روز شلوغ فاطمی

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۶۳

گروه ایران

ستاد انتخابات وزارت کشور روز گذشته هم اخبار و رویدادهای متفاوتی را پشت‌سر گذاشت؛ روزی که در آن هم چهره‌های اصلاح‌طلب پا به عرصه ثبت‌نام‌های انتخاباتی گذاشتند و هم جماعت اصولگرا خود را به تالار شهدای گمنام وزارت کشور رساندند تا فرم ثبت‌نام را پر کنند، هم مستقل‌ها حضور داشتند و هم حامیان دولت اعتدالگرا تلاش می‌کردند صدای خود را بلندتر به گوش نمایندگان رسانه‌های گروهی برسانند. از یک طرف فیاض زاهد، رسول منتجب‌نیا، محمدجواد حق‌شناس، مرتضی الویری و حسن رسولی از چهره‌هایی بودند که روز گذشته برای ثبت‌نام به وزارت کشور و فرمانداری‌ تهران رفتند و ازسوی دیگر، غلامعلی حدادعادل، اسماعیل کوثری، حمید رسایی و علیرضا زاکانی نیز از چهره‌های شناخته شده اصولگرا بودند که چهارشنبه برای ثبت‌نام خود را به ستاد انتخابات رساندند. علی مطهری، اشرفی‌اصفهانی، زهرا پیشگاهی‌فرد و حشمتیان نیز تلاش می‌کردند خود را نامزدهای مستقلی که از دیدگاه‌های اعتدالگرایانه دولت یازدهم حمایت می‌کنند، نشان دهند. این‌گونه شد که فضای سیاسی کشور در روز پنجم از آغاز ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی تقریبا روی نقطه تعادل قرار گرفت تا تمام گروه‌های سیاسی کشور، سهمی از ثبت‌نام‌های انتخاباتی این روز را به خود اختصاص دهند.


حاشیه‌های روز پنجم

به گزارش «تعادل» از محل ستاد انتخابات وزارت کشور، یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های روز گذشته مربوط به حضور همزمان محمد اشرفی‌اصفهانی و حمید رسایی برای ثبت‌نام در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی بود. حمید رسایی درحالی برای ثبت‌نام راهی ستاد انتخابات شده بود که اشرفی‌اصفهانی به‌عنوان رییس سازمان رسیدگی به تخلفات اداری، حکم محکومیت رسایی را به‌دلیل تخلف صادر کرده بود. علی مطهری نیز ازجمله چهره‌های شاخصی بود که دیروز با حضور در وزارت کشور، برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. ازسوی دیگر، جمعیت مستقل ایران اسلامی به دبیرکلی قدرت‌علی حشمتیان و با حضور چهره‌هایی چون علی مطهری (فرزند شهید مطهری) و زهرا پیشگاهی‌فرد (نوه شهید مدرس) با حمایت از برنامه‌های دولت اعتدالگرا مهم‌ترین برنامه‌های خود برای حضور در انتخابات دهم مجلس را اعلام کردند.

رسول منتجب‌نیا، حسن رسولی، نصر‌الله تاجیک و محمدجواد حق‌شناس نیز از اصلاح‌طلبانی بودند که در نوبت صبح دیروز مراحل ثبت‌نام خود جهت کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم را در وزارت کشور تکمیل کردند. اسماعیل کوثری و حسین طلا نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و مرتضی الویری شهردار پیشین تهران نیز در نوبت ظهر

ثبت‌نام کردند.

همچنین ابراهیم اصغر‌زاده نیز از‌جمله چهره‌های شاخص اصلاحات بود که برای کاندیداتوری مجلس دهم ثبت‌نام کرد.


اعداد و ارقام پنجمین روز

رییس ستاد انتخابات کشور مانند روزهای گذشته در نوبت عصر میان خبرنگاران آمد تا اعداد و ارقام پنجمین روز از ثبت‌نام‌های انتخاباتی را اعلام کند. مقیمی از نام‌نویسی 5هزار و 574نفر برای مجلس شورای اسلامی و 731نفر برای مجلس خبرگان رهبری تا ساعت15:42 خبر داد که پس از تمدید مهلت انتخابات می‌توان پیش‌بینی کرد که این میزان تقریبا نیمی از ثبت‌نام‌های انتخاباتی روز گذشته را شامل می‌شود. محمدحسین مقیمی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: «تاکنون از مجموع داوطلبان مجلس دهم نام‌نویسی چهار هزار و 895نفر تکمیل شده و 679نفر دیگر در حال تکمیل مراحل نام‌نویسی هستند.»

رییس ستاد انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: «از بین داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز نام‌نویسی 547نفر تکمیل شده و نام‌نویسی 157نفر در حال تکمیل شدن است.»

مقیمی ادامه داد: «از مجموع داوطلبان مجلس شورای اسلامی 475نفر زن و مابقی مرد هستند و کمترین و بیشترین سن داوطلبان نیز به‌ترتیب 29 و 75سال بوده است.»

وی اضافه کرد: «از مجموع داوطلبان 254نفر دارای مدرک کارشناسی، سه‌هزار و 563نفر کارشناسی ارشد، 796نفر دکترا و 270نفر حوزوی هستند.»

مقیمی ادامه داد: «بیشترین فراوانی سنی و کمترین آن بین داوطلبان مجلس شورای اسلامی به ترتیب 917نفر برای سنین بین 46 تا 50 و کمترین 16نفر بین 71 تا 75نفر بوده است.» مقیمی درخصوص خبرگان هم گفت: «از مجموع داوطلبان خبرگان رهبری هم 14نفر زن و 719نفر مرد بوده‌اند.»

عضو کابینه یازدهم افزود: «بیشترین سن بین داوطلبان 92 و کمترین سن هم 23سال برای خبرگان رهبری بوده است.»

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: از مجموع داوطلبان خبرگان رهبری 82نفر دارای مدرک دیپلم، چهار نفر دارای مدرک کاردانی، 43نفر دارای مدرک کارشناسی، 87نفر کارشناسی ارشد، 95نفر دکترا و 351نفر حوزوی هستند. وی افزود: بیشترین فراوانی بین داوطلبان خبرگان رهبری 147نفر بین سنین 51 تا 55سال و کمترین فراوانی هم با 33نفر در سنین 71 تا 75نفر و زیر 30سال 28نفر بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر