30 میلیارد دلار چشم‌انداز روابط تجاری با ترکیه

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۶

روز گذشته رییس‌جمهور کشورمان دیدارهای بسیاری را با سفرا و نمایندگی‌های کشورهای خارجی انجام داد.

رییس‌جمهور در دیدار سفیر ترکیه گفت: ایران و ترکیه در مسایل کلان منطقه‌یی و جهانی دارای منافع مشترک هستند.

به گزارش ایرنا حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه «رضا چاکان تکین» سفیر جدید ترکیه در ایران افزود: با از بین بردن تروریسم، خونریزی در منطقه باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه ما رقم 30میلیارد دلار در سال 2015 را به عنوان چشم‌انداز روابط تجاری مشخص کرده‌ایم، تاکید کرد: باید با رفع موانع اجرایی و تجاری باقی‌مانده به حجم مورد نظر در روابط اقتصادی نزدیک شویم. رضا چاکان تکین سفیر جدید ترکیه گفت: حل مسایل منطقه بدون مشورت با تهران امکان‌پذیر نیست. وی تصریح کرد: ترکیه در راهبرد امنیت ملی خود گروه تروریستی داعش را تهدیدی جدی قلمداد می‌کند. وی از ابراز علاقه رییس‌جمهوری ترکیه برای حضور در ایران قبل از پایان سال جاری میلادی خبر داد.


دیدار با سفیر جدید نروژ

رییس‌جمهور اظهارکرد: فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی» روزدوشنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید نروژ اظهارکرد: امیدواریم در دوره جدید شاهد حرکت و اقدامات خوبی در روابط تهران - اسلو باشیم. روحانی با تاکید بر اینکه تهران در زمینه موضوع هسته‌یی گام‌های بسیار مثبتی در مذاکره با 1+۵ برداشته است، تصریح کرد: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند ظرف یک‌ماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر است.

رییس‌جمهوری اظهارکرد: فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و در چارچوب ان‌پی‌تی‌ و با نظارت و حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کنیم. خانم «اودیسه نورهیم» سفیر جدید نروژ با تاکید بر اینکه کشورش حق ایران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی به رسمیت می‌شناسد،گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌یی تا ۲۴نوامبر به توافق جامع منجر شود و راه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های دو کشور برای افزایش روابط باز شود.

فتوای رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین تضمین

رییس‌جمهور گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌یی ایران است.

به گزارش فارس حسن روحانی روز دوشنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید بلژیک با اشاره به عضویت فعال ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی‌های گسترده و سرزده از تاسیسات هسته‌یی کشورمان گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن ساخت و استفاده از تسلیحات کشتارجمعی، مهم‌ترین تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌یی ایران است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر اراده سیاسی جدی در طرفین مذاکرات وجود داشته باشد، می‌توان در زمان باقیمانده به توافق جامع نهایی دست یافت که نتیجه آن برد- برد برای همه طرفین است.

فرانسوا دله، سفیر بلژیک با ابراز امیدواری نسبت به حل هرچه سریع‌تر موضوع هسته‌یی ایران اظهارکرد: تلاش من این است که در آینده‌یی نزدیک هیات بزرگی از تجار و بازرگانان بلژیکی را به ایران بیاورم.

ظرفیت‌ها برای گسترش روابط با ایتالیا

رییس‌جمهور با بیان اینکه تروریسم یک تهدید فرامنطقه‌یی است،گفت: ظرفیت‌ها برای ارتقای سطح روابط تهران ـ رم چشمگیر است.

حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «مائورو کنچاتوری» سفیر جدید ایتالیا در تهران با اشاره به سابقه فرهنگی بسیار کهن و روابط دوستانه دو کشور گفت: ایتالیا در جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده و امروز نیز باید بتوانیم مشکلات پیش روی گسترش روابط را کنار زده و سطح این روابط را به جایگاه شایسته ارتقا دهیم.

کنچاتوری، سفیر جدید ایتالیا با اشاره به اینکه «ایران و ایتالیا در بستر کهن تاریخ خود همواره گهواره امپراتوری‌های بزرگ فرهنگی بوده‌اند» اضافه کرد: دو کشور همواره نقش بسزایی در تقویت ارتباطات جهانی داشته‌اند.

کنچاتوری تاکید کرد: با حصول توافق در گفت‌وگوهای هسته‌یی و پشت سر نهادن تحریم‌ها توانایی‌های بالقوه در بخش‌های تولیدی و اقتصادی بزرگی به منصه ظهور خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر