قاچاق راحت و قیمت ارزان عامل رونق تاناکورا

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۴

تقریبا همه با نام پوشاک تاناکورا آشنا هستند؛ بازاری که این روزها به یک تجارت تبدیل شده و استقبال مردم باتوجه به کاهش قدرت خریدشان افزایش یافته است. این روزها باتوجه به وابستگی زیاد صنعت نساجی و پوشاک به مواد اولیه وارداتی، میزان قیمت این نوع محصولات افزایش یافته بنابراین مردم نیز ترجیح می‌دهند که از این بازار استقبال چشم‌گیری داشته باشند. اما جالب است که بدانیم باتوجه به افزایش این نوع بازار در کشورمان مسوولان هیچ تلاشی برای ممنوعیت این نوع تجارت یا باب کردن یک واحد صنفی مستقل در نظر ندارند، بازاری که با تمام ممنوعیت‌هایش عمری حدود ۳۰سال دارد و طبق برآورد برخی کارشناسان، در ایران بیش از ۲۰‌هزار نفر در کار توزیع و عرضه لباس‌های دست‌دوم اشتغال دارند.

زهی زاهدانی وارد‌کننده لباس‌های تاناکورا درخصوص شبکه توزیع این اجناس می‌گوید که براساس قوانین موجود ورود این قبیل کالاها ممنوع است ولی البسه دست‌دوم در کنار گونه‌های مختلف قاچاق به‌راحتی از مرزهای کشور رد شده و گونی‌های مملو از پوشاک به روش‌های مختلف به فروشگاه‌های تاناکورای شهرهای بزرگ سرازیر می‌شوند. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه باتوجه به اینکه این نوع البسه‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند مبدا ورود این اجناس کجاست پاسخ می‌دهد: منبع اصلی ورود این قبیل البسه از کشورهای عراق، هند و پاکستان است. این وارد‌کننده لباس به برندهای اجناس اشاره می‌کند و می‌گوید که عمده این البسه که برندهای اروپایی دارند، در حقیقت کمک‌های فرستاده‌شده از برخی کشورهای اروپایی است که به رایگان به کشورهای فقیر و موردتهاجم جنگ‌های داخلی و خارجی مثل عراق، پاکستان و هند فرستاده شده است و سپس از طریق این کشورها به‌صورت قاچاق وارد سایر کشورها می‌شود. این وارد‌کننده بلوچی درخصوص بازار‌های پررونق اجناس دست‌دوم می‌گوید که مهاباد به‌عنوان پایتخت تاناکورا است و این شهر به‌عنوان قدیمی و پررونق‌ترین شهر تاناکورا محسوب می‌شود که هم‌اکنون از تامین‌کنندگان اصلی لباس‌های دست‌دوم محسوب می‌شود.

از یکی از فروشندگان لباس‌های تاناکورا درخصوص بازار این اجناس پرس‌وجو کردم او درخصوص میزان تقاضای مردم به این اجناس می‌گوید: حدود 20سالی می‌شود که مردم از این بازار استقبال خوبی دارند. وی ادامه می‌دهد: پیر و جوان یا فقیر و غنی ندارد. مردم از این بازار استقبال می‌کنند، چراکه این نوع اجناس امتحان خودشان را در بازار ایران پس داده‌اند. از او درخصوص کیفیت اجناس می‌پرسم.

او نیز می‌گوید: اگر این نوع اجناس از کیفیت خوبی برخوردار نبود قطعا از آن استقبال نمی‌شد. خوشبختانه این بازار فروش مناسب‌تری نسبت به اجناس نو دارد چراکه اجناس نو در بازار امروزی با نام برند دروغین به مردم فروخته می‌شوند. این فروشنده به تاثیر نوسانات ارز در اجناس تاناکورا اشاره می‌کند و می‌گوید: باتوجه به افزایش نرخ ارز این بازار نیز از رونق افتاده و مردم کمتر برای خرید لباس‌ها مراجعه می‌کنند البته بازار لباس‌های نو نیز از رونق کمتری برخوردار است. وی درخصوص مشکلات پیش روی این بازار می‌افزاید: پس از گذشت یک تا دو سال مرز پاکستان با ایران بسته شده و ورود این نوع لباس‌ها نیز متوقف شد اما راه میانبر و نزدیک‌تری پیدا شد و واسطه‌ها به‌طور قاچاق و از راه عراق وارد کشور کردند که این امر هنوز به همین شیوه ادامه دارد.

وی می‌گوید که در گذشته این نوع لباس‌ها به‌صورت رایگان به کشورهای جهان سومی ارسال می‌شد اما به مرور زمان باتوجه به سود هنگفت آن، فروش این اجناس به تجارت تبدیل شد.

از یکی از خریداران لباس‌های تاناکورا می‌گوید باتوجه به افزایش قیمت لباس‌های نو ترجیح می‌دهم که از این بازار استقبال داشته باشم چراکه هم اجناس از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و هم قیمت آن نسبت به کیفیت مناسب است، اما ناگفته نماند که کیفیت اجناس تاناکورا در سال‌های اخیر بسیار افت کرده و قیمت‌ها هم به تناسب افزایش یافته است. ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک تهران در گفت‌وگو با «تعادل» در واکنش به 20‌هزار واحد توزیعی در بخش لباس‌های دست‌دوم می‌گوید که این ارقام اشتباه است و در کل استان تهران 250واحد صنفی پوشاک دست‌دوم وجود دارد که با کمک نیروی انتظامی سازمان تعزیرات 150 از این واحد‌ها را پلمب کرده‌ایم. وی ادامه داد: اتحادیه پوشاک مخالف تجارت البسه‌های تاناکورا در کشور است و درصدد هستیم تا به حمایت از تولید داخلی در عرصه پوشاک بشتابیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر