پیشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۸

یک مقام ارشد ایرانی گفته است که رایزنی‌های هفته گذشته ایران و گروه 1+5 در وین پیشرفت‌های محسوسی داشته است.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با کیودو اظهار کرد: ایران و گروه 1+5‌ در نشست کارشناسی هفته گذشته در وین به پیشرفت‌های محسوسی در زمینه مسایل تکنیکی دست یافته‌اند.

براساس این گزارش این اظهارات مقام ایرانی، انعکاس سخنان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا است که پنج‌شنبه گذشته گفته بود طرف‌های مذاکره‌کننده برسر مسایلی که ابتدا غیرقابل حل به نظر می‌آمدند به پیشرفت‌های مهمی دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این مقام ایرانی افزود: ایران به‌دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی است که به بهانه نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی (ان.پی.تی) علیه این کشور صادر شد. به گفته این مقام ارشد ایرانی تمدید دوباره مذاکرات اقدامی غیرضروری است.

او تصریح کرد: هیچ گفت‌وگویی درباره تمدید مذاکرات انجام نشده است و هر دو طرف ترجیح می‌دهند که تا پایان ضرب‌الاجل 24نوامبر به توافق برسند. رویترز در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها در ماه‌های گذشته ثابت کرده‌اند که به تعهدات‌شان پایبندند. رویترز در این گزارش آورده است که اگر چه مذاکرات ایران و 6قدرت جهانی برسر برنامه هسته‌یی این کشور هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است، برخی اعضای کنگره امریکا درحال آماده شدن برای ایجاد یک بحران برسر یک توافق هستند. باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا ممکن است ابتدا کنگره را کنار بگذارد و برای رسیدن به توافق نهایی تحریم‌ها علیه ایران به حالت تعلیق درآورد و سپس زمانی ‌که اطمینان حاصل شود ایران به تمام تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است از کنگره بخواهد تا آنها را به‌طور دایمی لغو کند.

به‌طور قطع بسیاری از این قانونگذاران که هنگام اعمال تحریم‌های ایران در سال‌های 2010 و 2011 به رییس‌جمهور حق تعلیق این تحریم‌ها را دادند به انتقادات‌شان از این اقدام احتمالی اوباما پایان خواهند داد، اما یک نکته دیگری که وجود دارد این است که تنها کنگره می‌تواند این تحریم‌ها را به‌طور دایم لغو کند، پس هیچ دلیلی برای مانع‌تراشی وجود ندارد. اما به معنای واقعی چه چیزی درحال جریان است؟

رویترز در ادامه نوشت: جواب این سوال بسیار ساده است؛ اگر شما برای جنگ با ایران پس از حصول توافق نهایی با این کشور می‌اندیشید، بهترین و احتمالا آخرین فرصت برای نابود کردن توافق نهایی درست زمانی است که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر