بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۸

وزیر خارجه کشورمان گفت: فضای امنیتی علیه ایران پاشیده شده است و بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند. صبح روز گذشته همایش دیپلماسی هسته‌یی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور اساتید حوزه علوم سیاسی و دیپلماسی برگزار شد. در آغاز این همایش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی کرد. وی در آغاز گفت: در حوزه‌ سیاست خارجی نیاز به هم‌اندیشی و هم‌فکری داریم. لازم است ارتباط مداوم بین دانشگاه‌ها و محیط اجرایی در حوزه سیاست خارجی ایجاد شود. وی درخصوص مذاکرات هسته‌یی اخیر ایران با 1+5 گفت: هیچ روش دیگری غیر از مذاکرات نمی‌تواند موضوع هسته‌یی ایران را حل و فصل کند.


نزدیکی مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود

ظریف با بیان اینکه قصد دارد دستاوردهای یک‌سال‌ونیم گذشته مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 را ارایه کند، افزود: مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است. در طول 10 سال گذشته تا بدین‌حد به حل وفصل موضوع هسته‌یی نزدیک نبوده‌ایم. وی گفت: اگر تاریخ روابط خارجی امریکا را مرور کنیم کمتر شاهد عدم حضور همزمان وزیر خارجه، قائم‌مقام و معاون سیاسی وزیر خارجه در واشنگتن خواهیم بود و این نشانگر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و اهمیت این مذاکرات در روابط بین‌الملل است. ظریف در ادامه گفت: شاید پرسشی که توقع داشته باشید بنده امروز به آن بپردازم این است که دستاورد یک‌ونیم‌سال مذاکره هسته‌یی چیست؟


به حل موضوع هسته‌ای نزدیکیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: از هر زمان دیگری به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم. شاید اگر صحنه موضوع هسته‌یی ایران در سطح بین‌المللی را در طول ۱۰سال گذشته دنبال کرده باشید با من هم‌عقیده هستید که هیچ‌گاه طرف‌های اصلی مذاکره به خوش‌بینی پایان مذاکرات در وین دور هم نبوده‌اند. وی افزود: برخی بازیگران در صحنه بین‌المللی پروژه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را دنبال کردند که امروز به‌شدت خدشه‌دار شده و روبه‌زوال است و رنگ و بوی خود را از دست داده است.


افق آینده بسیار روشن است

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: افق آینده در بین همه چالش‌ها و فراز و نشیب‌ها بسیار روشن است و شرایط به هیچ‌وجه به یک‌سال‌ونیم پیش، قابل بازگشت نیست. ظریف گفت: تمام دنیا حتی جامعه امریکایی به این نتیجه رسیدند که راه‌ برخورد با ایران، راه مذاکره است. یعنی با این ملت با فشار، تحمیل و جنگ نمی‌شود صحبت کرد، ولی این ملت اهل گفت‌وگو، منطق مذاکره و اهل رسیدن به راه‌حل است. ظریف گفت: فراز و نشیب زیاد است، ولی در پایان این مذاکرات اگر به بیانیه وین و مصاحبه‌های انجام شده توجه کنید همه طرف‌ها بیان کردند که به توافق بسیار نزدیک شدند، حتی یکی از مذاکره‌کنندگان که قبلا معمولا نظرات منفی داشت بعد از توافق وین گفت: «من برای نخستین‌بار احساس کردم راه‌حل در پیش‌روی ماست.»


برای نوشتن جزییات زمان می‌خواهیم

وی گفت: نیاز داشتیم فرصتی فراهم کنیم که جزییات را بنویسیم. فرصت هفت ماهه‌یی که برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده است، فقط فراهم کردن یک زمان است، با این شرایط که اکثر مذاکره‌کنندگان معتقدند زمان لازم برای رسیدن به تفاهم، بسیار کمتر از این وضعیت است. وی گفت: فضای امنیتی علیه ایران پاشیده شده است. قدرت منطقه‌یی ایران افزایش یافته است. بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.


هیچ عقبگردی نداشتیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ساختار برنامه هسته‌یی ایران در هر تفاهمی حفظ می‌شود و این شعارنیست بلکه تفاهم کلی است. حرکت رو به جلوی برنامه هسته‌یی ایران تا رسیدن به مرحله صنعتی ادامه خواهد داشت و هیچ عقبگردی نداشتیم. غنی‌سازی ادامه دارد و برنامه‌های راکتور اراک و سایر موارد به شکل جدی و با همکاری جامعه بین‌المللی و دسترسی به جدیدترین فناوری‌های روز دنبال می‌شود.


برخی همسایگان ما تلاش می‌کنند مذاکرات به نتیجه نرسد

وی گفت: متاسفانه برخی همسایگان ما و صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند این مذاکرات به نتیجه نرسد چون می‌دانند چقدر سرمایه‌گذاری کردند و سرمایه‌گذاریشان به هدر می‌رود و دیگر نخواهند توانست از پروژه ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر