تناقض‌گویی آژانس از برنامه‌های هسته‌ای ایران

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۹

با وجودی که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ما گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌یی ایران را مثبت می‌خواند اما وی در کنفرانس خبری تصریح می‌کند که ایران به بخشی از تعهداتش عمل نکرده است به‌طوری‌که تناقض میان گزارش و سخنرانی آمانو منجر به سردرگمی رسانه‌ها شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگزارش ماهانه خود با موضوع روند اجرای تعهدات ایران در توافق موقت ژنو تایید کرد که تهران اقدامات داوطلبانه را بر اساس برنامه از پیش ‌تعیین ‌شده اجرایی کرده است. به گزارش فارس یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی تایید کرد که تهران به مفاد توافق موقت هسته‌یی که پایان تیر به مدت چهار ماه تمدید شد به‌طور کامل پایبند بوده و همچنان به اجرای اقدامات داوطلبانه بر اساس برنامه از پیش‌تعیین‌شده، ادامه می‌دهد. مهم‌ترین تغییرات در گزارش تازه آژانس نسبت به گزارش ماه قبل، رقیق‌سازی 4118 کیلوگرم از اورانیوم 235 با غنای 2درصد به اورانیوم طبیعی همچنین مصرف 17.1کیلوگرم از ذخایر ‌تری اورانیوم اوکت اکسید (U3O8) را برای تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بوده است.


شیطنت رویترز

در پی انتشار این گزارش، رویترز ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری خود عنوان کرده که برای حل تمام مسایل باقیمانده درباره برنامه هسته‌یی ایران مهم است که این کشور در زمان تعیین شده گام‌های عملی مورد توافق تحت چارچوب همکاری‌ها با آژانس را اجرایی کند.

همچنین در این گزارش آمده که آمانو با تکرار اظهارات پیشین خود درباره ایران گفت: دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل در موضعی نبود که بتواند درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران اطمینان حاصل پیدا کند.

در همین راستا یک منبع آگاه با شیطنت‌آمیز خواندن گزارش رویترز از بیانیه مدیرکل آژانس گفت: در هیچ جای بیانیه آمانو از کندی تحقیقات سخنی به میان نیامده و نکته تازه‌یی درباره ایران نداشته و دلیل عدم تکمیل دو اقدام از پنج اقدام گام سوم همکاری‌ها، خود آژانس است.


گزارشی که واقعا مثبت نبود

از سویی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه در گزارش ماهانه خود بار دیگر خواستار پایبندی ایران به تعهداتش که در توافق اولیه ژنو در سال گذشته میان این کشور و گروه 1+5 حاصل شده است، شد.

در این گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران هنوز به تمام اقدامات شفاف‌سازی که توافق کرده بود تا اواخر آگوست اجرایی‌شان کند، عمل نکرده است.

به گزارش ایسنا یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درکنفرانس شورای حکام درباره پادمان‌های هسته‌یی با بیان اینکه پیشرفت کندی در تحقیقات آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌یی ایران حاصل شده است، گفت: ایران هنوز به تمام اقدامات شفاف‌سازی هسته‌یی که متعهد شده بود تا اواخر ماه آگوست سال جاری اجرایی شان کند، عمل نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: برای حل تمام مسایل باقیمانده درباره برنامه هسته‌یی ایران مهم است که این کشور در زمان تعیین شده گام‌های عملی مورد توافق تحت چارچوب همکاری‌ها با آژانس را اجرایی کند.

آمانو همچنین با تکرار اظهارات پیشین خود درباره ایران گفت: دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل در موضعی نبود که بتواند درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران اطمینان حاصل پیدا کند.


اظهارات آمانو تحریف شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند و می‌تواند بر روند مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی تاثیر داشته باشد.

به گزارش ایرنا بهروز کمالوندی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای توافق ژنو و نیز تمدید آن اظهارکرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای پایبندی خود به توافقش در برنامه اقدام مشترک، انجام اقداماتی را داوطلبانه به عهده گرفته این موارد در گزارش مدیرکل انعکاس پیدا کرده است.

وی افزود: همانطور که از گزارش آمانو مشخص است کشور ما همه اقداماتی را که باید در دوره مورد نظر انجام می‌داد به خوبی انجام داده و این گزارش اجرای آنها را تایید می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار برخی مطالب به نقل از آمانو در رسانه‌های غربی اظهارکرد: برخی رسانه‌های غربی با هدف مشخص سعی می‌کنند با تحریف مطالب و دیدگاه‌ها دست به فضاسازی بزنند.

وی اشاره به موضوع ایران در سمپوزیوم پادمان‌ها را که به تازگی برگزار شده است، غیرضروری دانست و گفت: این سمپوزیوم با موضوعی کلی و با محوریت پادمان‌ها برگزار شده و لزومی به مطرح شدن فعالیت‌های هسته‌یی ایران در این جلسه وجود نداشته اما درباره اظهارات مدیرکل آژانس هم باید گفت این مطالب جدید نبوده و در راستای موضوعات مطرح شده گذشته است که ما هم ملاحظات خود را نسبت به آنها بیان کرده بودیم.

کمالوندی افزود: نقل برخی مطالب منسوب به آمانو در یکی از رسانه‌های خارجی، اظهارنظرات و دیدگاه‌های آن رسانه بوده نه دقیقا گفته‌های آمانو.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه از رسانه‌های داخلی خواست در انتشار مطالب به نقل از رسانه‌های غربی دقت لازم را داشته باشند و در راستای اهداف آنها حرکت نکنند.

کمالوندی گفت: از سوی دیگر لازم است که مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله شخص مدیرکل نسبت به تحریف گفته‌هایشان حساسیت داشته و به نشریات تذکرات لازم را در این باره بدهند تا از اظهارنظراتی که باعث سوءاستفاده خواهد شد، جلوگیری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر