دیپلماسی

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۴۵

رییس دومای روسیه امروز در تهران

حسین شیخ الاسلام، مشاور اموربین‌الملل رییس مجلس با بیان اینکه رییس دومای روسیه امروز (یکشنبه) به تهران می‌آید به ایرنا گفت: سفر یک روزه رییس دومای روسیه به ایران به دعوت علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و در راستای گسترش روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و مناسبات پارلمانی دو کشور انجام می‌شود. ناریشکن را در این سفر روسای برخی کمیسیون‌های مجلس دومای روسیه همراهی می‌کنند. مشاور اموربین‌الملل رییس مجلس ادامه داد: رییس مجلس دومای روسیه در این سفر یک روزه با لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو می‌کند.


تلاش ایران برای کاهش ریسک اقتصادی

المانیتور گزارش داد که ایران برای کاهش ریسک اقتصادی ناشی از نوسان قیمت نفت در ماه‌های اخیر تلاش می‌کند. این گزارش با اشاره به اینکه کاهش قیمت جهانی نفت تردیدهایی را درباره موقعیت مالی دولت ایران ایجاد کرده، تصریح کرد که نگاهی واقع‌بینانه به وضعیت مالی دولت و تجارت و بخش‌های اقتصادی مرتبط با آن نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری ایران از نوسان قیمت نفت به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. المانیتور با رد برخی گزارش‌های رسانه‌یی درباره اینکه بودجه ایران با نفت به قیمت 140دلار برای هر بشکه تنظیم شده، تاکید کرد که این گزارش‌ها برای فریب مخاطبان است.


آژانس کارشناس سلاح اتمی کم دارد

یک پایگاه تحلیلی مطرح غربی درگزارشی تصریح کرد که نقطه ضعف واقعی آژانس در به نتیجه رساندن بازرسی‌ها از ایران، کمبود کارشناسان واقعی سلاح‌های اتمی است. به گزارش فارس یوسف بالت، نویسنده نشنال اینترست پس از بررسی کاملی از روند بررسی «پرونده مطالعات ادعایی» از زمان محمد البرادعی تاکنون نوشته است: «تخصص زیادی درخصوص تسلیحات اتمی در آژانس وجود ندارد. پادمان‌های آژانس بیشتر با حسابرسی مواد هسته‌یی سر و کار دارد نه تسلیحات هسته‌یی. حسابرسی مواد هسته‌یی بیشتر با کشف انحراف مواد هسته‌یی از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی سر و کار دارد و آژانس نیز در این مسوولیت کاملا خبره است. تاکنون نیز آژانس هیچ‌گاه ایران را متهم نکرده که بخشی از مواد هسته‌یی خود را به‌سوی یک برنامه نظامی منحرف کرده است.


حذف نقشه جعلی امارات از پایگاه اینترنتی آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام جعلی که امارات برای جزایر سه‌گانه درخلیج‌فارس به کار برده بود را حذف کرد.

به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست ایران نقشه جعلی را که امارات در آن نام جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس یعنی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را با نامی دیگر معرفی کرده بود، حذف کرد.


رابطه عراق با ایران علیه کشورهای حوزه

خلیج فارس نیست

فواد معصوم، رییس‌جمهوری عراق در پایان سفر رسمی‌ دو روزه‌اش به عربستان در دیدار با مسوولان این کشور تاکید کرد که روابط عراق با ایران به ضرر روابط با کشورهای عربی نخواهد بود. بنابر گزارش روزنامه البیان چاپ امارات، وی تصریح کرد که روابط خوب عراق با ایران نمی‌تواند به ضرر روابط با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

لغو تحریم‌ها فرصت‌های تجاری برای ایران

گاردین درگزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 نوشت: شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی‌ها خواستار توافقی هستند که با لغو تحریم‌ها علیه ایران موجب بازگشت سرمایه‌گذاران به این کشور شود.

گاردین در ادامه نوشت: در میان ایرانی‌ها هنوز تردیدهای عمیقی نسبت به امریکا وجود دارد اگرچه آنها امیدوارند بتوانند از این بن‌بست هسته‌یی بیرون بیایند.


احتمال سفر هیاتی از استرالیا به تهران

حسن قشقاوی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: به‌طور مرتب مذاکرات ایران و استرالیا در باره وضعیت پناهجویان ایرانی ادامه دارد که این مذاکرات در سطح وزرای‌خارجه نیز انجام می‌گیرد و آقای ظریف و همتای استرالیایی‌اش در این باره گفت‌وگو کرده‌اند.

وی ادامه داد: این تبادل‌ هیات‌ها ادامه دارد. شاید یک هیات دیگری از استرالیا برای گفت‌وگو درباره وضعیت نابسامان پناهجویان ایرانی به تهران بیایند ولی تاکنون از این مذاکرات نتیجه‌یی حاصل نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر