما اکنون بعد از گذشت چند سال تاریخ دوباره تکرار می‌شود.

افزایش قیمت ارز در این روزها می‌تواند فرصت خوبی باشد تا به صادرات توجه جدی‌تری شود. در اتفاقات چند سال پیش به‌خاطر مشکلات اقتصادی فراوانی که وجود داشت، قیمت دلار افزایش کاذب داشت درواقع سرمایه تجار به یک‌سوم کاهش پیدا کرده بود و دولت ناگزیر بود تا سوپاپ را باز کرده و قیمت دلار را بالا ببرد.

در آن سال‌ها با آزمون و خطا جلو رفتیم و نتوانستیم از تجربیات گذشته به‌خوبی استفاده کنیم اما اکنون در شرایطی که به‌دلیل تحریم، تولید و تجارت رونق ندارد بالا رفتن قیمت ارز می‌تواند فرصتی باشد در جهت افزایش صادرات. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که نباید دلخوش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی بود. افزایش صادرات غیرنفتی می‌تواند فرصت خوبی باشد تا از ما‌به‌التفاوت ارزش‌افزوده به نفع صادرکنندگان استفاده شود.

قبل از اینکه دوباره اندوخته‌های مردم به‌صورت طلا و ارز در خانه‌ها انباشته شود، دولت باید فکری به حال تولید بکند. درحالی که بسیاری از کارخانه‌ها ورشکست شده‌اند، نمی‌توان از یک اقتصاد بدون تولید، انتظار صادرات داشت. در شرایط کنونی دولت است که باید در جهت تشویق تولیدکننده گام بردارد و دوباره فرصتی فراهم کند تا تولیدکننده به میدان بیاید. در غیر این‌صورت کالایی برای صادرات نخواهیم داشت جز آنچه از دل طبیعت بیرون آمده در این‌صورت هم صادرات نفتی عرصه تولید را فعال نخواهد کرد.

دولت با یک دیپلماسی فعال می‌تواند در این میان نقش بسیار مهمی را ایفا کند. تمام تلاش‌هایی که در سیاست خارجی ما انجام می‌شود در جهت رونق اقتصادی کشور است. داشتن یک دیپلماسی فعال در حوزه سیاست و اقتصاد منجر به کاهش تحریم خواهد شد و در نهایت این یعنی صادرات غیرنفتی بیشتر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر