توافق با ایران عامل نارضایتی اعراب

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۴۱



مشاور سابق باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا در امور ایران گفت: بعید به‌نظر می‌رسد 6 قدرت جهان و ایران بتوانند تا روز 24نوامبر (سوم آذر) به توافقنامه جامع هسته‌یی دست پیدا کنند.

دنیس راس در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد: احتمالا با تمدید مذاکرات کنونی مواجه خواهیم شد. او همچنین گفت: فکر می‌کنم احتمال گشایش تا روز بیست‌وچهارم نوامبر وجود دارد اما زمان کافی برای توافق بر سر جزییات توافقنامه وجود ندارد.

راس که درحال حاضر مشاور موسسه سیاست خاورنزدیک در واشنگتن است گفت: اگر شاهد گشایش هم باشیم نیز باید زمان مذاکرات کنونی را تمدید کنیم و اگر گشایشی حاصل نشود آنچه که باید انتظار آن را داشته باشیم آن است که هر دو طرف بگویند به اندازه کافی پیشرفت داشته‌ایم و این موضوع توجیه‌کننده تمدید زمان مذاکرات هسته‌یی است.

راس همچنین اعلام کرد: دستیابی به توافق با ایران با پیچیدگی‌های منطقه‌یی همراه خواهد بود به‌ویژه در ارتباط با قدرت‌های سنی منطقه که ایران را دشمن خود قلمداد کرده و درباره نفوذ ایران در سوریه، عراق و لبنان ابراز نگرانی می‌کنند.

راس همچنین گفت: اگر با ایرانی‌ها به توافق برسیم این موضوع سبب افزایش بدگمانی‌های همه سنی‌ها - سعودی‌ها، اماراتی‌ها، کویتی‌ها و اردنی‌ها- خواهد شد. او افزود: همه این کشورها بازیگرانی هستند که به آنها برای تضعیف و شکست دادن گروه داعش نیاز داریم. او همچنین مدعی شد: اگر امریکا با ایران به توافقنامه هسته‌یی دست پیدا کند در آن صورت، واشنگتن می‌تواند با اطمینان دادن به شرکای سنی خود از قبیل انجام اقدامات بیشتری علیه رژیم بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، آنها را آرام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر